Veko hlavy valcov pre vozidlo
Kryt hlavy valcov pre
Kryt hlavy valcov: užitočné informácie
Kryty ventilov sú súčasťou bloku motoru štvortaktného spaľovacieho motora. Existujú rôzne typy motorov ktoré pracujú s ventilmi a integrujú ich do systému motora. Kryt chráni vrchné časti ventilov. Okrem toho má ešte jednu dôležitou funkciu. Slúži k prevencii úniku oleja z motora a zabraňuje vniknutí prebytočného vzduchu do motora. Niektoré z krytov majú ešte jeden špeciálny malý kryt navyše. Je to otvor olejového filtra motoru.
Väčšina modelov áut má kryty ventilov, ktoré sa ovládajú jediným vačkovými hriadeľom, ktorý sa nachádza nad nimi. Ak je tento vačkový hriadeľ poháňaný reťazou, potom kryty obsahujú reťazové kolieska vačkového hriadeľa. Kryt ventilu je umiestnený na jeho valcovej hlave. Nájdeme tu tiež tesnenie tzv. tesnenie hlavy valcov. V dnešných automobiloch sú tesnenia vyrobené takmer vždy z gumy alebo z plastu. Kryt ventilu by mal byť vždy pripojený k hlave valcov.
Ale najdôležitejšie je, aby tesnenie hermeticky priliehalo. Kryty ventilov nemajú často poruchy. Sú veľmi odolnou časťou automobilu. Ale tesnenie sa môže opotrebovať. Všimnete si to, keď nájdete pod autom mokré škvrny, na ktoré sa rýchlo zachytáva prach a nečistota. Ak tesnenie netesní, je nevyhnutné ho vymeniť. Aj amatér ho zvládne vymeniť sám. Tesnenie a aj iné diely ako je kryt ventilov, katalyzátor, klimatizátor alebo kompresor nájdete v našom on-line obchode.
Ako zistiť zlyhanie hlavy valca
Diagnostika komponentu je relatívne komplexná a časovo náročná, a vyžaduje si použitie špeciálneho meracieho zariadenia, preto je lepšie zveriť túto prácu do rúk odborníkov. Môže sa vykonať v niekoľkých fázach. Najskôr sa zmerajú geometrické parametre prvkov hlavy valca – vodiace puzdrá ventilu a samotné ventily – a preskúma sa ich umiestnenie voči telu hlavy valca. Potom sa určí stav chladiacej dutiny jednotky. Praskliny, tvorba dutín, pórovitosť a zvlnenie kovu indikujú potrebu opravy alebo výmeny. Na určenie poškodení sa používa špeciálne vybavenie, ktoré umožňuje zistenie únikov v chladiacich kanálikoch.
Potrebu diagnostiky hlavy valca určíte pomocou týchto príznakov:
- prehrievanie motora;
- vynechávanie zážihov počas chodu motora;
- zápach výfukových plynov spod kapoty;
- stopy motorového oleja v chladiacej kvapaline;
- silný biely dym z výfukového potrubia;
- zvláštne zvuky počas chodu motora;
- únik oleja spod krytu hlavy valca.
Dôvody zlyhania hlavy valca
Väčšina zlyhaní hlavy valca, najmä praskliny vo vačkovom hriadeli a rýchle opotrebenie vodiacich prvkov ventilov, je spôsobená nedodržaním odporúčaní pre používanie auta, čo následne výrazne zvyšuje záťaž kladenú na motor. Mód optimálnej prevádzky motora sa dosiahne jazdou pri stredných otáčkach motora, pretože jazda v nízkych otáčkach u niektorých áut spôsobuje prácu olejového čerpadla s veľmi slabým prietokom oleja a komponenty sa slabo mažú. Vysoké otáčky zvyšujú mieru trenia a abrazívneho opotrebenia komponentov motora. V zimnom období neštartujte motor bez jeho predhriatia.
Taktiež je dôvodom mnohých zlyhaní jednotky prehrievanie motora. Veľmi vysoká teplota vedie k deformácii telesa hlavy valca. Narušuje to tesnosť spojenia bloku valca a hlavy valca, čo prispieva k predčasnému opotrebeniu chladiaceho systému a komponentov motora. Okrem toho aj prudké zmeny teplôt zvyšujú riziko výskytu prasklín medzi kanálikmi chladiaceho a mazacieho systému. Vniknutie oleja do chladiaceho systému znižuje jeho účinnosť, a zvyšuje sa pravdepodobnosť prehrievania motora. Vniknutie nemrznúcej zmesi do olejovej vane je omnoho nebezpečnejšie. V tomto prípade by sa malo používanie auta ihneď zastaviť.
Používanie chladiacej zmesi a oleja nízkej kvality alebo ich nevymenenie vedie k predčasnému upchatiu príslušných kanálikov a prispieva k tvorbe uhlíkových zvyškov na povrchu.
Oprava hlavy valca
Rozsah a opodstatnenosť opravy sa určí odborníkmi pri diagnostike. Niekedy stačí na obnovu funkčnosti tejto jednotky výmena olejového tesnenia tyčiek ventilu, ventilov, ich uložení a vodiacich puzdier, a vyčistenie kanálikov od usadenín, sadzí a špiny. Malé trhliny sa opravia zvarením a čelná strana ventilu sa obnoví zbrúsením. Ak je súčiastka zdeformovaná, sú opotrebované úložné otvory pre puzdrá ventilov alebo je celkové opotrebenie príliš silné, hlavu valca je potrebné vymeniť.
Výmena hlavy valca
Rozobratie hlavy valca je sprevádzané vybratím mnohých prvkov a zostáv, a vypustením viacerých kvapalín. Pri montáži je dôležité správne utiahnuť montážne skrutky príslušným krútiacim momentom podľa uvedeného nákresu. Je to veľmi komplikovaný a dôležitý proces. Preto by ste výmenu hlavy valca mali určite nechať na odborníkov v servise.