Vačkový hriadeľ pre vozidlo
Sada vačkového hriadeľa pre
Sada vačkového hriadeľa: užitočné informácie
Vačkový hriadeľ je tyč s niekoľkými vačkami. Vačky sú súčiastky charakteristického tvaru - jednotlivé body ich povrchu majú rôznu vzdialenosť od osy otáčania. Vačkový hriadeľ ich má niekoľko. Pri rotácii následne vačkový hriadeľ v istom slede otvára a zatvára klapky motora. Vačkové hriadele sú vyrobené z oceli. V minulosti boli populárne tzv. pravidelné vačkové hriadele, ktoré sa skladali z niekoľko spojených časti.
Boli vyrobené z rôznych materiálov, aby sa regulovala ich hmotnosť. Poškodený vačkový hriadeľ môže spôsobiť značné škody na motore. Najčastejšie zničí piest, a v najlepšom prípade iba klinový remeň. U starších modelov áut sa vačkový hriadeľ rýchlejšie opotrebuje. U nových áut je vyrobený tak, aby vydržal po celou životnosť vozidla. Môže sa pokaziť iba v dôsledku materiálovej vady alebo sa poškodí pri havárii alebo preťažení. Vymeniť vačkový hriadeľ je práca pre kvalifikovaného mechanika, zvlášť ak sú poškodené aj iné časti motora.
Je potrebné odstrániť kryt motora a následne opatrne krok za krokom demontovať a následne poskladať jednotlivé súčiastky motora. Pri práci je potrebné postupovať opatrne, pretože súčiastky vyrobené zo zlatiny sa ľahko mechanicky poškodia. Ak vám chýbajú aj iné náhradné diely pre vaše auto, navštívte náš e-shop. V našej ponuke nájdete sviečky, brzdové obloženie, čapy nápravy, chladiče, brzdový valec, tiahla na stierače, vzduchové filtre, ložiská spojky, palivové filtre, kompresor klimatizácie a mnohé iné originálne a lacnné auto-diely.
Poruchy vačkového hriadeľa
- opotrebenie a drsné okraje vačkov;
- poškodenia remenice vačkového hriadeľa;
- posunutie hnacieho remeňa;
- opotrebenie podporného ložiska hriadeľa;
- ohnutie hriadeľa;
- opotrebenie kľúčových slotov alebo ložísk;
- opotrebenie závitov.
Príznaky porúch vačkového hriadeľa
- zníženie výkonu motora;
- nesprávna činnosť systému rozvodu plynu;
- cudzie zvuky v jednotke;
- hrkot kovu alebo škrabance;
- nesprávna funkcia motora pri odbáčaní;
- výskyt signálu poruchy systému na prístrojovej dosky.
Príčiny porúch vačkového hriadeľa
- nedostatok oleja v systéme;
- nadmerná teplota v hnacej jednotke;
- únik paliva do maziva;
- opotrebenie motora;
- deformácia súčastí prevodovky;
- nesprávna inštalácia fáz rozvodu plynu;
- nekvalitný servis auta;
- trhliny v systéme.
Diagnostika
Systém by ste mali kontrolovať každých 75 000 – 100 000 najazdených kilometrov. Správnou voľbou je diagnostika vačkového hriadeľa v servise, kde môžu pracovníci servisu skontrolovať hladinu opotrebenia každej jednotky. Samostatne môžete skontrolovať iba chladenie, dodávku prúdu do motora a úroveň mazania.
Oprava a výmena vačkového hriadeľa
Zo všetkých súčastí vačkového hriadeľa sa dajú opraviť iba vydreté vačky. Povrchová úprava elektrickým impulzom pomáha uchovať ich originálnu hrúbku. Pripomíname, že štandardný voľný pohyb je 0,03 mm. V ostatných prípadoch musíte odstrániť konkrétne diely celého vačkového hriadeľa. Pre tento účel postupujte nasledovne:
- odstráňte vzduchový filter a potom zložte kryt hlavy valca a obidva čapy vahadla ventilu spolu s vahadlom;
- odpojte zväzok káblov doštičky z fázového snímača;
- odstráňte kryt snímača;
- odstráňte podperné rameno ukotvenia vzduchového filtra;
- odmontujte upchatú remenicu vačkového hriadeľa;
- odstráňte vačkový hriadeľ;
- nainštalujte nový vačkový hriadeľ a postupujte podľa týchto krokov v opačnom poradí.