
Manžeta Poloosi pre vozidlo
Manžeta Poloosi E-Shop
Ako zistiť zlyhanie puzdra homokinetického kĺbu
Na zistenie poškodenia je potrebné skontrolovať danú súčiastku. Na povrchu puzdra by nemali byť žiadne praskliny, trhliny alebo stopy oleja. Obvykle je celkom náročné uvidieť na tejto súčiastke malé praskliny. Preto je pre dôkladnú kontrolu súčiastky potrebné zdvihnúť prednú časť auta pomocou zdviháka a otočiť volantom až na doraz: poškodenie lepšie uvidíte na natiahnutej gume. Keďže je životnosť homokinetického kĺbu priamo závislá na stave týchto súčiastok, odporúča sa skontrolovať ich aspoň raz za mesiac.
Potrebu diagnostiky puzdra homokinetického kĺbu určíte pomocou týchto príznakov:
- Počas jazdy je počuť zvláštne zvuky v mieste predného zavesenia kolies, ktoré sú hlučnejšie alebo zmiznú počas zatáčania;
- Počas zrýchľovania sa auto pohybuje trhavo.
Príčiny zlyhania puzdra homokinetického kĺbu
Puzdrá homokinetického kĺbu sú stále vystavené vplyvu špiny a vlhkosti, reakčným látkam a iným agresívnym faktorom. Z toho dôvodu sa komponenty nízkej kvality opotrebujú omnoho rýchlejšie a to spôsobí aj rýchlejšie a predčasné zlyhanie samotného homokinetického kĺbu.
Deštrukcia puzdier sa často vyskytuje vplyvom použitia nesprávneho mazadla alebo vplyvom nedostatku mazadla. Niektoré mazadlá obsahujú ingrediencie, ktoré môžu zničiť gumu. Ak je nedostatok mazadla v systéme, zvyšuje sa trenie a odieranie medzi komponentmi homokinetického kĺbu, čo je spojené s tvorbou prebytočného tepla. Puzdrá vnútorných homokinetických kĺbov sú uložené bližšie k motoru, preto sú vystavené aj vyšším teplotám a na povrchu sa môžu roztopiť. Puzdrá na vonkajšej strane tohto kĺbu sú náchylnejšie na mechanické poškodenie, najmä vplyvom nárazu nejakého ostrého predmetu. Môžu sa tiež roztopiť, ak sa napríklad prehrieva náboj vplyvom opotrebenia ložiska.
Výmena puzdra homokinetického kĺbu
Tieto komponenty sú spotrebiteľné prvky, takže keď sa poškodia, je potrebné ich vymeniť. Nové môžete inštalovať aj sami, ale budete potrebovať súbor špeciálnych nástrojov. Odporúča sa súčasne vymeniť gumové puzdrá na vonkajšej i vnútornej strane kĺbu, preto je najlepšie si kúpiť set puzdier hnacieho hriadeľa. Opravné práce vykonajte na rampe alebo v servisnej jame. Výmena puzdier homokinetického kĺbu prebieha takto:
- Zatiahnite parkovaciu brzdu.
- Použitím zakladacieho kľúča odskrutkujte maticu náboja.
- Kľúčom vhodného priemeru odskrutkujte upevnenia puzdra stabilizátora.
- Odstráňte koleso po odskrutkovaní skrutiek.
- Odpojte čap tyče riadenia pomocou trháka.
- Odpojte prírubu vnútorného homokinetického kĺbu.
- Odstráňte upevnenia guľového čapu.
- Opatrne pohnite vzperou smerom von a rozoberte hnací hriadeľ spolu s homokinetickými kĺbmi opatrným potiahnutím k sebe.
- Uvoľnite zádržné krúžky uložené na vonkajšej strane puzdra.
- Podržte hnací hriadeľ vo zveráku a rozoberte homokinetický kĺb pomocou trháka. Ak nemáte potrebné vybavenie, použite dostupné náradie, ale mali by ste pritom pracovať iba pri vnútornej klietke komponentu.
- Vyčistite vybratý homokinetický kĺb od mazadla, špiny alebo hrdze a potom ho znova nainštalujte.
- Na hnací hriadeľ dajte nové puzdro a zaistite ho pomocou svorky.
- Do puzdra nalejte potrebné množstvo mazadla a homokinetický kĺb nainštalujte na svoje miesto.
- Zostavu dokončite vykonaním týchto krokov v opačnom poradí.