Spojka pre vozidlo
Auto-diely pre Spojka
Spojka pre
Ako zistiť zlyhanie spojky
Spojka sa diagnostikuje v dvoch fázach. Najskôr sa systém testuje s vypnutým motorom. Pri opakovanom stláčaní pedálu sa kontroluje hladkosť pohybu pedála a počúva sa jeho zvuk. Zvláštne zvuky, ako škrípanie a klepanie indikujú zlyhanie. Zároveň sa meria pracovný pohyb pedála. Optimálna hodnota by mala byť 130 až 150 mm, podľa modelu auta. Presné hodnoty sú uvedené v technickej dokumentácii auta.
Ďalšou fázou je diagnostika počas voľnobehu motora. Najskôr zaraďte spiatočku a počúvajte. Zvláštne zvuky, ako škrípanie a praskanie sú znakom poškodenia hnacej dosky spojky alebo prítlačnej dosky spojky. Ak nie je možné zaradiť spiatočku, znamená to, že komponent tohto systému je značne poškodený alebo opotrebovaný a potrebuje opravu.
Kontrolujte operáciu mechanizmu počas jazdy. Potrebu diagnostiky spojky určíte pomocou týchto znakov:
- silné vibrácie;
- trhanie počas prevádzky;
- neúplné zapojenie a odpojenie spojky;
- zvláštne zvuky.
Dôvody zlyhania spojky
Hlavným dôvodom predčasného opotrebenia mechanizmu je vážne nedodržanie podmienok používania auta a spojky, najmä čo sa týka náhleho štartu pri vysokých otáčkach motora alebo držanie nohy na spojkovom pedáli počas jazdy. Obvykle sa najskôr pokazia komponenty nízkej kvality alebo komponenty používané po konci svojej životnosti.
Často je zlyhanie spojky spôsobené zlyhaním jej operačného mechanizmu. Mechanické riadiace prvky spojky sú náchylné na poškodenie, ako napríklad pretrhnutie lanka, zablokovanie alebo natiahnutie a poškodenie závesného alebo spojovacieho mechanizmu. Hydraulické aktivačné prvky sú typické poškodením, ako napríklad upchatie alebo únik pracovnej kvapaliny kvôli poškodeným tesniacim prvkom. Olej na obložení hnacej doske spojky sa vyskytuje kvôli nadmernému množstvu oleja vo vstupnom hriadeli prevodovky alebo na ložisku kľukového hriadeľa, a tiež kvôli poškodenému olejovému tesneniu v motore a v prevodovke.
Aj celková funkčnosť spojky je ovplyvnená kvalitou a včasnosťou údržby systému a dodržaním podmienok používania. Nesprávne nastavenie jednotlivých komponentov systému má často veľmi negatívne následky, ktorým môže byť aj strata kontroly nad vozidlom.
Oprava a výmena spojky
Komponent by ste mali nechať opraviť alebo vymeniť v servise. Výmena spojky zahrňuje tieto kroky:
- odmontujte prevodovú skriňu;
- vložte vyrovnávací prvok do otvoru v náboji hnacej dosky spojky;
- vyberte kryt, prítlačnú dosku a hnaciu dosku;
- skontrolujte prítomnosť prasklín na hnacej doske;
- preskúmajte stav trecieho obloženia (ak sú hlavy nitov vpadnuté do povrchu obloženia v hĺbke viac ako 0.2 cm, hnaciu dosku je potrebné vymeniť);
- skontrolujte odchýlku hnacej dosky (nemala by prekročiť hodnotu 0.5 mm, nemali by ste spozorovať žiadnu deformáciu);
- skontrolujte stav zotrvačníka a prítlačnej dosky (v prípade potreby vymeňte);
- vymeňte kryt a dosku ak sú uvoľnené nitové spojenia medzi súčiastkami alebo ak sú poškodené krúžky uloženia prítlačnej pružiny spojky;
- pred výmenou súčiastky skontrolujte voľnosť pohybu hnacej dosky pozdĺž drážok vstupného hriadeľa prevodovej skrine (ak pohyb nie je voľný, komponent je potrebné vymeniť alebo opraviť);
- nainštalujte vyrovnávací prvok do drážok na doske;
- nainštalujte spojku na zotrvačník pomocou 3 centrovacích závlačiek a upevnite komponent na svojom mieste.