Piest motora pre vozidlo
Piest motora pre
Piest motora: užitočné informácie
Ako zistiť zlyhanie piestu motora
Stav súčiastky môžete určiť pri kontrole skupiny súčiastok piestu a valca, a to najmä v servise. Je k tomu potrebné použiť vhodné nástroje, pretože sa meria kompresia valca a presakovanie plynov v kľukovej skrini. Tiež sa kontroluje tesnosť spaľovacej komory. Potom, ak je to potrebné, sa rozoberie motor a určí sa poškodenie jeho komponentov.
Pri svojpomocnej kontrole požiadajte pomocníka, aby naštartoval motor, nechal ho bežať na voľnobeh a potom prudko zošliapol plynový pedál. Zároveň priložte k výfuku čistý papier. Olejové škvrny na papieri často indikujú opotrebenie skupiny súčiastok piestu a valca.
Potrebu diagnostiky piestu motora určíte pomocou týchto príznakov:
- Zvýšená spotreba oleja;
- Znížený výkon auta;
- Modrosivý alebo čierny dym vychádza z výfuku;
- Sviečky zapaľovania sú pokryté uhlíkovými usadeninami;
- Vo vzduchovom filtri alebo na spojovacej rúrke sú stopy oleja;
- Pri voľnobehu je motor nestabilný a páka prevodovky vibruje.
- Počas chodu motora sú počuť zvláštne zvuky, zvyšujúce sa pri nízkych otáčkach alebo pri záťaži.
Príčiny zlyhania piestu motora
V akejkoľvek situácii, ktorá naruší správny proces dejúci sa v spaľovacej komore, vzniká nebezpečenstvo poškodenia piestu. Napríklad, zmes paliva a vzduchu sa môže spaľovať dlhšie než obvykle kvôli poškodeniu v systéme dodávky paliva alebo v systéme turbodúchadla, prípadne kvôli neskorej výmene vzduchového filtra. Môže to viesť k roztopeniu spodnej strany piestu. Používanie nízko-oktánového benzínu vedie k tvorbe detonácii v motore, čo vedie k poškodeniu kovu a k jeho deštrukcii.
Vzdialenosti medzi súčiastkou a valcom, nesprávne nastavenie od výroby, vedú k predčasnému opotrebeniu obruby piestu. Rovnaké dôsledky môže mať prehrievanie motora.
Nedostatok oleja alebo príliš nízky tlak v mazacom systéme sú pre piest rovnako ničivé. Absencia olejovej vrstvy medzi kovovými povrchmi vedie k ich prehrievaniu, topeniu a zablokovaniu. Zanedbanie včasnej výmeny mazadla podporuje kontamináciu motora a jeho kanálov a vedie to k predčasnému opotrebeniu pohyblivých spojov.
Opotrebované, ohnuté alebo prasknuté piestne krúžky nezaručia správne tesnenie. Horúce plyny prejdú cez vytvorené medzery, čo bude viesť k spáleniu olejového povlaku na stenách valcov. Vedie to k zničeniu povrchu piestu.
Vniknutie cudzích predmetov do spaľovacej komory vedie k mechanickému poškodeniu súčiastky: praskliny, zárezy a diery.
Oprava piestu motora
V niektorých prípadoch sa používa metóda naprašovania kovu na obnovenie funkčnosti súčiastky a jej pôvodných rozmerov. Najskôr sa poškodené miesto vyčistí a pokryje sa špeciálnou zmesou. Keď stvrdne, nanesené miesto sa zbrúsi a prečnievajúce kusy sa vyfrézujú
Niekedy sa na zmenšenie medzier a zlepšenie tesnosti súčiastok inštaluje aj špeciálny pružinový krúžok do opotrebovanej drážky piestu spolu s piestnym krúžkom.
Výmena piestu motora
Ak súčiastku nie je možné opraviť, piest je potrebné vymeniť za nový. Veľkosť opravnej súčiastky je obvykle väčšia, ako bežná, preto musí súčiastka pri inštalácii prejsť procesom sústruženia. Vo väčšine prípadov sa musí využiť aj vŕtanie a vybrusovanie valca. Výmena piestu by sa mala vykonávať len v servise.