Chladič motora pre vozidlo
Chladič vody pre
Chladič vody: užitočné informácie
Vodou chladený chladič je súčasťou chladiaceho systému motoru. Je umiestnený v prednej časti motora, kde je chladený ešte dodatočne prúdom vzduchu počas jazdy. Dnes sa vyrába prevažne z hliníku. V starších modeloch automobilov môže byť aj medený. Do chladiča sa stále pumpuje chladiaca kvapalina pomocou pumpy. Tak sa zabezpečuje, že teplota motoru neprekročí stanovené rozpätie. Aby sa motor chladil aj keď auto nie je v chode, je súčasťou systému aj elektrický ventilátor, ktorý sa automaticky zapína pri určitej teplote. Ak je teplota v motore príliš vysoká, značí to problém s chladičom. Môže to byť spôsobené únikom chladiacej kvapaliny. Často postačuje iba vymeniť tesnenie. Malé dierky v chladiacom systéme sa dajú zalepiť špeciálnym lepidlom.
Ale chladič je často úplne zničený pri havárii, pretože leží v tzv. deformační zóne vozidla. Pred výmenou chladiča je treba odstrániť úplne všetky zvyšky chladiacej kvapaliny. Nie je zložité vymeniť chladič, ale je nutné pri tom vymontovať iné diely aby ste sa ku nemu vôbec dostali. Po pripojení nového chladiča doplňte novú chladiacu kvapalinu. Potom je ešte nevyhnutné odvzdušniť celý chladiaci systém.
Aj mechanik amatér dokáže sám vymeniť chladič. Nakupujte lacné diely v našom on-line obchode a ušetríte za opravu. Náš internetový obchod je a skvelé miesto pre všetkých, čo by si radi objednali nové dvere, stabilizátory, prevody, ochranné rúrky, vačkový hriadeľ, tyč riadenia, výmenník tepla, vodnú pumpu, tiahla stieračov alebo akékoľvek iné náhradné diely. V našom on-line obchode máme širokú ponuku náhradných dielov pre všetky osobné automobily.
Ako zistiť zlyhanie chladiča systému chladenia motora
Skontrolujte chladič a určte mieru jeho zašpinenia – možno bude potrebovať vyčistiť. Naštartujte motor na voľnobeh, a rukou sa dotknite chladiča a spodnej rúrky. Ak sa teplota nezmení, pravdepodobne je chladič upchatý. Skontrolujte nádržky zariadenia, či z nich nič neuniká a uistite sa, že na rúrkach chladiča nie je žiadna usadenina podobná vodnému kameňu. Dôkladnejšiu diagnostiku vykonajú samozrejme v servise.
Potrebu diagnostiky chladiča systému chladenia motora zistíte pomocou týchto príznakov:
- zvýšenie teploty nemrznúcej zmesi;
- motor sa prehrieva;
- zvyšuje sa tlak v systéme chladenia;
- vysoká spotreba nemrznúcej zmesi bez stôp úniku na iných komponentoch.
Dôvody zlyhania chladiča systému chladenia motora
Hlavným dôvodom tvorby usadenín na vonkajšom povrchu komponentu je akumulácia prachu z ciest, hmyzu a oleja počas prevádzky. Platí to najmä v lete.
Upchatie vnútorného povrchu komponentu sa deje kvôli používaniu chladiacej zmesi nízkej kvality alebo kvôli chybám v rámci používania chladiča, najmä používaním destilovanej vody namiesto nemrznúcej zmesi. Kvôli tomu sa vo vnútri komponentu môže tvoriť hrdza alebo hromadiť usadenina podobná vodnému kameňu.
Strata tesnosti komponentu a únik pracovnej kvapaliny môže byť spôsobený poškodenými hadičkami, nádržkami alebo tesnením. Komponent sa tiež môže zdeformovať alebo perforovať vplyvom nehody alebo veľkou silou počas opravy. Malé praskliny sa môžu objaviť vplyvom nárazu kamienkov z povrchu cesty do mriežky.
Najčastejším dôvodom predčasného opotrebenia chladiča je jeho nízka kvalita. Hlavným faktorom pre odolnosť komponentu je vysoká odolnosť voči korózii. Je to kvôli faktu, že chladiaca zmes obsahuje agresívne látky, ktoré prispievajú k zlyhaniu komponentu.
Oprava chladiča systému chladenia motora
Oprava chladiča je často cenovo náročnejšia, ako jeho výmena. Vysokokvalitná oprava si vyžaduje aj profesionálne náradie. Preto už pri zistení prvých príznakov poškodenia a úniku látok kontaktujte servis. Technológia zvárania plastov zaručí tesnosť nádržiek na veľmi dlhú dobu. Niekedy stačí na obnovu funkčnosti komponentu len jeho vyčistenie, odvzdušnenie alebo vymytie vodou pod vysokým tlakom alebo za pomoci špeciálnych prídavných látok.
Výmena chladiča systému chladenia motor
Zlyhanie chladiča nie je možné vždy eliminovať. Napríklad, ak sú hadičky zariadenia upchaté agresívnymi chemikáliami, ich vyčistenie je zbytočné. Aj nesprávne použitie tesniacich materiálov vedie k upchatiu celého chladiča namiesto opravy miesta úniku látok. Po takomto úkone je potrebné vymeniť celý komponent. Preto by ste takúto prácu mali nechať na profesionálov v servise.