Ojničné ložiská pre vozidlo
Miska ojničného loziska pre
Miska ojničného loziska: užitočné informácie
Ako zistiť zlyhanie tenkostenných ložísk ojnice
Diagnostika ozubeného mechanizmu ojnice nie je len časovo náročná, ale vyžaduje si aj špeciálne vybavenie. Preto je najlepšie, keď sa vykoná v servise.
Kontrola stavu hlavných ložísk kľukového hriadeľa sa vykonáva v niekoľkých fázach. Najskôr je potrebné zmerať tlak oleja v hlavnom potrubí. Na tento účel sa používa špeciálny manometer vybavený spojovacím puzdrom a tlmičom na zjemnenie pulzovania mazadla. Je potrebné ho zapojiť ku krytu olejového filtra a zmerať tlak oleja, keď sa motor zahreje pri chode na voľnobeh.
Ak je tlak nižší, ako je normálne, vykoná sa ďalší krok kontroly: pomocou automobilového stetoskopu počúvajte klepanie v motore. Kontrola sa vykoná pri vypnutom motore. Výkon motora sa simuluje pomocou kompresorového podtlakového čerpadla. tenkostenné ložiská ojnice obvykle vytvárajú hluk v podobe klepania miernej intenzity, avšak tento hluk je zvučnejší, než pri hlavných ložiskách.
Keď budete počuť klepanie, medzery medzi kontaktnými komponentmi bude potrebné zmerať pomocou špeciálneho zariadenia. Ak prekročia povolené hodnoty, motor bude potrebné rozobrať a preskúmať ložiská. Zmena farby ich povrchu, fľaky, korózia, a ohnutie nielenže indikujú potrebu výmeny, ale určujú tiež príčinu poruchy.
Potrebu diagnostiky tenkostenných ložísk ojnice určíte pomocou týchto príznakov:
- Klepanie v horúcom motore spolu so svietením indikátora tlaku oleja;
- Nízky tlak oleja;
- Náhodné zastavenie motora.
Príčiny zlyhania tenkostenných ložísk ojnice
Tenkostenné ložiská ojnice musia pracovať v podmienkach zvýšenej záťaže a sú neustále vystavené abrazívnemu opotrebeniu. Ich predčasné odretie sa môže objaviť vplyvom zníženého tlaku v mazacom systéme motora, používaním nevhodného oleja alebo nekvalitného oleja s nedostatočnou viskozitou. Príliš tenký olejový povlak nedokáže odolať veľkej záťaži a zničí sa. Vedie to k prehrievaniu v ložisku kľukového čapu a v samotnom ložisku, čoho dôsledkom je roztopenie a ohnutie.
Slabý olejový povlak sa môže vytvoriť aj vplyvom vniknutia paliva alebo chladiacej zmesi do systému mazania motora, kvôli čomu sa zníži miera viskozity mazadla. Zmesi s vysokou viskozitou sú rizikové pre motor, pretože v momente štartu, najmä v zime, nie sú jeho komponenty dostatočne premazané.
Predčasné zlyhanie komponentov ozubeného mechanizmu ojnice môže byť spojené aj s neskorou výmenou oleja a olejového filtra. Kontaminanty obsiahnuté v mazadle pôsobia ako abrazívne častice, čo časom vedie k odretiu a zošúchaniu kontaktných plôch.
Životnosť ložísk ojnice veľmi závisí od štýlu jazdy. Časté krátke jazdy, jazda na nízkych otáčkach, prudké rozbiehanie sa a zrýchľovanie vedie k únave materiálu a k deformácii súčiastok, a tiež sa na nich vytvorí korózia.
Výmena tenkostenných ložísk ojnice
Výmena súčiastok sa vykonáva pri každej väčšej oprave motora, a to povinne. Veľké ložiská väčšej hrúbky sa inštalujú namiesto opotrebovaných súčiastok. Okrem toho sa otočí kľukový hriadeľ smerom nadol a vyleští sa. Práce spojené s obnovením funkčnosti si vyžadujú presnosť, preto ich je možné vykonať iba v servise.