Nastavovací prvok dosahu svetla pre vozidlo
Nastavovací prvok dosahu svetla pre
Nastavovací prvok dosahu svetla: užitočné informácie
Ako zistiť zlyhanie krokového motorčeka nastavenia hlavných svetiel
Diagnostiku krokového motorčeka nastavenia predných svetiel môžete pohodlne vykonať aj sami. Metóda kontroly sa vyberá podľa druhu zlyhania. Ak po zapnutí zapaľovania a po pokuse nastaviť svetlá nepočujete špecifické bzučanie, skontrolujte elektrický okruh a jeho integritu. Musíte odpojiť káblový zväzok z komponentu a na jeho terminály nasadiť testovacie sondy. Potom zapnite zapaľovanie a skontrolujte napätie medzi príslušnými terminálmi, a nastavte polohu svetiel pomocou spínača uloženého v kabíne auta. Ak neuvidíte poškodenie v elektrickom okruhu nastavovača, komponent bude potrebné vymeniť.
Ak po zapnutí nastavovača budete počuť bzučanie, ale svetlo sa nenastaví správne, možno sú zodreté zúbky tyče alebo ozubeného kolieska. Problém nemusí byť len v elektromotore, ale tiež v zablokovanom reflektore hlavného svetla.
Ak nastavovač hlavného svetla pracuje nestálo, potrebné bude rozobrať elektromotor. Oxidácia kontaktov, opotrebenie grafitových dráh, opotrebenie zúbkov na tyčke a na koliesku je indikáciou pre potrebu výmeny súčiastky.
Potrebu diagnostiky krokového motorčeka nastavenia hlavných svetiel určíte pomocou týchto príznakov:
- Elektromotor sa nezapne;
- Mechanizmus nastavenia svetiel pracuje nestálo;
- Nastavenie svetla je príliš pomalé;
- Počas jazdy je počuť klepanie v mieste hlavného svetla;
- Motorček pracuje aj po vypnutí nastavovača.
Príčiny zlyhania krokového motorčeka nastavenia hlavných svetiel
Často je poškodenie tejto súčiastky dôsledkom abrázie plastových zúbkov na ozubenom koliesku alebo dôsledkom výskytu drsných miest na nastavovacej skrutke. Nedostatočné zapojenie závitovej prevodky a jej komponentov vedie k zlyhaniu nastavovača a jeho funkčnosti. Predčasné opotrebenie komponentov sa môže vyskytnúť vplyvom nedostatku mazadla, jeho znečistenia alebo vniknutia cudzích predmetov do krytu.
Po vystavení špine a vlhkosti môžu kontakty okruhu zoxidovať alebo sa môžu zlomiť vodiče. Okrem toho sa naruší izolačná vrstva vinutia, čo bude viesť k skratu.
Jazda na nekvalitnej ceste zvyšuje vibrácie v kabíne auta. Nesprávne pripojenie komponentu pri inštalácii rovnako často podporí uvoľnenie upevnení vo vnútri motorčeka, čo spôsobí skĺznutie závitovej prevodky.
Niekedy je zlyhanie nastavovača hlavných svetiel výsledkom zlyhania guľovej koncovky tyčky vloženej do drážky reflektora. V takom prípade elektromotor funguje, hýbe tyčkou, ale svetlá nie je možné nastaviť.
Oprava a výmena krokového motorčeka nastavenia hlavných svetiel
Na obnovu funkčnosti komponentu skúste vyčistiť konektor a zástrčku od oxidácie a špiny, a ohnuté kontakty vyrovnajte. Ak to nepomôže, komponent vymeňte.
Nový motorček môžete inštalovať aj sami. Odpojte káblový zväzok elektrických vodičov, otočte nastavovačom o 45° v smere hodinových ručičiek alebo v opačnom smere, a súčiastku odstráňte.
Na niektorých autách bude potrebné odstrániť expanznú nádrž, vzduchový filter a niekedy aj svetlá, aby ste sa dostali k súčiastke. Pred začatím výmeny si pozrite postup v technickej dokumentácii alebo kontaktujte servis.