Vzduchový filter pre vozidlo
Vzduchový filter pre
Vzduchový filter: užitočné informácie
Vozidla sa spaľovacom motorom majú vzduchový filter, ktorý čistí vzduch nasávaný do motora od nežiadúcich aerosolových čiastočiek skôr ako sa dostane do karburátora alebo valcov. Po čase sa filter zanesie a to môže spôsobovať rôzne problémy. Do motora sa tak dostáva menej vzduchu a to ovplyvňuje jeho výkon a zvyšuje spotrebu paliva. Ak je filter veľmi zanesený alebo je dokonca nepriechodný môžete očakávať vážne problémy.
Vyčistením alebo výmenou vzduchového filtra sa dá problémom úspešne predchádzať. Vyhnete sa tak poškodenie súčiastok, alebo vysoké spotrebe paliva. Či je potrebné filter vyčistiť alebo celý vymeniť závisí od materiálu z ktorého je vyrobený. Po určitom časa používania, ktorý určuje výrobca sa ale každý filter musí vymeniť. Bavlnené filtre sa ošetrujú špeciálnym olejom a dajú sa ľahko čistiť aj v prípade, že sú veľmi zanesené. Ceny takýchto filtrov sú pochopiteľne vyššie.
Ak je vaše vozidlo v záruke, doporučuje sa používať výlučne značkový filter od výrobcu. Po uplynutí doby záruky môžete kupovať aj lacnejšie neznačkové filtre. Výmena vzduchového filtra nie je zložitá záležitosť a spravidla ju zvládne aj sám vodič. Filter rovnako vám vyčistia alebo vymenia za nový aj v každom servise, robí sa to počas údržby alebo servisnej prehliadky vozidla.
Poruchy vzduchového filtra
- vzduchový filter je znečistený;
- filter je poškodený;
- prvok filtra je poškodený.
Príznaky porúch vzduchového filtra
- hluk motora a cudzie zvuky počas prevádzky;
- výkon motora je viditeľný znížený;
- problémový štart motora;
- vysoký obsah oxidu uhoľnatého vo výfuku;
- zvýšená spotreba paliva;
- výfukové plyny sú čierne alebo sivé.
Príčiny porúch vzduchového filtra
- prekročenie životnosti vzduchového filtra;
- vniknutie oleja alebo vody do filtra;
- auto sa často používa v offroadových podmienkach;
- nesprávna inštalácia dielu;
- upevnenia filtra sú uvoľnené;
- poškodenie tesnosti hadíc.
Diagnostika
Pre diagnostiku bez pomoci expertov bude potrebné odstrániť filtre z krytu. Štandardné upevnenia krytu sú západky alebo skrutky. Ak ste sa dostali k filtru, odstráňte ho a skontrolujte jeho vonkajší stav.
Je nutné skontrolovať stupeň znečistenia oleja každých 7000 – 8000 najazdených kilometrov. Ak je diel mierne znečistený, vyklepte ho a starostlivo prefúkajte. Na povrchu filtra by nemali byť stopy vody alebo oleja. V opačnom prípade je potrebné skontrolovať, či nie je poškodený chladič.
Oprava a výmena
Vzduchový filter je nutné vymeniť každých 10000 – 15000 najazdených kilometrov. Dokonca aj keď je filter mierne poškodený, komponent sa musí ihneď vymeniť. Ak sú poškodenia filtra závažnejšie, odporúča sa diagnostikovať valce a piesty motora. Ak sa v kompresnom priestore valca vyskytne prach, celý systém vnútorného spaľovania môže zlyhať.
Výmena vzduchového filtra nie je veľmi prácna. Dokonca aj neskúsení majitelia áut ju dokážu realizovať behom 10 minút. Najvhodnejšie je vymeniť filter napríklad v rámci plánovanej technickej kontroly motora a chladiaceho systému.