
Guľový čap riadenia pre vozidlo
Čap riadenia pre
Čap riadenia: užitočné informácie
Hlava tyče riadenia je súčasťou spojovacej tyče riadenia a patrí k systému riadenia vozidla. Konce tyče riadenia sú guľovitého tvaru. Nazývajú sa hlavy. Spolu so spojovacou tyčou riadenia zodpovedajú za usmerňovanie kolies a udržovanie smeru vozidla. Kolesá sami nedokážu zmeniť smer jazdy, ktorý im určil systém riadenia. Guľové konce spojovacej tyče riadenia sa pripájajú na čapy páky riadenia.
Zvyčajne u moderných áut sú dve páky riadenia na každej náprave a rameno tyče riadenia je umiestnené medzi nimi. Hlavy tyče riadenia sú vystavované veľkému tlaku. Zapájajú sa do každej zmeny smeru a všetky proti-pôsobenia sú smerované na ne. Hlavy tyče riadenia sa rýchlo opotrebujú. Podobne ako všetky čapy a kĺby, po čase sa ich funkčnosť skončí. Poškodenie hlavy tyče riadenia je zrejmé ak vodič cíti, že ho riadenia neposlúcha a vibruje aj pri voľnobehu.
Je potrebné prekontrolovať celú spojovaciu tyč riadenia. Nie je možné opraviť poškodenú hlavu spojovacej tyče riadenia. Musí sa vymeniť. Hlava je umiestnená na neprístupnom mieste. Takže je dobré zájsť radšej do servisu, kde sa na vozidlo pozrú odspodu. Po výmene hlavy spojovacej tyče riadenia, je nevyhnutné znovu nastaviť geometriu. V našom on-line obchode nájdete aj mnohé iné diely, ako je kondenzátor, klimatizátor, vstrekovacie ventily alebo odrazové svetlá.
Ako zistiť zlyhanie koncovky spojovacej tyče riadenia
Na určenie stavu komponentu baterkou skontrolujte, či nemá praskliny. Pri kontrole dbajte hlavne na tesnenie koncovky spojovacej tyče riadenia. Takisto skontrolujte voľnosť spojenia. Na presné určenie voľnosti musí byť auto umiestnené na kontrolnej rampe. Inak musí byť kontrola vykonaná pomocou dvoch osôb. Jedna osoba točí volantom do rôznych smerov a druhá sleduje komponent, aby videla, či je v spojení prítomný vzduch.
Potrebu diagnostiky koncovky spojovacej tyče riadenia určíte pomocou týchto príznakov:
- otočenia v tvare písmena U sú ťažšie;
- jazda na nerovnej ceste je sprevádzaná hučaním a škrípaním;
- volant príliš silno vibruje;
- voľnosť pohybu volantu;
- volantom sa v zákrutách točí ťažko/príliš ľahko.
Dôvody zlyhania koncovky spojovacej tyče riadenia
Hlavným dôvodom predčasného zlyhania komponentu je jeho nízka kvalita. Počas operácie prechádza komponent veľkou záťažou spolu s vplyvom rôzne smerovaných síl. Životnosť koncovky spojovacej tyče riadenia je asi 40,000 km, ale agresívny štýl jazdy, nízka kvalita ciest a nedodržanie intervalov údržby výrazne skracuje životnosť tohto komponentu.
Guľové čapy zhrdzavejú a gumové vložky sa zničia kvôli prasknutému prachovému puzdru, ktoré chráni mechanizmus pred vlhkosťou a špinou. Tiež to vedie k vymytiu mazadla a k abrázii čapov.
Vložka koncovky spojovacej tyče riadenia je tlačená k sférickému povrchu kolíka guľového čapu pomocou špeciálnej pružiny. Ak sa pružina uvoľní, medzi komponentmi sa objaví medzera.
Deformácia koncovky spojovacej tyče riadenia a poškodenie jeho závitu je dôsledkom nesprávnej inštalácie aplikáciou príliš veľkej sily.
Výmena koncovky spojovacej tyče riadenia
Kvôli faktu, že komponenty sa inštalujú samostatne, ich výmena si nevyžaduje úplné rozobratie tyče riadenia. Ak diagnostika ukáže, že komponent je poškodený, mal by sa vymeniť. K tomu vykonajte tieto kroky:
- zdvihnite auto, zaistite ho v prednej časti a odstráňte koleso;
- uvoľnite samo-uzamykaciu maticu na vymieňanom komponente na páke spojovacej tyče riadenia;
- vytlačte komponent z páky spojovacej tyče riadenia použitím špeciálneho trháka a odskrutkujte maticu;
- uvoľnite maticu na konci tyče riadenia použitím kľúča pre udržanie šesťhrana tyče riadenia na boku prevodovej skrine;
- odskrutkujte komponent z tyče riadenia a počítajte počet otočení. Uľahčí vám to ďalšiu montáž;
- nainštalujte novú koncovku spojovacej tyče riadenia podľa krokov uvedených vyššie, ale v opačnom poradí.