Piestne krúžky pre vozidlo
Sada piestnych krúżkov pre
Sada piestnych krúżkov: užitočné informácie
Ako zistiť zlyhanie piestnych krúžkov
Zostava valca a piestu potrebuje kontrolu, ktorá sa vykonáva viacerými spôsobmi. Najčastejšou metódou je meranie kompresie vo vnútri valcov. V autách s benzínovým motorom musíte odskrutkovať sviečky zapaľovania, do každého otvoru naliať asi 30-50 ml oleja a zakryť ich suchou utierkou, ktorá absorbuje prebytočné mazadlo. Potom otočte motor na 3-4 otáčky štartérom a zmerajte kompresiu. Ak stúpla na 0.9-1.2 mPa, piestne krúžky sú opotrebované. V dieselovom motore sa mazadlo plní rovnakým množstvom, ale sviečky žeravenia je potrebné nainštalovať späť. Potom sa pokúste naštartovať motor. Ak pri pozitívnej okolitej teplote a s nepracujúcimi sviečkami auto naštartovalo, piestne krúžky budú pravdepodobne potrebovať výmenu.
Podrobnejšiu kontrolu môžete vykonať v servise. Obvykle sa na to používa stlačený vzduch alebo podtlaková metóda. Proces je časovo náročný, ale zároveň poskytne veľmi spoľahlivé údaje.
Potrebu diagnostiky piestnych krúžkov určíte pomocou týchto príznakov:
- Strata výkonu motora;
- Zvýšená spotreba oleja;
- Výrazné zvýšenie spotreby paliva, najmä pri jazde v meste;
- Zmena farby výfukových plynov;
- Usadeniny a sadze na sviečkach zapaľovania;
- Únik oleja spod tesnenia;
- Zvýšený tlak plynov kľukovej skrine.
Príčiny zlyhania piestnych krúžkov
Životnosť piestnych krúžkov je obmedzená asi na 150,000-300,000 km. Zanedbanie odporúčaných intervalov výmeny môže viesť k drahým opravám motora.
Piestne krúžky pracujú v agresívnych podmienkach a sú stále vystavené extrémne vysokým teplotám, oleju a výfukovým plynom. Preto pri inštalácii komponentov nízkej kvality budete musieť počítať s omnoho rýchlejším opotrebením jednotlivých súčiastok a s opravou zostavy valca a piestu.
Predčasné zlyhanie piestnych krúžkov je spôsobené neskorou výmenou oleja alebo vzduchového filtra, ich nízkou kvalitou alebo nekompatibilitou so špecifikáciami vozidla. Kontaminácia zvyšuje abrazívne opotrebenie súčiastok a zvyšuje sa tak riziko ohnutia a prasknutia. Mechanické poškodenie sa môže objaviť vplyvom vniknutia častíc poškodenej tyčky, ventilu alebo kľukového hriadeľa do trecích párov.
Poškodenie súčiastok je tiež často spôsobené používaním paliva nízkej kvality. Nízko-oktánové palivo spôsobuje detonácie v motore. Kvôli zvýšenému tlaku vo valcoch ničia horúce plyny piestne krúžky vo väčšej miere a väčšou silou, ako obvykle.
Zhoršené pracovné podmienky, ako napríklad krátke jazdy, najmä v zime, tiež skracujú životnosť piestnych krúžkov. Prvky motora, ktoré nie sú dostatočne zahriate na pracovnú teplotu, sú následne málo premazané a sú vystavené vysokej miere odierania a abrázie.
Nedostatok oleja v systéme vedie k zablokovaniu piestu a k deštrukcii krúžkov. Rovnaké zlyhanie môže byť výsledkom prehrievania pohonnej jednotky.
Mnoho zlyhaní komponentov sa vyskytuje z dôvodu ich nesprávnej inštalácie alebo ako výsledok neodbornej opravy motora, kedy sa po vyvŕtaní valcov použije nevhodný set piestnych krúžkov. Nedostatok povrchového laku na povrchu jednotky môže viesť k rýchlemu opotrebeniu hrán krúžku, a nesprávne nastavené vzdialenosti piestneho krúžku môžu viesť k zablokovaniu piestov.
Výmena piestnych krúžkov
Výmena piestnych krúžkov, rovnako, ako aj všetky ostatné práce spojené s opravou motora, by ste mali nechať na servis, pretože úkon si vyžaduje vybratie motora a jeho rozobratie, a následné presné nastavenie vzdialeností. Piesty sa odporúča vymeniť spolu s inštaláciou nových komponentov a tiež pri vŕtaní a vybrusovaní valcov motora. Inak by sa mohli nové krúžky veľmi skoro zničiť.