Alternátor pre vozidlo
Alternátor pre
Alternátor: užitočné informácie
Alternátor je generátor elektrického prúdu, ktorý mení kinetickú energiu na elektrickú. Nájdeme ho v každom vozidle. Slúži na dobíjanie batérie akumulátora a zásobuje vlastne v aute všetky elektrické obvody. Motor sa točí vďaka spaľovaniu pohonných hmôt. Alternátor je spojený s motorom a berie s z neho točivý pohyb, ktorý transformuje na elektrický prúd. Je to známy princíp, transformácie kinetickej energie na elektrickú, ktorý sa využíva aj v iných zariadeniach a strojoch. U moderných áut sa používa generátor striedavého prúdu, preto sa tiež volá alternátor, ale u starších typov automobilov sa ešte využívali generátory jednosmerného prúdu.
Ak generátor/alternátor nefunguje, batéria akumulátora sa nedobíja. A toto je vážny problém, pretože nedokážete auto ani naštartovať. U moderných áut je na prístrojovej doske indikátor poruchy alternátoru, ale ani keď sa rozsvieti neznamená to, že by bol alternátor kompletne pokazený. Pretože je to ale dôležitá súčiastka automobilu je potrebné čo najskôr diagnostikovať problém. Väčšinou je alternátor možné opraviť a nie je potrebné ho celý vymeniť za nový.
Niekedy je príčinou zlyhania iba poškodené dióda, alebo regulátor napätia. Inou príčinou môže byť pretrhnutie klinového remeňa, odpojenie káblov alebo zlý kontakt. S alternátorom by sa malo manipulovať veľmi opatrne. Pracuje totiž pod vysokým napätím a preto nechajte tieto opravy radšej špecializovaným mechanikom v servise. Tí rýchlo odhalia príčinu poruchy a tiež ju hneď odstránia. Ak vám chýbajú aj iné náhradné diely pre vaše auto, navštívte náš e-shop. U nás nájdete brzdy, sviečky, spätné zrkadlá, klaksóny, valce, a mnohé iné diely.
Poruchy generátora
- kolektory sú znečistené, vypálené alebo zamastené;
- prevodový remeň sa zošmykuje;
- impulzový obvod je poškodený;
- ložiská sú opotrebené alebo poškodené;
- matica remenice generátora je uvoľnená;
- rotor prilieha k pólom statora;
- základné ložisko je opotrebené;
- pravidelné zasekávanie kotúčov.
Príznaky porúch generátora
- batéria je vybitá alebo vyprcháva;
- nadmerný hluk pri štarte jednotky;
- svetelný signál nízkeho stavu batérie pri naštartovanom motore;
- matné predné svetlá;
- pri prevádzke motora sú počuteľné tiché zvuky a štrngot;
- prípustná hladina napätia je prekročená;
- ostrosť predných svetiel sa prudko zmení podľa počtu otáčok.
Príčiny porúch generátora
- použitie nekvalitných komponentov;
- opotrebovaný a zoxidovaný generátor;
- poruchy v skrinke pre reguláciu napätia;
- upínacie pružiny sú poškodené alebo deformované;
- nesprávna prevádzka dielu mimo normálneho režimu;
- externý vplyv:
- vody;
- vysokej teploty;
- solí;
- chemických reagentov na povrchu cesty;
- nečistôt.
Diagnostika
Diagnostika jednotky by sa mala vykonávať s pomocou špecializovaných zariadení, konkrétne ampérmetra a voltmetra. Je možné ju realizovať samostatne alebo s pomocou špecialistov v servise. Stav komponentov je definovaný na diagnostickom stojane.
Hľadanie porúch generátora by sa malo začať odmeraním hladiny napätia na zátkach akumulátorovej batérie. Následne je nutné naštartovať motor a znovu prečítať údaje zo zariadení. Mali by spĺňať nasledovné normy:
- pred štartom — 12V;
- po štarte — 13,8–14,4V.
Vysoké hodnoty sú indikátorom poruchy relé nastavovacieho prvku, nižšie hodnoty poukazujú na nedostatok striedavého prúdu.
Oprava a výmena generátora
Zvyčajne je životnosť generátora približne 160 000 najazdených kilometrov. Pre odstránenie mechanických porúch často stačí vymeniť poškodené zväzky alebo doplnky. Niektoré staré modely generátorov môžu vyžadovať vypnutie kolektorov. Výmena prevodových remeňov sa vykonáva pri ukončení životnosti, maximálnom napätí alebo pri nadmernom opotrebení. V niektorých servisoch je možné diel previnúť, avšak je to drahé.