Brzdové platničky pre vozidlo
Brzdové doštičky pre
Brzdové doštičky: užitočné informácie
U kotúčových bŕzd sa brzdný efekt dosahuje vďaka pritlačeniu brzdových doštičiek na disk/kotúč brzdy. Brzdová doštička je prilepená na brzdovej čeľusti. Brzdový disk je pevne spojený s nábojom kolesa. Keď vodič pritlačí brzdový pedál, brzdové čeľuste s brzdovými doštičkami sa pohnú smerom ku disku a pritlačia sa oň. Kinetická energia sa premení na energiu trenia. To vedie ku spomaleniu vozidla. Brzdové doštičky sú diely náchylné na opotrebovanie a musia byť pravidelne menené.
Brzdové čeľuste sú vyrobené z kovu, trecieho materiálu obloženia a niekedy aj zo zvukovej izolácie. Na čeľustiach sú trecie doštičky, ktoré držia pomocou vysoko adhézneho lepidla. Keď sa brzdové čeľuste opotrebujú, brzdová kvapalina sa tiež približuje s minimálnemu objemu. Je to znak, že je potrebné vymeniť brzdové doštičky aj brzdové obloženie. Nestačí doplniť brzdovú kvapalinu. Môže to mať neblahý vplyv na bezpečnosť. Dôvodom zmeny brzdovej účinnosti môže byť opotrebovanie alebo zničenie brzdových doštičiek. Výmena brzdových doštičiek a čeľustí by sa mala robiť na celej náprave naraz. Inak môže dojsť k rozdielom v brzdnej sile na kolesách jednej nápravy a toto spôsobí šmyk pri brzdení.
Je potrebné vždy použiť doštičky a čeľuste od jedného výrobcu a z jedného balenia. V tom prípade máte istotu, že obe strany nápravy majú brzdy rovnakej kvality. Oprava sa doporučuje robiť iba v servise, kde majú skúsených mechanikov. Zle nainštalované brzdové doštičky môžu viesť k nebezpečným situáciám v doprave. Je nevyhnutné tiež skontrolovať aj iné diely brzdového systému, hlavne disk brzdy. Ak vám chýbajú aj iné náhradné diely, navštívte náš on-line obchod. V našej ponuke nájdete blatníky, brzdové disky, ABS senzory, olejové pumpu, odrazové svetlá, a mnohé iné súčiastky.
Poruchy brzdových čeľustí
- zamastenie alebo znečistenie súčiastky;
- praskliny na povrchu;
- opotrebovanie;
- zväčšenie medzery medzi čeľusťami a bubnami;
- deformácia čeľustí;
- mechanické poškodenia;
- uťahovanie komponentu.
Príznaky porúch brzdových čeľustí
- predĺženie brzdnej dráhy;
- zvláštne zvuky pri stlačení brzdového pedálu;
- zhoršenie reakcie vozidla a šmyky auta pri brzdení;
- vibrácie na brzdovom pedále alebo volante;
- nesprávny brzdový výkon;
- zápach výparov vo vnútri vozidla;
- únik brzdovej kvapaliny;
- indikátor opotrebenia čeľustí na prístrojovej doske;
- tvorba podliatin na podložke/čeľusti;
- vytáčanie pri brzdení;
Príčiny porúch brzdových čeľustí
- neskorá výmena brzdového kotúča;
- vplyv prachu alebo nečistôt na brzdovú doštičku;
- športový jazdný štýl;
- použitie komponentov nízkej kvality;
- poškodenie brzdových valcov;
- použitie chybných náhradných dielov;
- vplyv oleja na povrch súčiastky;
- použitie nevhodných súčiastok;
- zlá údržba.
Diagnostika
Je dôležité vedieť, že čeľuste je potrebné kontrolovať každých 10000 – 15000 najazdených kilometrov. Diagnostika zahŕňa meranie hrúbky čeľuste a tiež vizuálnu kontrolu pre nájdenie prasklín, skrivení alebo ohnutí na povrchu. Hrúbka čeľuste by nemala byť menšia ako 2 mm. Výhodné je tiež zanalyzovať správanie bŕzd. Budete musieť zrýchliť vozidlo na 60 kilometrov za hodinu (uistite sa, že cesta je rovná a suchá) a následne prudko zastaviť. Pri brzdení venujte pozornosť, či vozidlo nevydáva škrabavé alebo rachotivé zvuky. Brzdná dráha musí byť rovná. V opačnom prípade je táto jednotka poškodená.
Oprava a výmena brzdových čeľustí
Pripomíname, že oprava brzdových čeľustí je nevýhodná, pretože náklady sú zvyčajne vyššie ako pri kúpe a inštalácii nového dielu. Je dôležité vedieť, že bez ohľadu na stav čeľustí by sa mali vymieňať každých 20000 najazdených kilometrov. Pre výmenu čeľustí postupujte nasledovne;
- vyrovnajte okraj zaisťovacej dosky spodnej skrutky na brzdovom valci kolesa;
- odskrutkujte spodnú skrutku a vyklopte ju spolu s doskou;
- nadvihnite čeľusť s valcom;
- odstráňte brzdové čeľuste;
- nainštalujte nový diel.
Pre vrátenie piestu do pôvodnej pozície je potrebné niekoľkokrát stlačiť brzdový pedál. Nezabudnite skontrolovať hladinu hydraulickej kvapaliny. Odporúča sa vymieňať obidve čeľuste naraz, aj prednú aj zadnú.