Termostat pre vozidlo
Termostat pre
Termostat: užitočné informácie
Termostat je v automobile potrebný na reguláciu teploty chladiacej kvapaliny. Vo väčšine prípadov je pripojený k bloku motora. Keď motor dosiahne teploty 75 °C, otvorí sa termostatický ventil. Dovtedy prúd chladiacej kvapaliny prúdi iba cez čerpadlo, chladiaci systém a samotný chladič. Ventil sa používa na vpustenie chladiacej kvapaliny do motora. Moderné autá sú vybavené aj viacerými obvodmi chladiaceho systému.
Ak indikátor ukazuje zlé hodnoty, je pokazený indikátor, alebo samotný termostat. Porucha termostatu sa prejaví aj veľkou spotrebou energie na kúrenie. V prípade poruchy je nevyhnutné vymeniť termostat. Najprv odmontujte starý termostat. Je to jednoduchá oprava, ktorú zvládne každý skúsený vodič, alebo majiteľ vozidla. Pri oprave je nutné odstrániť aspoň polovicu chladiacej kvapaliny zo systému. Potom ju zase treba doplniť. Potom otestujte funkciu systému chladenia na skúšobnej jazde.
Ak si nie ste istý, choďte do servisu, kde si s opravou rýchlo poradia. Náhradné diely si ale môžete kúpiť dopredu, za lepšie ceny, ako ponúkajú v servise. Pozrite sa do nášho e-shopu a porovnajte si ceny. Pokazil sa vám aj stierač? Alebo vám chýba tiahlo stieračov, alebo mechanizmus regulátora? V našom internetovom obchode nájdete všetky náhradné diely pre váš automobil za skvelé ceny, napríklad, káble pre vysoké-napätie, štartér, ozubená kolieska, priečne rameno nápravy, prevody a kladky, riadiaci modul zapaľovania a mnohé iné kvalitné originálne auto-diely.
Poruchy termostatu
- ventily termostatu sa otvárajú a zatvárajú nepravidelne;
- strata tlaku v systéme;
- nekompletné otváranie ventilov;
- ventily termostatu sa otvárajú v nesprávny čas;
- termocitlivá zložka je opotrebená alebo poškodená;
- komponent funguje chybne;
- kompresor je opotrebený alebo poškodený.
Príznaky porúch termostatu
- motor sa slabo zahrieva alebo je prehriaty;
- spotreba paliva prekračuje normu;
- výkon motora je nižší ako zvyčajne;
- aktivácia kontrolky motora.
Príčiny porúch termostatu
- silné vibračné zaťaženie;
- nestála činnosť motora;
- nepevné ukotvenia;
- hladina chladiacej kvapaliny je nižšia ako je požadované;
- prítomnosť oleja v termostate;
- poruchy chladiaceho ventilátora;
- vysoká hladina tlaku v systéme;
- silné upchávanie systému.
Diagnostika
Pre kontrolu správneho fungovania termostatu je nutné uskutočniť pár krokov. Najskôr je nutné zohriať motor a následne zmerať teplotu hadice spojenej s chladičom a termostatom. Ak je hadica chladná, systém pracuje správne.
Teplota termostatu by nemala presiahnuť 84 – 90 ° C. Takisto ako aj teplota spodnej vetvy potrubia, ktorá pracuje pod tým istým teplotným režimom. Neodporúčame však vykonávať túto činnosť bez asistencie špecialistov zo servisu.
Zvyčajne životnosť termostatu nepresahuje 100 000 najazdených kilometrov. Kontrola existencie možných porúch by sa však mala vykonávať minimálne raz za rok. Analýza prevádzky termostatu musí byť vykonaná pri plánovanej servisnej prehliadke.
Výmena termostatu
Poškodený termostat sa nedá opraviť, takže pri nájdení poruchy sa musí vymeniť. Výmena sa realizuje štandardnými nástrojmi. Náročnou môže byť iba inštalácia dielu a zmeranie jeho otváracej teploty.
Pred výmenou dielu je nutné vypustiť chladiacu kvapalinu, uvoľniť napnutie voľných popruhov prívodu výmenníka tepla a výtokových hadíc. Iba potom je možné odpojiť hadicu medzi termostatom a výtlačným hrdlom. Výmena termostatu nie je veľmi drahá. Preto sa odporúča vymeniť tento diel už pri počiatočných príznakoch poruchy.