
Prítlačný tanier spojky pre vozidlo
Prítlačný tanier spojky pre
Prítlačný tanier spojky: užitočné informácie
Prítlačný kotúč spojky zabezpečuje spolu trecou lamelou prepojenie spojky s motorom. Spojka prenáša krútiaci moment z motora na ďalšie časti prevodového systému. Jej vypnutím pri radení rýchlostných stupňov, prerušíme krátkodobo pohon vozidla. Pozvoľným zapínaním spojky, spojením s jej preklzovaním umožníme plynulý rozjazd vozidla. Životnosť spojky výrazne ovplyvňuje zaobchádzanie s ňou. K preťaženiu spojky dochádza pri nevhodnom rozbiehaní vozidla, pri ťahaní alebo vyťahovaní zapadnutého vozidla, či pri nevhodnom zrýchľovaní za jazdy do prudkého kopca a pod.
V týchto prípadoch totiž vzniká vysoké trenie medzi zotrvačníkom a trecou lamelou, čo spôsobí nadmerné prehrievanie celej spojky a zároveň aj veľké opotrebovanie trecej lamely. Spojkovému systému tiež neprospieva, keď sa spojka vypína na dlhšiu dobu ako je potrebné na preradenie. Neodporúča sa mať zbytočne dlho stlačený spojkový pedál, pretože prítlačné ložisko je vtedy v zábere a podstatne sa skracuje jeho životnosť. Vhodné nie je ani zbytočne časté stláčanie spojky, pretože prítlačné ložisko sa zakaždým oprie o rýchlo sa otáčajúcu membránovú pružinu (kým dosiahne rovnakú rýchlosť), medzi oboma týmito dielmi dochádza k vzájomnému treniu.
Prvým znakom poškodenia prítlačného kotúča spojky je problém pri radení. Moderné spojky so samo-kompenzáciou SAC majú dlhšiu životnosť. Ak chcete vymeniť iba poškodený prítlačný kotúč spojky, musíte ho najprv vymontovať. Najlepšie si s tým poradia mechanici v servise. Je treba dbať na správne dotiahnutie všetkých matíc. V našom e-shope si môžete zakúpiť a nová treciu lamelu spojky a a okrem toho tu nájdete aj brzdové kotúče, brzdové obloženie, štartér, klaksón, senzory systému ABS, spätné zrkadlá, smerovky, zadné svetlá, hnací hriadeľ a palivovú pumpu.
Ako zistiť zlyhanie vypínacieho ložiska spojky
Zvláštne zvuky v spojke môžu mať niekoľko dôvodov. Môžu indikovať zlyhanie vypínacieho ložiska spojky a zlyhanie prevodovej skrine. Aby sme pochopili, ktorý komponent potrebuje opravu alebo výmenu, je potrebné stlačiť spojku a počúvať. Ak hluk ustane, znamená to, že problém je v prevodovej skrini. Ak sa hluk zvýši, problém je v ložisku.
Potrebu diagnostiky vypínacieho ložiska spojky zistíte pomocou týchto znakov:
- zvláštny hluk počas prevádzky motora a stlačenia spojky (najmä v teplom počasí);
- skĺzavanie spojky;
- motor sa často prehrieva;
- zápach spálenia;
- trhanie.
Dôvody zlyhania vypínacieho ložiska spojky
Najčastejším dôvodom mechanického poškodenia komponentu je nerovnomerná záťaž kvôli dlhému stláčaniu spojky so zaradenou rýchlosťou. Je to prísne zakázané a považované za porušenie podmienok používania tejto súčiastky.
Ostré rozbiehanie a brzdenie, a prejazd cez výmole môžu viesť k deformácii a permanentnému poškodeniu komponentu.
Predčasné opotrebenie komponentu môže byť spôsobené vniknutím špiny alebo vlhkosti pod kryt prevodovej skrine. V takom prípade sa vymýva mazadlo z ložiska a jeho funkčnosť zlyhá. Súčiastka nízkej kvality zlyhá tiež veľmi skoro.
Výmena vypínacieho ložiska spojky
Životnosť vypínacieho ložiska spojky je asi 150,000 km. V prípade nadmernej záťaže bude výmena potrebná už po 50,000 km. Ak sú prvky tohto komponentu, ktoré sa nedajú opraviť, poškodené alebo sa skončila životnosť prvkov, komponent je potrebné vymeniť. Dodržte pri tom tieto odporúčania a pokyny:
- rozoberte prevodovú skriňu;
- odpojte spojku zo zádržných koncoviek;
- odpojte zádržné prvky zo spojky;
- vypáčte plátky, odstráňte spojku a ložisko z puzdra;
- odstráňte batériu zo spojky;
- opatrne preskúmajte nový komponent, či nemá odpor a uistite sa, že voľne rotuje;
- nainštalujte nové ložisko nasmerovaním vnútorného krúžku bokom;
- zaistite komponent v danej polohe pomocou zádržného prvku;
- namažte puzdro.