Tlmiče pruženia pre vozidlo
Tlmiče perovania pre
Tlmiče perovania: užitočné informácie
Tlmiče odpruženia sa nepoužívajú iba kvôli komfortu. Slúžia hlavne pre bezpečnosť cestnej premávky. Sú inštalované pri kolesách a zlepšujú kontakt s vozovkou a tým stabilizujú celý automobil. Sú veľmi dôležité aj pri zmene smeru jazdy. Ich funkcia je založená na transformácii kinetickej energie na tepelnú. U moderných áut sa používajú prevažne hydraulické tlmiče ktoré obsahujú olejovú hydraulickú kvapalinu alebo plyn.
To sú olejové a plynové tlmiče. Ak volant vibruje počas zmeny smeru jazdy, je to znamenie, že zlyhal tlmič. Iným znakom toho, že tlmič nefunguje je zhoršenie jazdných vlastností automobilu. Ak sa automobil trasie počas jazdy je to určite veľmi nepríjemné a tiež to signalizuje zlyhanie tlmičov. Okrem toho môže ešte vytiecť hydraulický olej. Tlmič odpruženia sa mení podľa doporučení po najazdených 100 000 km. Ak sa pokazí skôr, je nevyhnutné vymeniť ho.
Vždy sa menia oba tlmiče na jednej náprave. Ak by jedna strana mala lepší tlmič ako druhá zhoršilo by to jazdné vlastnosti vozidla. Výmena by sa mala robiť v servise, pretože vyžaduje špeciálne zariadenie a nástroje. V našom on-line obchode máme množstvo dielov vysokej kvality za prijateľné ceny. Nájdete tu vzpery tlmičov, spúšťače okien, brzdové disky, brzdové obloženie, smerovky aj odrazové svetlá. Stojí za to porovnať si ceny predtým než zájdete do servisu.
Ako zistiť zlyhanie tlmiča
Stav tejto súčiastky by ste mali skontrolovať každých 20,000 km. Najskôr skontrolujte samotnú súčiastku. Ak sa na nej nachádzajú stopy oleja alebo korózie, tlmič vymeňte. Rovnako skontrolujte aj pneumatiky (môžu byť nerovnomerne opotrebované). Väčšinou si poruchu všimnete kývaním prednej alebo zadnej časti auta. Ak sa auto po odstránení záťaže kýva viac ako jedenkrát, v rámci funkčnosti tlmičov sú určité odchýlky. Pre hlbšiu diagnostiku bude najlepšie kontaktovať profesionálov v servise.
Potrebu diagnostiky tlmiča môžete určiť pomocou týchto znakov:
- predĺženie brzdnej dráhy;
- zhoršenie ovládateľnosti auta;
- neobvyklé zvuky počas jazdy;
- karoséria auta sa kýva;
- nižšia miera pohodlia v kabíne auta;
- pneumatiky sú predčasne a nerovnomerne opotrebované.
Dôvody zlyhania tlmiča
Najčastejšie sa v tlmičoch kazia olejové tesnenia alebo puzdrá. Je to hlavne kvôli nízkej kvalite a nesprávnemu používaniu. Mechanické poškodenie tyče a jej povrchu vznikne napríklad nesprávnou inštaláciou súčiastky. Napríklad rozstrapkanie vrchnej časti tyče je spôsobené vplyvom pneumatického kľúča. Jeho použitie je ale prísne zakázané. Aj kvôli nesprávnej inštalácii sa môže komponent zablokovať: piestnica sa zdeformuje a zablokuje vo vodiacom prvku. Preto si inštalácia tlmiča vyžaduje presné dodržanie pravidiel a použitie vhodných nástrojov.
Počas prevádzky je na tlmič kladená veľká záťaž, preto potrebuje včasnú údržbu. Ak nebudete dbať na intervaly výmeny prachových puzdier, tlmiče stratia svoju tesnosť a budú vystavené abrazívnemu vplyvu špiny a tiež korózii.
Oprava tlmičov
V prípade zlyhania sa obráťte na servis, kde vám odborníci pomôžu s:
- výmenou tesnení, tesniacich prvkov, hrdzavých alebo ohnutých tyčí;
- odstránením únikov;
- elimináciou nedostatku dusíka v súčiastke;
- výmenou kvapaliny;
- diagnostikou komponentu na dvojrýchlostnej lavici;
- obnovou tyčí použitím polymérov alebo pokovovaním.
Výmena tlmičov
V prípade normálnej prevádzky by sa mali tlmiče vymeniť raz za 3 až 4 roky a v prípade agresívneho prostredia každých 40,000 až 50,000 km. Aby sa auto nešmýkalo, tlmiče by sa mali vymeniť obidva na rovnakej náprave. Pre výmenu tlmiča vykonajte tieto kroky:
- odstráňte koleso a brzdové hadičky bez odpojenia zo strmeňov (inak bude potrebné vypustiť kvapalinu z bŕzd);
- uvoľnite vrchné upevnenie vzpery tlmiča;
- odskrutkujte spodné matice, ktoré upevňujú súčiastku;
- opatrne a rovnomerne stlačte pružinu pomocou odstraňovacieho nástroja;
- nainštalujte novú súčiastku;
- postupujte podľa krokov uvedených vyššie v opačnom poradí;
- uistite sa, že pružina nemá praskliny.