Horné uloženie tlmiča pre vozidlo
Lożisko prużnej vzpery pre
Lożisko prużnej vzpery: užitočné informácie
Ložisko spája vzperu tlmiče s karosérií. Keby toto spojenie bolo priame, nebola by možná rotácia a zmena uhla, ale ložisko to umožňuje. Spravidla sú ložiská inštalované iba na prednej náprave. Pre zadnú postačujú axiálne ložiská. V závislosti na dizajne vozidla môžu byť vybavené aj prídavným systémom pohlcovania vibrácií. Ložiská sú vyrobené z gumy a kovu. Ak je ložisko podpery kapoty opotrebované, je nutné ho vymeniť.
Môže zlyhať aj v dôsledku nehody. Keď je poškodené, vodič počuje typický pískavý zvuk pri otočení volantu. Pretože ložisko podpery kapoty zabezpečuje komfort a bezpečnosť, neodkladajte opravu. Oprava by sa mala robiť v servise. Najskôr sa odmontuje koleso. Potom odskrutkuje vzpera tlmiča, pretože ložisko je na nej. Nie je zložité to urobiť, ale vyžaduje to skúsenosť, zručnosť a špeciálne nástroje.
U starších modelov automobilov môže ložisko zlyhať kvôli opotrebovanie, ale častejšie k tomu dochádza pre mechanický stres. Mnoho vodičov vyľaká divný zvuk pri točení volantu a ponáhľajú sa do servisu. Chybné ložisko nie je vážnym ohrozením bezpečnosti dopravy, ale samozrejme je potrebné ho opraviť. V našom e-shope si môžete objednať aj vzperu tlmiča, ložisko kolesa, spúšťače okien, spätné zrkadlá, brzdové disky, vačkový hriadeľ, a mnohé ďalšie súčiastky. Pozrite sa na našu stránku a náš široký sortiment auto-dielov.
Ako identifikovať poškodené ložisko vzpery tlmiča
Prvotnú diagnostiku ložiska vzpery tlmiča môžete vykonať sami. K tomu skúste pokývať karosériou auta tlačením na kapotu. Ak je súčiastka poškodená, uvidíte voľnosť pohybu. Okrem toho bude potrebné preskúmať ložisko. Pri tomto dbajte na stav gumovej časti komponentu. Ak je posunutá alebo poškodená, ložisko bude potrebovať výmenu.
Potrebu diagnostiky ložiska vzpery tlmiča určíte pomocou týchto príznakov:
- počas jazdy je počuť klepanie alebo rachot (indikovať to ale môže aj opotrebenie puzdra tlmiča);
- zhoršenie ovládateľnosti auta;
- vibrácie počas jazdy;
- pískanie počas točenia volantom;
- uvoľnenie spojenia medzi tlmičom a podvozkom.
Ak uvidíte niektoré z týchto príznakov, vyhľadajte pomoc odborníkov v servise pre dôkladnejšiu diagnostiku systému zavesenia na testovacej lavici. Faktom je, že podobné príznaky môžu sprevádzať aj poškodenie iných komponentov, napr. puzdier tlmičov. Bežná údržba a kontrola by sa mala vykonať raz za 1,5-2 roky.
Dôvody zlyhania ložiska vzpery tlmiča
Predčasné zlyhanie ložiska vzpery môže byť dôsledkom tvorby usadenín, korózie a nízkej kvality. Životnosť komponentu sa tiež skráti kvôli používaniu auta na cestách nízkej kvality, pri zmenách teplôt alebo pri častej jazde vo vysokej rýchlosti. Tieto faktory ovplyvňujú stav ložiska uloženia vzpery a príslušných upevnení.
Výmena ložiska vzpery tlmiča
Ak uvidíte, že ložisko vzpery je poškodené, mali by ste ho ihneď vymeniť. Inak to bude viesť k zlyhaniu tlmiča, čo bude mať za následok drahé opravy.
Komponent bude potrebné vymeniť, ak sú opotrebované gumové prvky alebo ak je poškodené valcové ložisko.Často sa vzpery tlmičov vymieňajú pomocou opravného setu, ktorý môže obsahovať:
- gumovú časť uloženia;
- ložisko;
- prachové puzdro;
- olejové tesnenie;
- skrutky;
- matice;
- puzdro tlmiča.
Výmena komponentu obvykle zahrňuje tieto kroky:
- Odskrutkujte vrchnú tyč tlmiča.
- Uvoľnite skrutky kolies.
- Zdvihnite koleso pomocou zdviháka a zaistite ho pomocou prídavných klinov.
- Odstráňte koleso.
- Rozoberte vzperu tlmiča.
- Stlačte pružinu vzpery pomocou špeciálneho kompresora na pružiny.
- Odstráňte poškodené ložisko.
- Vyčistite špinu z uloženia komponentu a odstráňte hrdzu, ak to bude potrebné.
- Nainštalujte novú súčiastku.
- Bez odstránenia kompresora na pružiny zostavte vzperu a nainštalujte ju na svoje miesto.
- Nainštalujte tyč do otvoru v ložisku vzpery.
- Utiahnite upevňovacie matice pomocou momentového kľúča.
- Odstráňte kompresor na pružinu vzpery.
- Vozidlo dajte na zem.
Majte na pamäti, že svojpomocná výmena ložiska vzpery tlmiča je možná iba ak máte potrebné skúsenosti v rámci vykonávania takejto práce. Tiež dbajte na to, že postup tejto práce sa môže líšiť podľa toho, či sa jedná o predné alebo zadné zavesenie kolies, a tiež podľa modelu auta. Preto si pred začatím práce preštudujte dokumentáciu vášho auta.