Regulátor alternátora pre vozidlo
Regulátor alternátora pre
Regulátor alternátora: užitočné informácie
Ako zistiť zlyhanie regulátora napätia alternátora
Diagnostiku súčiastky by ste mali vykonať každých 5,500-8,500 km alebo pri zmene ročných období v rámci používania auta. Funkčnosť regulátora určíte pomocou voltmetra. Zariadenie je potrebné pripojiť k terminálom batérie a zmerať napätie pri vypnutom motore. Hodnoty by mali byť asi 12-12.8V. Potom naštartujte motor. Ak sú hodnoty medzi 13,2-14V, komponent pracuje správne. Následne je potrebné zvýšiť otáčky. Namerané napätie by sa tiež malo zvýšiť, no nie na hodnotu vyššiu ako 14.8V.
Regulátor vybratý z auta sa kontroluje inak. Potrebujete voltmeter, 12V žiarovku, prúdový modul a nabíjačku s kontrolou prúdenia, niekoľko vodičov s terminálmi a batériu. Batériu zapojte do nabíjačky a svetlo do batérie. Žiarovku zapojte do príslušných terminálov regulátora napätia použitím vodičov. Voltmeter, ak nie je súčasťou nabíjačky, zapojte do batérie. Po zapnutí prúdového modulu alebo nabíjačky by malo svetlo zasvietiť a vypnúť sa, keď dosiahnete napätie vyššie ako 14.5V (na niektorých autách 14.8V). Ak sa po dosiahnutí tejto hodnoty svetlo nevypne, regulátor napätia alternátora budete musieť vymeniť.
Potrebu diagnostiky regulátora napätia alternátora určíte pomocou týchto príznakov:
- Biely odlesk na kryte batérie alebo na karosérii auta v mieste jeho uloženia;
- Problémy so štartovaním motora;
- Príliš vysoká hodnota prúdu nabíjania po 4-6 hodinách stálej jazdy;
- Časté vypaľovanie žiaroviek v systéme osvetlenia auta.
Príčiny zlyhania regulátora napätia alternátora
Vypálenie tranzistora je najčastejším druhom poškodenia regulátora napätia. Obvykle je to spojené so skratom vo vinutí statoru alebo rotoru alternátora alebo s nesprávnou funkčnosťou diódy mostíka. Ak súčiastka zlyháva príliš často, možno bude potrebné opraviť alebo vymeniť alternátor. Časté vypálenie alternátora sa objavuje vplyvom jeho nízkej kvality alebo nedodržaním technických požiadaviek pre dané auto, prípadne inštaláciou prídavných elektrických zariadení, napríklad vyhrievanie kľučiek dverí.
Takisto môžu kontakty regulátora zoxidovať vplyvom vlhkosti a špiny, čo zabráni prechodu signálu cez elektrický okruh. V niektorých prípadoch je problém možné eliminovať odstránením špiny a korózie, a tiež inštaláciou spoľahlivejšieho upevnenia vodičov. V regulátoroch kombinovaných so súborom kief môže byť dôsledkom opotrebenia týchto kief absencia kontaktu a následné zlyhanie súčiastky.
Správna funkčnosť regulátora môže byť znemožnená aj zmenou vzdialenosti medzi jadrom a kotvou alebo uvoľnením pružiny pólového nástavca. V niektorých prípadoch je zlyhanie súčiastky spôsobené nesprávnym nastavením regulátora napätia.
Výmena regulátora napätia alternátora
Výmenu regulátora môžete urobiť v servise alebo sami. Na mnohých autách bude potrebné vybrať alternátor. Proces je takýto:
- Odpojte negatívny terminál z batérie.
- Uvoľnite vrchné upevnenia alternátora, jemne dajte nabok a odpojte hnací remeň z kladky.
- Úplne odskrutkujte spodné a vrchné skrutky a rozoberte túto zostavu.
- Odpojte zadný ochranný kryt alternátora po uvoľnení spôn.
- Vytlačte konektor s vodičmi, ktoré spájajú regulátor a diódový mostík.
- Odskrutkujte maticu na skrutke bloku kontaktov a potom odskrutkujte upevnenia regulátora.
- Odstráňte poškodenú súčiastku a na jej miesto nainštalujte novú.
Tento proces je len všeobecný a môže sa líšiť podľa modelu a značky auta. Viac informácií nájdete v technickej dokumentácii vášho auta.