
EGR ventil pre vozidlo
AGR ventil pre
AGR ventil: užitočné informácie
Ako zistiť zlyhanie EGR ventilu
Kontrola funkčnosti ventilu systému recirkulácie výfukových plynov je príliš náročná: diagnostika nielenže zaberie mnoho času, ale vyžaduje si aj použitie profesionálneho vybavenia. Preto je lepšie nechať túto prácu na profesionálov v servise.
V starších autách, v ktorých sa nevytvára spätný tlak vo výfukovom systéme, je súčasťou kontroly odstránenie ventilu. Podtlak 250 mm Hg je aplikovaný na podtlakové čerpadlo, ktoré je spojené s týmto systémom. Ak je komponent funkčný, tyčka odstúpi a otvorí sa zámkový mechanizmus. Podtlak zostane v rovnakej hladine nie menej ako 30 sekúnd. V opačnom prípade bude potrebné komponent vymeniť.
V moderných autách so spätným tlakom v katalyzátore je diagnostika uvedená vyššia nepraktická. V takomto prípade je dôležité pri kontrole dodržiavať odporúčania uvedené výrobcom auta.
Potrebu diagnostiky EGR ventilu určíte pomocou týchto príznakov:
- pri nízkych otáčkach a voľnobehu pracuje motor nestabilne;
- palubný počítač hlási chybu;
- zvýšená spotreba paliva;
- znížený výkon auta.
Dôvody zlyhania EGR ventilu
Najčastejším dôvodom zlyhania EGR ventilu je používanie nekvalitného paliva. Komponenty obsiahnuté v palive podporujú tvorbu sadzí a usadenín, ktoré môžu viesť k zablokovaniu ventilu a majú negatívny vplyv na kovové súčiastky motora a príslušných systémov.
Zašpinenie vstrekovačov paliva, zhoršenie účinnosti čerpadla a strata tesnosti v sacom systéme zabraňujú procesu prípravy palivovej zmesi. Zhoršenie kvality tejto zmesi vedie k zvýšeniu teploty výfukových plynov, čo ďalej vedie k vypáleniu ventilu. Toto poškodenie môže byť spôsobené aj zlyhaním zapaľovania, rozvodného alebo vstrekovacieho systému, kedy sa palivo spaľuje vo výfukovom systéme.
Častou chybou EGR ventilu je prasknutie membrány. Deje sa to kvôli zašpineniu povrchu membrány, kvôli nízkej kvalite komponentu alebo kvôli nesprávnej inštalácii ventilu, prípadne kvôli používaniu agresívnych čistidiel.
Oprava a výmena EGR ventilu
Oprava komponentu je obmedzená len na jeho vyčistenie. Na odstránenie špiny a usadených zvyškov najskôr narazte teleso ventilu mäkkým kladivom, potom vytraste alebo vyfúknite zvyšky zvnútra súčiastky. Výpustný otvor vyčistite pomocou skrutkovača. Ventil nikdy nečistite pomocou rozpúšťadiel.
Pre výmenu poškodeného ventilu postupujte takto:
- Rozoberte zbernú komoru sacieho potrubia.
- Odpojte podtlakovú hadičku od ventilu.
- Odskrutkujte skrutky, ktoré upevňujú komponent k prvkom sacieho systému.
- Odstráňte ventil a vymeňte ho za nový.
- Nainštalujte komponenty v opačnom poradí.