
Ventilátor Chladiča pre vozidlo
Ventilátor chladenia pre
Ventilátor chladenia: užitočné informácie
Ventilátor je umiestnený priamo za chladičom motora. Priháňa dovnútra vzduch, ktorým sa ochladzuje chladiaca kvapalina. Je to dôležité pri štarte vozidla alebo pri dlhej jazde, kde by hrozila absencia prúdenia vzduchu, ktorú musí ventilátor vykompenzovať. U nových modelov automobilov so silnými motormi sú ventilátory dva. Sú súčasťou chladiaceho systému. Ventilátor je dôležitá súčasť automobilu. Zapína sa automaticky keď je to potrebné. Ak teplota chladiacej kvapaliny nie je vyššia ako teplota okolia, ventilátor je vypnutý.
Ak ventilátor nefunguje, dôsledkom môže byť prehrievanie motora. Teoreticky je jednoduché odhaliť nefunkční ventilátor. Ale v praxi si to všimnete možno až keď už teplota chladiacej kvapaliny nebezpečne stúpa. Preto si vodič musí všímať indikátory teploty chladiča a motora na prístrojovej doske. Ak sa zdá, že ventilátor má poruchu, skontrolujte to. Ak nie je počuť hluk ventilátora a motor je horúci, je to jasný znak, že nefunguje. Väčšinou je ventilátor umiestnený na dosť nedostupnom mieste. Takže je zložité ho vymeniť. Najskôr je potrebné odpojiť batériu od akumulátora. Ventilátor sa vymieňa celý a v každom servise vám s touto opravou pomôžu.
Ak vám chýba aj nejaká iná súčiastka okrem ventilátora, napríklad mriežka chladiča, alebo tiež brzdové obloženie, vzduchový filter, kompresor klimatizácie, spätné zrkadlá, zadné svetlá, plynový pedál alebo iná časť vozidla, pozrite sa do nášho on-line katalógu náhradných dielov. Pomocou našej vyhľadávacej funkcie nájdete ľahko a rýchlo všetky náhradné diely, ktoré vám chýbajú pre opravu alebo údržbu vášho vozidla.
Ako zistiť zlyhanie ventilátora chladenia motora
Najskôr sa testuje samotný ventilátor. Zapojte komponent k palubnému 12-14V elektrickému systému. Funkčná súčiastka dosiahne maximálne otáčky za 2 sekundy.
Ak zariadenie funguje správne, pokračujte s kontrolou vedenia. Zapojte jeden koniec vodiča k zdroju napätia a zmerajte napätie na druhom konci použitím voltmetra.
Skontrolujte aj snímač ventilátora, ktorý meria teplotu motora. Keď teplota motora dosiahne limit (92 oC), ventilátor by sa mal automaticky zapnúť. Po tom, ako sa motor zahreje na 99-104 oC, ventilátor by mal prejsť do druhej operačnej fázy. Ak neidentifikujete žiadne zlyhania komponentu, ale neobjaví sa automatické zapnutie, bude potrebné vymeniť snímač.
Životnosť komponentu nie je presne určená. Ak vozidlo používate opatrne, výmenu ventilátora nebudete musieť vykonať počas celej životnosti auta.
Potrebu diagnostiky ventilátora chladenia motora zistíte podľa týchto znakov:
- motor sa prehrieva;
- snímač ventilátora nepracuje správne;
- motor stráca výkon vo vysokých otáčkach;
- na palubnej doske svieti indikátor "kontrola motora".
Dôvody zlyhania ventilátora chladenia motora
Najbežnejším zlyhaním je zlyhanie elektromotora ventilátora, ktoré býva spôsobené vniknutím špiny alebo prípadne aj prudkým nárastom napätia v elektrickom systéme auta. Poškodený snímač ventilátora motora je dôvod, prečo komponent pracuje bez prestávky a bez vypnutia.
Terminály môžu skorodovať pod vplyvom vlhkosti a technických kvapalín. Vniknutie špiny do systému výrazne skracuje životnosť komponentu, preto je potrebné pravidelne čistiť všetky prvky pomocou kefy.
Oprava a výmena ventilátora chladenia motora
Komponent je často inštalovaný v prednej časti chladiča. Najčastejšie sa chyba vyskytuje vo vedení. Ak nie je možná oprava, musí sa vymeniť celé vedenie.
Ak sú upchaté lopatky ventilátora alebo hriadeľ, jednotku je potrebné rozobrať, vyčistiť a namazať. V prípade kompletného zlyhania alebo čiastočného poškodenia relé, lopatiek ventilátora alebo pohonných prvkov je tiež potrebné tieto súčiastky vymeniť za nové. Ak bol komponent mechanicky poškodený alebo je poškodená riadiaca jednotka, inštalovať je potrebné nový komponent s následnou kalibráciou celého systému.