
Rozvodový remeň pre vozidlo
Rozvodový remeň pre
Rozvodový remeň: užitočné informácie
Skrinka rozvodového remeňa je súčasťou určitých typov rozvodových remeňov. V manuálu k vášmu vozidlu si nájdete potrebný obrázok a zistíte, ako je váš model remeňa zložený. Je veľmi dôležité poznať presne model vášho automobilu. Vždy si preštudujte servisní manuál. Rozvodový remeň prechádza cez formácie ozubených koliesok. Má na sebe drobné výčnelky, ktoré zabraňujú jeho skĺznutiu, zdrsňujú povrch a zlepšujú kontakt. Sú obyčajne vyrobené z plastu. Používa sa tiež polyuretán alebo neoprén alebo tiež v kombinácii so skleným vláknom.
Rozvodové remene sa používajú na miestach, kde je potrebné prenášať hybnú silu. Sú a súčasťou komplexných systémov a sú v nich plne integrované. Spolu s prevodovými remeňmi a vodiacimi kladkami a tiež s napínačmi a remenicami. Súčasťou systému môže byť tiež kryt remeňa alebo skrinka. Tieto diely sú často spojené nielen funkciou ale aj spojovacími prvkami, pretože tvoria súčasť systému, ktorý poháňa. Napríklad kladka navádza rozvodový remeň správnym smerom, remenica ho pohybuje a kryt ho chráni. Ak rozvodový remeň praskne, je to veľké riziko pre celý automobil.
Nedoporučuje sa jazdiť s poškodeným rozvodovým remeňom. Ak by sa roztrhol, môže svojím rýchlym pohybom zničiť celý poháňaný systém. Je potrebné ho rýchlo opraviť. Zvyčajne je rozvodový remeň umiestnený blízko motora a tak je jednoduché ho nájsť. Niekedy je ale nevyhnutné odmontovať aj iné diely, aby ste dosiahli na remeň. Ak máte isté skúsenosti, dokážete ho vymeniť aj sami. Všetky potrebné diely pre vaše auto nájdete v našom on-line obchode. Okrem rozvodových remeňov ponúkame čapy nápravy, ventilátory, rozpery, klimatizáciu a iné súčiastky.
Ako zistiť zlyhanie setu rozvodného remeňa
Najskôr vykonajte zvukovú diagnostiku, ktorá zahrňuje pozorné počúvanie zvukov v oblasti sústavy ventilov počas ich prevádzky. Zlyhanie sa prejaví rachotením, klepaním, brúsením a klikaním. Ak počujete zvláštne zvuky, preskúmajte rozvodný remeň a susediace prvky.
Počas kontroly dávajte pozor na stav pracovného povrchu remeňa. Nemal by mať žiadne praskliny, trhliny, prierezy alebo stopy oleja, na bočných stenách a zuboch by nemali byť žiadne zárezy, diery alebo zošúchané miesta.
Okrem viditeľných poškodení sa zlyhanie valčekov prejaví odporom alebo hlukom pri manuálnom točení.
Bežná prehliadka by sa mala uskutočniť každých 50-75 tisíc km. Mnoho majiteľov áut prenecháva tento úkon na servis, pretože pre prístup k rozvodnému remeňu je potrebné rozobrať jednotlivé prvky tohto systému.
Potrebu diagnostiky setu rozvodného remeňa zistíte pomocou týchto znakov:
- výfuk je čierny;
- počas prevádzky motor príliš silno vibruje;
- počas prevádzky je z rozvodného mechanizmu počuť silný hluk;
- narušenie rozvodných fáz;
- znížený výkon motora.
Dôvody zlyhania setu rozvodného remeňa
Predčasné zlyhanie setu rozvodného remeňa sa môže objaviť z rôznych dôvodov. Jedným z nich je nesprávna inštalácia remeňa, čím sa výrazne skracuje životnosť jednotlivých prvkov. Nedodržanie odporúčaní výrobcu v rámci utiahnutia upevnení vedie k zlyhaniu vyrovnania valčekov. Upevnenia sa tiež môžu zle utiahnuť počas opravy, ktorá sa vykoná pri prehriatom alebo príliš studenom motore.
Strata tesnosti motora často vedie k vniknutiu mazadla na remeň. Materiál použitý na výrobu tohto komponentu je citlivý na oleje, preto rýchlo zlyhá. Uvoľnený ochranný kryt rozvodného remeňa môže byť dôvodom vniknutia cudzích predmetov do mechanizmu, čím sa následne remeň poškodí.
Výmena setu rozvodného remeňa
Zlyhanie rozvodného remeňa sa dá odstrániť výmenou. I keď komponent vyzerá normálne, odporúča sa vymeniť ho každých 60 až 90 tisíc km. Rozvodný remeň je potrebné vymeniť spolu s ostatnými súčiastkami pohonu, najmä s valčekmi.
Set rozvodného remeňa môžete vymeniť v servise alebo samostatne. Väčšina majiteľov áut uprednostňuje nechať túto výmenu na profesionálov kvôli množstvu práce, ktorú je potrebné vykonať.