Ventil odvetrania kľukovej skrine pre vozidlo
Odlučovač oleja pre
Odlučovač oleja: užitočné informácie
Ako zistiť zlyhanie systému ventilácie kľukovej skrine
Funkčnosť systému ventilácie kľukovej skrine zistíte pomocou tlakového meradla. Potrebné je zapojiť meradlo k olejovému plniacemu hrdlu pomocou špeciálneho adaptéra. Pred začatím merania zahrejte motor. Pri otáčkach 700-800 ot./min. by mal byť tlak 500-1500 Pa. Keď otáčky zvýšite na 2200-3500, v kľukovej skrini by sa mal vytvoriť podtlak s hodnotami od 100 do 500 Pa. Ak tlak neklesne spolu so zvýšením otáčok, zlyhal obtokový ventil systému ventilácie kľukovej skrine. Ak hodnota podtlaku prekročí normálne hodnoty, pravdepodobne bude upchatý vzduchový filter.
Pozor! Tieto hodnoty sú všeobecné. Platia pre motory s objemom 1.8-3 litrov. V technickom manuáli vášho auta si pozrite presné hodnoty tlaku plynov v kľukovej skrini.
Ak nemáte manometer, cez plniace hrdlo dajte ruku a požiadajte pomocníka, aby zvýšil otáčky motora na 2000-2500 ot./min. Ak zároveň pocítite zvýšenie tlaku, systém ventilácie kľukovej skrine je pravdepodobne poškodený.
Na určenie stavu obtokového ventilu ho rozoberte a vyfúknite najskôr z jednej strany a potom z druhej. Správne fungujúci komponent umožní prúdenie vzduchu iba v jednom smere.
Potrebu diagnostiky systému ventilácie kľukovej skrine určíte pomocou týchto príznakov:
- Olej v jednotke škrtiacej klapky;
- Nestabilná práca motora pri voľnobehu;
- Zmena farby a zápachu výfukových plynov;
- Zvýšená spotreba oleja;
- Problémy so štartovaním;
- Zhoršenie dynamických vlastností a výkonu auta;
- Zníženie výkonu motora;
- Abnormálne zvuky v mieste sacieho potrubia.
Príčiny zlyhania systému ventilácie kľukovej skrine
Odporúča sa vypláchnuť systém ventilácie kľukovej skrine pri každej výmene oleja. Inak by mohla nahromadená špina zablokovať úzke ventilačné rúrky, hadičky a spojovacie rúrky. Výsledkom je vtedy nielen zlyhanie a zhoršenie výkonu systému, ale tiež rýchle opotrebenie príslušných komponentov.
Používanie nekvalitného oleja je nebezpečné pre systém ventilácie kľukovej skrine. Agresívne komponenty v zložení olejov môžu narušiť gumové tesnenia a nízka účinnosť čistenia vedie k rýchlej tvorbe usadenín na vnútornom povrchu hadičiek a potrubia, k zablokovaniu ventilu alebo k prasknutiu membrány. Používanie auta s nesprávne pracujúcim alebo nedostatočne namazaným motorom vedie k podobným účinkom.
V niektorých prípadoch je zlyhanie systému spôsobené vniknutím vody alebo tvorbou kondenzátu z vody. Pri nízkych teplotách voda zamrzne a zablokuje ventilačné otvory a hadičky. Na elimináciu tohto problému je v mnohých autách zavedený systém vyhrievania kľukovej skrine. Ak je avšak poškodený, a auto používate vo vlhkom a studenom prostredí, riziko zamrznutia sa výrazne zvyšuje.
Oprava a výmena systému ventilácie kľukovej skrine
Výkon systému ventilácie kľukovej skrine sa dá obnoviť vyčistením jeho prvkov od špiny. Najskôr je potrebné vykonať tieto kroky:
- Rozoberte kryt motora.
- Odpojte hadičku veľkého ventilačného odvodu od spojenia so škrtiacou klapkou jej stlačením a bočným vysunutím zo svorky.
- Podobne odpojte hadičku malého ventilačného odvodu – najskôr zo spojenia s konektorom a potom zo spojenia s pretlakovým ventilom.
- Uvoľnite pretlakový ventil a odskrutkujte ho z jeho miesta uloženia v kryte hlavy valca.
- Odpojte hadičku veľkého ventilačného odvodu zo spojenia hlavy valca stlačením a bočným vysunutím zo svorky.
- Vypláchnite odstránené hadičky a ventil benzínom alebo petrolejom, potom ich vysušte stlačeným vzduchom.
- Vyčistite otvory spojení z nahromadenej špiny.
- Nainštalujte súčiastky podľa týchto krokov v opačnom poradí.
Prasknuté alebo stvrdnuté hadičky, deformované alebo poškodené svorky potrebujú výmenu. Poškodený PCV ventil (pozitívny ventil systému ventilácie kľukovej skrine) obnovíte inštaláciou novej membrány. Ak je poškodený kryt súčiastky alebo závitové spojenie, budete musieť kúpiť novú súčiastku a v niektorých prípadoch aj zostavu krytu ventilu.
Často je svojpomocná výmena filtračného prvku separátora oleja jednoduchá. Stačí k tomu odstrániť kryt súčiastky po uvoľnení spôn, potom odstrániť poškodený komponent a nainštalovať na jeho miesto novú súčiastku. Oprava ventilu separátora oleja sa vykonáva podľa potreby.