Napínacia kladka pre vozidlo
Napínacia kladka pre
Napínacia kladka: užitočné informácie
Napínač klinového remeňa je zariadenie, ktoré udržuje jeho potrebné napätie. Má rameno, ktoré upravuje napätie na napínacej kladke. Spravidla sa oba diely predávajú spolu a nazývajú sa napínacia kladka. Aby bolo napätie klinového remeňa optimálne, musí byť trochu pod tlakom. Všetky iné kladky v systému sú fixované, ale táto sa dá prispôsobiť a hýbať. Tím sa optimalizuje napätie remeňa.
Normálne sa napínač dá vymeniť aj samostatne. Aj dnes sa väčšinou používajú polo-automatické napínače. To značí, že základné napätie je nastavené, napríklad keď sa remeň povolí pretože sa používaním natiahne. Ak regulátor nepracuje automaticky, musí byť nastavený manuálne pomocou napínača. Ak by V-remeň kĺzal, alebo bežal nerovnomerne, dôvodom môže byť zlý napínač, alebo kladka. Vo väčšine prípadov je nevyhnutné vymeniť oba diely.
A vyžaduje to extrémnu presnosť, preto by sa všetky opravy mali robiť výlučne v servise. Nesprávne nastavený V-remeň môže spôsobiť poškodenie iných súčastí motora, napríklad tesnenia hlavy valcov. Kupujte iba kvalitné náhradné diely. V našom on-line obchode a ušetríte peniaze za nákup súčiastok a tým ušetríte aj na celej oprave. Nájdete tu tiež spojovaciu tyč riadenia, vačky a ich ochranné rúrky, ESP senzory, rozperu nápravy, ložisko kolesa, odrazové svetlá a mnohé iné diely. Údržba vozidla alebo opravu budú s nami o mnoho lacnejšie, keď si porovnáte ceny u nás a v servise.
Ako identifikovať zlyhanie napínacej remenice klinového ozubeného remeňa
Komponent by ste mali skontrolovať pri každom uvoľnení remeňa alebo na konci životnosti remeňa. Správna funkčnosť napínacej kladky zaručí, že remeň bude funkčný dlhšie, nepoškodí sa a neopotrebuje sa.
Diagnostiku môžete vykonať aj sami. Remenicu stačí len manuálne pootočiť. Ak nepočujete hluk, počas otáčania sa neobjavia žiadne medzery a rotácia nie je trhavá, znamená to, že remenica pracuje správne. Ak počas kontroly uvidíte chyby uvedené vyššie, komponent je potrebné vymeniť. Odporúča sa inštalovať novú remenicu spolu s V-remeňom podľa intervalov údržby a výmeny.
Potrebu diagnostiky napínacej remenice klinového ozubeného remeňa určíte pomocou týchto príznakov:
- rotačný prvok vytvára silný hluk;
- V-remeň je príliš voľný na remenici;
- remeň sa pohybuje príliš pomaly na remenici;
- počas rotácie remenice sa objavuje axiálna voľnosť;
- komponent sa počas operácie zahrieva;
- remeň je uvoľnený alebo poškodený.
Dôvody zlyhania napínacej remenice klinového ozubeného remeňa
Hlavným dôvodom mechanického poškodenia komponentu je nesprávna inštalácia alebo vychýlenie, ktoré sa môže objaviť v dôsledku silného nárazu pri nehode.
Príliš silné alebo nedostatočné napnutie V-remeňa je hlavným dôvodom nevyrovnanosti remenice. Nesprávna distribúcia záťaže v procese rotácie vedie k deformácii upevnení komponentu a k abrázii jeho povrchu.
Predčasné opotrebenie súčiastky je často spôsobené koróziou ložiska inštalovaného vo vnútri. Počas prevádzky sa do ložiska môže dostať vlhkosť a abrazívne častice, ktoré tvoria koróziu a zablokujú vnútorné komponenty remenice. Nízka kvalita komponentu tiež výrazne skracuje životnosť tejto súčiastky.
Výmena napínacej remenice klinového ozubeného remeňa
Súčiastku môžete vymeniť aj sami alebo prípadne v servise. Proces výmeny nie je náročný. Pre výmenu remenice vykonajte tieto kroky:
- Uvoľnite remeň a skrutky napínacej remenice.
- Označte smer rotácie na remeni. Zaručíte tým správnu inštaláciu.
- Odstráňte remeň.
- Odstráňte napínač.
- Odskrutkujte samotnú remenicu.
- Nainštalujte funkčnú súčiastku.
- Vráťte remeň do jeho pôvodnej polohy.
- Nastavte napnutie remeňa podľa dokumentácie auta.
- Skontrolujte, či napínacia remenica pracuje správne.