
Ložisko kolesa auto zadné a predné
Ložisko kolesa pre
Ložisko kolesa: užitočné informácie
Ložisko uľahčuje rotáciu kolesa na náboji. Znižuje trenie. Prenáša silu točení kolesa na nápravu. Na zadnej náprave sa používajú ložiskové moduly. Pri výmene je potom potrebné nahradiť celý modul. Na prednej náprave sú inštalované angulárne, kónické alebo radiálne ložiská. Závisí to od modelu auta. Pri montáži a demontáži ložiska kolesa je potrebné špeciálne náradie. A preto je lepšie ak sa obrátite na servis, ak ložisko nefunguje správne. Časom sa samozrejme ložiská opotrebujú. Keď sa ložisko opotrebuje, zvýši sa hladina hluku počas jazdy.
Zvlášť hlučné to bude počas zatáčania. Hluk pri zatočení vľavo značí poškodené ložisko na pravej strane. Tento problém vyžaduje diagnostiku. Nepokúšajte sa vymeniť ložisko sami doma pomocou gumového kladiva, ako sa to ľudia dosť často robia. Poškodené ložisko sa musí odborne vymeniť, pretože je nebezpečné jazdiť s vadným ložiskom. V našom internetovom obchode nájdete všetky náhradné diely, ktoré vám chýbajú pre vaše auto: brzdový valec, čapy riadenia, brzdové obloženie, spúšťače okien, predné svetlomety, sušič vzduchu, palivové a olejové filtre.
Ako zistiť zlyhanie setu ložiska náboja kolesa
Pri výmene brzdových platničiek skontrolujte stav ložiska bez ohľadu na odjazdené kilometre auta. Stav tejto súčiastky môžete skontrolovať rôznymi spôsobmi. Pri rýchlosti 10 - 15 km/h ostro zatočte doľava. Ak počujete zvláštne zvuky, indikuje to poškodenie ložiska v ľavom kolese. Potom rovnako skontrolujte pravé koleso. Dôkladnejšia diagnostika si bude vyžadovať špeciálne vybavenie.
Budete potrebovať zdvihák alebo zdvíhací mechanizmus. Zdvihnite auto, naštartujte, preraďte na štvrtý rýchlostný stupeň a zrýchlite na 80 km/h. Zošliapnite spojku a vyraďte rýchlosť a pozorne počúvajte zvuky v jednotlivých kolesách. Skúsiť môžete aj inú metódu. Pokývajte zaveseným kolesom vozidla najskôr vertikálne a potom horizontálne. Prítomnosť i malého odporu je indikáciou zlyhania ložiska alebo systému riadenia. Potom je potrebné simultánne stlačiť brzdový pedál a pokývať kolesom vertikálne (budete potrebovať pomocníka). Ak odpor zmizne, komponent je potrebné vymeniť.
Potrebu diagnostiky setu ložiska náboja kolesa určíte pomocou týchto znakov:
- Klepanie a zvýšené vibrácie počas pohybu auta;
- Odchýlka od priamej trajektórie pohybu auta;
- Náklon karosérie počas brzdenia alebo v ostrých zákrutách;
- Zvláštne zvuky;
- Prehrievanie ráfikov kolies;
- Nerovnomerné opotrebenie pneumatík.
Dôvody zlyhania setu ložiska náboja kolesa
Hlavným dôvodom zlyhania ložiska náboja kolesa je jazda na nekvalitných cestách: komponent je vystavovaný vysokej záťaži a vytvárajú sa na ňom praskliny a zárezy.
Ložisko náboja kolesa má relatívne dlhú životnosť. Predčasné opotrebenie je spôsobené použitím nevhodných mazadiel, nadbytkom alebo nedostatkom mazadla. Okrem toho sa životnosť môže skrátiť vniknutím špiny, abrazívnych častíc a vody. Tiež môže byť ovplyvnená nízkou kvalitou súčiastky alebo nesprávnou inštaláciou. Nesprávne nastavené vzdialenosti môžu byť dôvodom vychýlenia a poškodenia súčiastky. Nesprávne vyvážené kolesá majú tiež vplyv na stratu funkčnosti ložiska.
Výmena setu ložiska náboja kolesa
Ložisko náboja kolesa je potrebné vymeniť každých 130-190,000 km. Dodržujte tieto odporúčania:
- Všimnite si vzdialenosti pri inštalácii zúženého ložiska;
- Pri výmene nepoužívajte ostré predmety, ktoré by mohli poškodiť komponent.
- Pri inštalácii komponentu na nápravu použite priebojník pre zasiahnutie vnútorného krúžku;
- Pri vbíjaní ložiska použite priebojník pre aplikovanie tlaku na vonkajší krúžok.