Rozdeľovač zapaľovania pre vozidlo
Rozdeľovač zapaľovania pre
Rozdeľovač zapaľovania: užitočné informácie
Rozdeľovač zapaľovania je súčasťou zapaľovacieho systém. Rozdeľuje vysoké napätie, ktoré vzniká na cievke zapaľovania do jednotlivých valcov. Okrem toho, využitím Hall senzora alebo prerušovača zapaľovania, rozdeľuje rozdeľovač zapaľovania iskry, ktoré zapaľujú zmes paliva so vzduchom vo valcoch. Rozdeľovač zapaľovania nájdete v motore ľahko, má kryt charakteristického tvaru.
Ale väčšina moderných áut túto súčiastku už nepoužíva. Miesto neho má každý valec svoju vlastnú cievku. Existuje mnoho dôvodov, prečo systém zapaľovania nefunguje. Porucha rozdeľovača zapaľovania je jedným z nich. V tomto prípade je ľahké ju odhaliť. Bohužiaľ, v praxi často nefunguje iba niektorá zo súčastí rozdeľovača. Vozidlo následne zastaví a už sa nepohne. Rozdeľovač zapaľovania je pod vysokým napätím, a preto ho môže demontovať iba špecializovaný mechanik.
Chyba montáže môže spôsobiť neblahé následky pre majitelia vozidla. Správne zapojenie novej súčiastky je nevyhnutné. Inak nebude nový rozdeľovač zapaľovania pracovať. V manuále výrobcu vozidla je podrobný popis, ako je potrebné inštalovať systém zapaľovania. Týmito pravidlami sa mechanici v servise musia riadiť. Chcete vymeniť kábel zapaľovania, sviečku, cievku alebo riadiaci modul zapaľovania, kľukovú skriňu a tlmiče alebo kompresor? V našom on-line obchode nájdete všetky náhradné diely, ktoré vám chýbajú.
Poruchy rozdeľovača zapaľovania
- poruchy skrinky rozdeľovača;
- znečistenie krytu rozdeľovača;
- opotrebený uhlíkový kontakt;
- opotrebený alebo pokazený rotor rozdeľovača;
- oxidácia kontaktov rozdeľovača;
- zaseknutie ložiska automatického mechanizmu posuvu;
- poškodený Hallov snímač (na bezkontaktnom rozdeľovači);
- koniec životnosti rozdeľovača.
Príznaky porúch rozdeľovača zapaľovania
- zapaľovacia sústava nereaguje;
- motor ťažko štartuje;
- indexy odporu zapaľovacieho kábla sú vyššie ako štandard;
- pri voľnobehu motor klope;
- tlmič výfuku vydáva silné prasknutia;
- zvýšená spotreba paliva.
Príčiny porúch rozdeľovača zapaľovania
- komponent sa používal po ukončení jeho životnosti;
- vniknutie oleja alebo vlhkosti do komponentu;
- používanie nekvalitného paliva;
- neskorá výmena zapaľovacích sviečok;
- poškodenie funkčnej cievky;
- špičky rozdeľovača boli priradené nesprávnej sekvencii;
- pomerne znížený výkon zapaľovacej cievky;
- bezpečnostný zámok rotora rozdeľovača prestal pracovať.
Diagnostika
Hodnota odporu je hlavným ukazovateľom prevádzkyschopnosti rozdeľovača zapaľovania. Jej meranie sa vykonáva pripojením ohmmetra ku kontaktom. Rozdeľovač pracuje správne, ak sú hodnoty nasledovné:
- medzi G kontaktom a kostrou — 20–31 kOhm;
- medzi kontaktmi A a B — 0,49–0,73 kOhm.
Individuálne indexy odporu sú uvedené v technickej dokumentácii konkrétneho vozidla. Plánovaná diagnostika rozdeľovača sa vykonáva spolu s kontrolou celého systému po najazdení každých 30000 kilometrov.
Oprava rozdeľovača zapaľovania
Opravu rozdeľovača zapaľovania vykonávajú iba špecialisti zo servisu. Dôvodom je, že diel má citlivé snímače, ktorých poškodenie môže spôsobiť zlyhanie celej zapaľovacej sústavy.
Ak sú na kryte rozdeľovača poškodenia, mal by sa vymeniť. Ak sa počas výmeny krytu rozdeľovača zhodil uhlíkový kontakt, vykonáva sa výmena uhlíka a pružiny. Je tiež možné vymeniť iba poškodené komponenty, pri dodržaní dvoch podmienok:
- vykonanie kontroly kompatibility;
- zmeranie odporu v rozdeľovači.
Výmena rozdeľovača zapaľovania
Rozdeľovač zapaľovania je potrebné vymeniť iba pri detekcii kritického poškodenia alebo pri ukončení jeho životnosti.
Pre demontáž rozdeľovača je potrebné odstrániť rotor, odpojiť upevnenia cievky a jej vedení a tiež odpojiť kondenzátor. Táto práca je dosť komplexná a vyžaduje veľa času. Je potrebné označiť sekvenciu a spárované kontakty. Pripojenie nesprávneho páru vodičov môže viesť k zlyhaniu zapaľovacej sústavy.