
Brzdové kotúče pre vozidlo
Kotúče pre
Kotúče: užitočné informácie
Brzdový disk je pripojený na náboj kolesa. Pri brzdení sa brzdové doštičky pritisnú na brzdový disk. Trenie spôsobí spomalenie. Spravidla sú brzdové disky vyrobené z kvalitného kovu. Sú potom tvrdšie než brzdové doštičky, preto nie je potrebné často ich meniť. U moderných športových áut sa okrem kovu používa kompozitný materiál alebo keramika. Tento typ brzdy je viac efektívny. K zvýšeniu účinnosti prispieva tiež použitie vetracích otvorov na brzdovom kotúči. Brzdný disk aj brzdové doštičky sa po opotrebovaní musia vymeniť.
Brzdové doštičky sa menia vždy oba páry na každej náprave, aby brzdenie bolo rovnako účinné na každé strane. Inak by počas brzdenia auto uchádzalo do strany. Je to dané bezpečnostnými predpismi. Aj bežná prax ukazuje, že je to dobré pravidlo, pretože cyklus údržby by mal byť organizovaný pravidelne a mal by zahŕňať tiež výmenu brzdových doštičiek a brzdových diskov. Opravy brzdového systému by mal robiť iba kvalifikovaný mechanik v servise.
Pretože nesprávna inštalácia akejkoľvek časti nie je pokrytá poistením. Výrobcovia automobilov určujú termín výmeny brzdových diskov. Kvôli vašej bezpečnosti sa doporučuje ich vymeniť ešte pred určeným termínom. V našom on-line obchode nájdete brzdové disky, ale tiež všetky potrebné diely pre opravy bŕzd aj celých automobilov. Ak zháňate brzdové doštičky, brzdové obloženie, regulátor brzdné sily, posilovač bŕzd, strmene brzdy alebo hadice nájdete to všetko u nás.
Poruchy brzdových kotúčov
- praskliny na pracovnej ploche;
- opotrebenie komponentu;
- mechanické poškodenie dielu;
- «kvapky» na povrchu;
- zmena hrúbky dielu.
Príznaky porúch brzdových kotúčov
- praskanie, vŕzganie a hluk pri brzdení;
- vibrácie brzdového pedála;
- predĺženie brzdnej dráhy;
- zvýšenie spotreby brzdovej kvapaliny;
- časté šmyky auta pri brzdení;
- zlyhávanie brzdového pedála.
Príčiny porúch brzdových kotúčov
- inštalácia poškodených krytov;
- nedodržanie prevádzkových pravidiel vozidla;
- agresívny jazdný štýl;
- externý vplyvy;
- koniec životnosti kotúčov.
Diagnostika
Pre zistenie stavu kotúča použite posuvné meradlo. Musíte porovnať stanovenú hrúbku nového kotúča a kotúča namontovaného vo Vašom aute. Prípustné prekročenie sa rovná stotina milimetra. Je dôležité zmerať veľkosť a pracovnú plochu, kde sa odohráva prefrézovanie.
Oprava a výmena brzdových kotúčov
Najcitlivejšími časťami brzdového systému sú brzdové kotúče, ktoré by sa mali pravidelne vymieňať. Odporúča sa vykonať výmenu každých 70000 – 80000 najazdených kilometrov. Vodiči s agresívnym štýlom jazdy však musia tento diel vymieňať častejšie – každých 20000 – 40000 najazdených kilometrov. Pre výmenu kotúčov postupujte nasledovne:
- uzemnite vozidlo;
- použite zdvihák a zdvihnite pravú stranu auta a odstráňte koleso;
- zatlačte piest pracovného valca;
- odstráňte nečistoty z povrchu náboja kolesa;
- odskrutkujte skrutky upevnenia brzdového kotúča smerom k náboju (budete potrebovaťpomoc spolupracovníka);
- odstráňte strmeň kotúčovej brzdy;
- odmontujte podpornú jednotku;
- odstráňte brzdové doštičky (v prípade potreby ich vymeňte);
- upevnite náboj a odstráňte opotrebený brzdový kotúč;
- nainštalujte nový diel.