Olejové čerpadlo pre vozidlo
Olejové čerpadlo pre
Olejové čerpadlo: užitočné informácie
Olejové pumpa je nutná pre pohyb oleja z olejové vane do celého obvodu, v ktorom cirkuluje. Je to veľmi dôležité pre lubrikáciu motoru a jeho bezproblémovú prevádzku. Ak nechcete, aby olej obsahoval nežiadúce častice, musí byť hneď za pumpou umiestnený olejový filter. Väčšina spaľovacích motorov má ako pumpu tzv. zubové čerpadlo. Pracuje na princípe hmotnostného výtlaku. Olej sa uvádza do pohybu pohybom prevodov. Tento jednoduchý princíp sa osvedčil. Olejová pumpa môže byť súčasťou kľukovej skrine a olejovej vane.
Niekedy môže tiež byť inštalovaná samostatne na bloku motora. Funkčnosť olejovej pumpy sa dá ľahko skontrolovať olejovým tlakomerom. Tento merací prístroj je umiestnený ako prepínač tlaku oleja. Bez neho sa nedá diagnostikovať porucha olejovej pumpy. Olejové pumpy sú navrhnuté tak, aby ich životnosť bola rovnako dlhá ako životnosť celého vozidla. Nemávajú často poruchy. Príčinou môže byť iba materiálový defekt. Výmena olejovej pumpy je nákladná záležitosť, a tiež nová pumpa je dosť drahá. A preto olejové pumpa môže byť menená iba špecializovaným mechanikom v servise.
Pred opravou je nutné skontrolovať presne tlak oleja. Okrem toho, všetky iné možné problémy treba vylúčiť ešte skôr ako sa pristúpi k výmene olejovej pumpy. Poškodené tesnenie môže tiež byť príčinou poklesu tlaku oleja. Ak si ale skutočne myslíte, že vaše olejová pumpa nefunguje, môžete si kúpiť kvalitný náhradný diel v našom obchode. Náš on-line obchod vám ponúka široký sortiment náhradných dielov pre váš automobil. U nás nájdete brzdové disky, brzdové čeľuste, štartér, hnací hriadeľ, zrkadlá a tiež brzdový bubon. Ak zháňate náhradné diely pre vaše auto, ste tu správne.
Ako zistiť zlyhanie olejového čerpadla
Hladinu oleja by ste mali kontrolovať aspoň raz za mesiac. Najskôr skontrolujte ozubený mechanizmus čerpadla. Komponent by nemal byť opotrebovaný alebo poškodený mechanickým vplyvom. Potom odstráňte skrutky piestu ventilu redukujúceho tlak a odstráňte komponent. Skontrolujte, či nie sú poškodené ozubené kolieska a kryty. Potom skontrolujte mieru opotrebenia pružín a upchatie filtra.
Potreba diagnostiky olejového čerpadla sa určí pomocou týchto znakov:
- komponenty nie sú dostatočne namazané;
- súčiastky motora sa prehrievajú;
- tlak oleja v mazacom systéme sa znížil.
Dôvody zlyhania olejového čerpadla
Prechodný komponent medzi kľukovou skriňou a čerpadlom, cez ktorý prúdi olej, je sacia olejová rúrka. Špinavá kľuková skriňa môže byť faktorom, ktorý ovplyvní upchatie sacej olejovej rúrky a má za dôsledok rýchle zhoršenie účinnosti čerpadla. Používanie oleja nízkej kvality alebo jeho nízka hladina taktiež podporuje rýchle zhoršenie stavu komponentu.
Neskorá výmena oleja alebo používanie auta na prašných cestách vedie k predčasnému opotrebeniu komponentu. Výsledkom je tiež akumulácia špiny na povrchu ventilu uvoľňujúceho tlak a vedie to k jeho zablokovaniu.
Dôvod pre mechanické poškodenie ozubených koliesok je aplikácia veľkej sily pri náraze alebo pri zachytení prekážky. Často sa stane, že čerpadlo zlyhá kvôli extrémnej jazde alebo častej rýchlej jazde v teréne.
Oprava olejového čerpadla
V prípade menších poškodení je potrebné komponent vymeniť. Najskôr rozoberte čerpadlo a zhodnoťte stav ventilu uvoľňujúceho tlak. Potom ho dôkladne vyčistite. Samotný komponent by ste mali prepláchnuť v benzíne a natrieť olejom. Ak je upchatá kľuková skriňa, vypusťte olej a opláchnite nádrž a saciu trubicu.
Výmena olejového čerpadla
Priemerná životnosť čerpadla je asi 150,000 km. Ak je účinnosť súčiastky nízka, je potrebné ju vymeniť. Na rozobratie čerpadla odskrutkujte skrutky držiace nádrž kľukovej skrine a odstráňte túto nádrž. Potom odstráňte sacie olejové ústie. Opláchnite nádrž a vymeňte tesnenie. Pre inštaláciu nového čerpadla zopakujte rovnaké kroky v opačnom poradí. Nakoniec utiahnite montážne prvky motora a do motora nalejte nový olej.