Vstrekovacia tryska pre vozidlo
Vstrekovací ventil pre
Vstrekovací ventil: užitočné informácie
Vstrekovací ventil, alebo tiež ventil elektronického vstrekovania paliva slúži na priame vstrekovanie zmesi paliva do komory motora. Tieto ventily nájdete vpredu pred sacím vedením. U vznetových motorov sa používa Common-Rail injection systém. U starších modelov so vznetovými motormi je vstrekovanie riadené hydraulickými systémami. U zážihových spaľovacích motorov je používa elektromagnetických ventilov s elektronickým riadením. Presné vstrekovanie vyriešilo všetky problémy, s ktorými sa potýkali staršie typy motorov, ako je optimálne využitie sily motora.
Ak vstrekovacie ventily nefungujú správne, ovplyvní to proces spaľovania a celú činnosť motora. Väčšinou je problémom to, že palivo je nepravidelne vstrekované. V motore sa ozve typické klepanie, keď spaľuje málo rozstreknuté palivo. Iné problémy sú keď je injection systém nesprávne nainštalovaný. Ak sú vstrekovacie ventily otočené na stenu valca, spaľovanie nefunguje efektívne a objavujú sa “hrdzavé škvrny”. Okrem toho, to môže spôsobiť prehrievanie a zadretie piestov motora. Ak sú problémy sa spaľovaním, vodič počuje z motora zvláštne zvuky.
To je dôvod skontrolovať celý motor a vstrekovacie ventily zvlášť. U starých áut je možné ich ešte skontrolovať bez problémov. Moderné autá majú veľa elektroniky a je dosť zložité sa k nim vôbec dostať. Hľadáte alternátor, hlavní brzdový valec, poly-V remeň, kompresor klimatizácie, kufor, tyč riadenia, alebo iné náhradné diely? Použite funkciu vyhľadávania v našom on-line obchode a nájdete všetky potrebné diely. Ponúkame vám široký sortiment náhradných dielov.
Ako zistiť zlyhanie vstrekovacieho ventilu
Na kontrolu stavu komponentu je potrebné určiť obsah oxidu uhličitého a uhľovodíkov vo výfukových plynoch v každom valci. Ak je vstrekovač funkčný, výsledky by nemali byť odlišné.
Na kontrolu toho, či je palivo vstrekované správne, zapojte osciloskop ku karosérii auta a riadiace zariadenie vstrekovača. Zlyhania sa zistia pomocou kriviek na obrazovke zariadenia.
Následne skontrolujte pripojenie káblov. Použite ohm meter. Diagnostika uvedená vyššie sa vykonáva pomocou špeciálneho zariadenia, preto by sa mala nechať na profesionálov v servise.
Potrebu diagnostiky vstrekovacieho ventilu určíte pomocou týchto príznakov:
- vozidlo sa pohybuje nerovnomerne (trhá a motor zhasína) keď motor pracuje vo vysokých otáčkach;
- motor pracuje nesprávne pri voľnobehu;
- zvýšená spotreba paliva;
- motor stráca výkon;
- vypálená diera v komponente;
- motor zhasína;
- zhoršený celkový výkon auta;
- poškodenie katalyzátora;
- uhlíkové usadeniny na vstrekovacej dýze;
- výfukové plyny sú toxickejšie.
Dôvody zlyhania vstrekovacieho ventilu
Najčastejším zlyhaním vstrekovacích ventilov je ich upchatie. Počas prevádzky sú komponenty vystavené vysokým teplotám, čo vedie k tvorbe uhlíkových usadenín v otvoroch dýz so živicami obsiahnutými v palive. Môže to byť príčinou aj zle utesnených blokovacích kužeľov. Uhlíkové usadeniny o hrúbke 5 µm vedú k zníženiu prúdenia v dýze až o 25%. Keď sa používa nekvalitné palivo s jemnými a pevnými čiastočkami, jemný sieťovinový filter určený na filtráciu paliva sa rýchlo upchá a zmení sa i veľkosť meracieho ústia a tvar rozprášenia vstrekovaného paliva.
Predčasné opotrebenie vstrekovačov a zablokovanie ihlíc vo vodiacich prvkoch môže byť spôsobené nízkou kvalitou komponentov. Ihlice sa tiež môžu zablokovať kvôli nedostatočnému čisteniu paliva alebo kvôli nesprávnej inštalácii komponentov.
Mechanické poškodenie vstrekovačov je spôsobené neopatrnou opravou alebo neodborným zásahom.
Oprava vstrekovacieho ventilu
Oprava sa vykonáva v rámci odstránenia špiny z komponentu. Súčiastku je potrebné vyčistiť každých 40,000 km. Prídavné látky v palive pomôžu vyhnúť sa tvorbe usadenín. Aby sa usadeniny netvorili, prídavné látky pridajte do paliva po odjazdení každých tritisíc kilometrov.
Ak nie je možné zabrániť tvorbe usadenín, vstrekovač vyčistite špeciálnym rozpúšťadlom. Odpojte čerpadlo a výpustnú rúrku, zapojte palivovú hadičku vstrekovacieho systému k testovacej lavici vybavenej nádržou naplnenou rozpúšťadlom. Nechajte motor bežať na voľnobeh niekoľko minút a potom postupne zvyšujte otáčky. Celý proces by nemal trvať viac ako hodinu. Ak je súčiastka príliš zanesená (má tvrdé usadeniny), mala by sa rozobrať. Ultrazvukové čistenie je veľmi účinné. V tomto prípade je potrebné komponent namočiť do čistiaceho roztoku.
Výmena vstrekovacieho ventilu
Ak sa budú vstrekovače pravidelne čistiť, ich životnosť môže byť až 200,000 km. Pre výmenu súčiastky najskôr vypusťte tlak z palivového potrubia. Potom odstráňte spojovaciu rúrku prichádzajúcu zo vzduchového filtra, IAC (riadenie vzduchu pri voľnobehu) káblový zväzok ventilu, káblové zväzky vstrekovačov, a káblový zväzok snímača polohy škrtiacej klapky. Potom odpojte hadičku z regulátora tlaku paliva a odskrutkujte rúrky, ktoré dodávajú palivo do palivového potrubia. Následne odskrutkujte skrutky, ktoré držia potrubie na mieste a odstráňte ich. Odpojte svorky vstrekovača a vyberte ho. Vymeňte poškodený prvok. Pre inštaláciu novej súčiastky zostavte tento systém v opačnom poradí.