
Katalyzátor pre vozidlo
Katalyzátor pre
Katalyzátor: užitočné informácie
Automobilový katalytický konvertor slúži k redukcii hladiny splodín vo výfukových plynoch. Najhorší sú oxid uhoľnatý, uhľovodíky a oxidy dusíka. Tieto sa pri katalytickej reakcii menia na neškodné zlúčeniny. U benzínového motora je používaný troj-cestný katalyzátor, ktorý obsahuje prvky ródium, platinu a paládium. Chemická reakcia, ktorá prebieha redukuje veľa plynov škodlivých pre životné prostredí vo výfukových plynoch.
U vozidiel s naftovým motorom sa používa oxidačný katalytický konvertor na transformáciu uhľovodíkov. Je rozumné namontovať si katalyzátor aj do staršieho vozidla. U nových vozidiel je štandardnou výbavou už viac rokov, pretože ochrana ovzdušia a životného prostredia je nesmierne dôležitá. Lacnou alternatívou je tzv. mini-katalyzátor. Funkcia katalyzátora sa meria na emisnej kontrole. Porucha katalyzátora sa môže prejaviť rachotivým zvukom. Potom je potrebné ho vymeniť. Najlepšie pred ďalšou emisnou kontrolou. Ale z dôvodu ochrany životného prostredia je dobré neotáľať s opravou katalyzátora príliš dlho.
U väčšiny vozidiel je katalyzátor nainštalovaný medzi kyslíkovými senzormi (lambda sonda) a vedením výfuku. Aby bolo možné vymeniť starý katalyzátor je nevyhnutné vymontovať celý výfukový systém. Zvyčajne je na to potrebná karbónová brúska a na montáž nového katalyzátoru je potrebný zvárací agregát. V našom internetovom katalógu nájdete aj mnoho iných náhradných dielov, ako sú blatníky, brzdové obloženie, zámky, odrazové svetlá. Ak vám chýba nový kyslíkový senzor alebo iné diely pre výfukový systém, nájdete ich u nás.
Poruchy katalyzátora
- rôzne mechanické poškodenia karosérie:
- trhliny alebo poškodenia konštrukcie telesa;
- zastavenie aktivácie chemických reakcií látkami katalyzátora.
Príznaky porúch katalyzátora
- zastavenie motora na voľnobehu;
- problémy so štartovaním motora;
- zmeny zafarbenia výfukových plynov (výskyt odtieňov šedej alebo svetlomodrej);
- problémy pri zrýchľovaní a zvýšenie otáčok motora;
- zvláštne zvuky počas činnosti výfukového systému;
- automatické zapínanie kontrolky motora na prístrojovej doske;
- zvýšenie spotreby paliva presahujúce normu o 1,5 – 2 litre na 100 km;
- výskyt zápachu síry počas činnosti výfukového systému;
- tvorba kovových kvapiek na povrchu katalyzátora.
Príčiny porúch katalyzátora
- spotreba paliva s prímesou tetraetyllplumbánu;
- používanie nekvalitného paliva;
- problémy pri tvorbe zmesi plynov a značná zmena jej štandardných znakov;
- prienik mazacieho oleja do katalyzátora;
- poškodenia interných telies katalyzátora;
- znečistenie katalyzátora plynmi tvorenými počas spaľovania paliva;
- aktívne používanie komponentu po ukončení jeho životnosti;
- nesprávne používanie.
Diagnostika
Pre diagnostiku porúch katalyzátora je potrebné špeciálne vybavenie. Z toho dôvodu môžu túto prácu vykonať iba kvalifikovaní pracovníci servisu. Existujú však vonkajšie príznaky existencie porúch. Patria medzi viditeľné poškodenia vonkajšej časti katalyzátora. Ak ste si všimli takéto poruchy, je potrebné v krátkodobom horizonte tento komponent vymeniť.
Odborníci merajú produktivitu konštrukcie telesa manometrom pripevneným na povrch prvej lambda-sondy. Následne sa motor zrýchli na 3000 otáčok za minútu. Pri bezpečnej hodnote tlaku dáta v systéme neprekračujú hodnotu 2,94 Pas alebo 0,3 kgfs/cm2.
Štandardná doba prevádzky katalyzátora je 100000 – 150000 najazdených kilometrov. Silno odporúčame neprekračovať túto hodnotu a po opotrebení prestať tento komponent používať. Zníženie kapacity telies je nebezpečné pre prevádzku motora, pretože môžu zlyhať kvôli zvýšeniu tlaku.