Výfukový ventil pre vozidlo
Výfukový ventil pre
Výfukový ventil: užitočné informácie
Aby mohli správne fungovať piesty v motore, musia sa v správnu dobu otvárať a zatvárať jeho ventily, aby nasávali alebo vypúšťali potrebné plyny. V motore je tzv. prívodové vedenie a výfukové vedenie, mechanizmus sa nazýva pohon vačkového hriadeľa, alebo tiež ventilový rozvod. Jeden z ventilov sa nazýva výfukový ventil. Otvára potrubie pre vyfukovanie splodín horenia z motora. Musí vydržať vysokú teplotu spalín a tiež korózne účinky výfukových plynov, preto je obyčajne dutý a dutina je vyplnená tekutým sodíkom.
Všetky štvortaktné motory majú piestovú konštrukciu s ventilmi. U dvojtaktných motorov sú zase piesty, rotujúce cievky alebo membrány, na to aby rozdeľovali prichádzajúce a odchádzajúce plyny. U dvojtaktných vznetových motorov sa ale výfukový ventil vyskytuje. Ventily motoru sa otvárajú za pomoci vačkového hriadeľa. Zatvárajú ich pneumatické, mechanické, alebo cievkové pružiny. Rozmiestnenie ventilov a tvar vačkového hriadeľa sú u rôznych typov motorov variabilné. Napríklad, IOE (Inlet Over Exhaust ) motory, ktoré majú vstupné potrubie nad výfukovým používajú iba výfukové ventily. Iný typ je motor SV(Side Valves), ktorý má postranné ventily.
V motoru typu OHV (Over Head Valves) sú ventily zavesené v hlave valcov. Najpopulárnejší je OHC (Over Head Camshaft) motor. V tomto prípade, je vačkový hriadeľ umiestnený nad spaľovacou komoru motora medzi blokom valcov a hlavou valcov. Ak vám chýba práve výfukový ventil pre váš motor, akejkoľvek značky, nájdete ho jednducho v našej ponuke náhradných dielov, podľa typu vášho autá. V našom internetovom obchode nájdete tiež vstupné ventily, otvory ventilov a expanzné ventily.
Ako zistiť zlyhanie výfukového ventilu
Najskôr vizuálne skontrolujte ventil a zhodnoťte jeho stav. Skontrolujte aj jeho správnu polohu a či je plocha čela ventilu dostatočná. Šírka by v tomto prípade mala byť 1.15-1.5 mm. Potom zmerajte vzdialenosť medzi komponentom a piestom. Vytlačte piest najviac, ako to len pôjde. Optimálna vzdialenosť by mala byť 2.5 mm. Ak je výsledok merania menší, ako táto hodnota, ventil by mohol naraziť do piestu, čo by ventil ihneď zničilo.
Okrem toho je potrebné skontrolovať mieru zanesenia komponentu. Ak má komponent na sebe značné usadeniny uhlíka alebo zvyšky spalín, prípadne produkty rozkladu oleja, komponent je potrebné vyčistiť. Na vyčistenie použite látky obsahujúce alkohol.
Potrebu diagnostiky výfukového ventilu určíte pomocou týchto príznakov:
- zvýšil sa tlak výfukových plynov;
- vo valcoch motora sa spaľovacia zmes spontánne zapáli;
- zvýšenie spotreby paliva;
- na palubnej doske svieti indikátor „kontrola motora“;
- motor je rýchlo preťažený;
- do motora sa dostáva príliš veľa kondenzovanej vlhkosti;
- v kabíne auta je cítiť zápach z výfukových plynov.
Dôvody zlyhania výfukového ventilu
Výfukové ventily sú určené na prácu v agresívnom prostredí. Sú neustále vystavované vysokému tlaku, chemikáliám a extrémnej teplote, ktorá niekedy presiahne 650°C. Preto sú v rámci výroby používané silné materiály a dodržuje sa presný technologický postup. I najmenšia chyba počas výroby môže výrazne skrátiť životnosť komponentu. Dnes sú výrobné chyby najčastejším dôvodom zlyhania výfukových ventilov.
V mnohých prípadoch je zlyhanie ventilu spôsobené neustálym prehrievaním. Je k tomu viacero dôvodov, vrátane použitia nekvalitného paliva. Nízko oktánové palivo spôsobuje detonácie počas spaľovania. Vedie to k prudkému nárastu teploty a predčasnému opotrebeniu komponentu. Podobné dôsledky môžu byť spôsobené zlyhaním systému dodávky paliva, čo znemožňuje proces tvorby palivovej zmesi. Neustále vystavenie kriticky vysokým teplotám vedie k deformácii tyčky ventilu a k zablokovaniu komponentu.
Nesprávne nastavené vzdialenosti ventilu, neúplné usadenie hlavy ventilu v sedle ventilu, akumulácia uhlíkových zvyškov na kontaktných plochách, opotrebenie jednotlivých prvkov a ich zanesenie, a povolená spätná pružina výrazne znižujú účinnosť procesov výmeny tepla. Hlava ventilu je tak vystavená neustálemu prehrievaniu a spaľovaniu, stratí sa tesnosť valca a motor zlyhá.
Oprava a výmena výfukového ventilu
Oprava neodstráni poškodenie komponentu. Napriek faktu, že ventil je vyrobený z veľmi silnej kovovej zliatiny, ak sa ventil roztopí alebo zdeformuje, mal by sa vymeniť.
Pre inštaláciu novej súčiastky odstráňte hlavu valca. Výmenu by ste ale mali nechať na profesionálov v servise.
Po výmene ventilu je potrebné ho usadiť do hlavy valca. Na tento účel sa používa špeciálna brúsna zmes.
Aby ste správne zostavili tieto prvky motora, odporúčame vám zaznačiť si všetky prvky pri ich rozoberaní. Po inštalácii motora vykonajte testovaciu jazdu pri strednej rýchlosti motora.