Zapaľovacia cievka pre vozidlo
Indukčná cievka pre
Indukčná cievka: užitočné informácie
V každom automobile so spaľovacím motorom nájdete cievku zapaľovania. Je to menič napätia v zapaľovaní. Cievka je pripojená na zámok zapaľovania, rozdeľovač zapaľovania a prerušovač. Keď je zapaľovanie zapnuté, v cievke zapaľovania sa objaví magnetické pole. Ak prerušovač otvorí obvod v primárnej cievke zapaľovania, dôjde k pulzu vysokého napätia. Ten sa následne prenáša na sviečky.
Medzi kontaktmi sviečok vznikne iskra a tá zapáli zmes paliva so vzduchom. U moderných áut je cievok viac, každý valec má svoju vlastnú cievku. Ak aj dôjde ku chybe, vždy aspoň jeden valec pracuje a automobil môže ísť. Mnoho automobilov má ale iba jednu cievku zapaľovania. Keď sa tá pokazí, je nutná kompletná výmena. Cievka zapaľovania nie je drahá súčiastka. Pretože je to ale miesto, kde sa pracuje pod vysokým napätím, nechajte výmenu špecialistom v servise.
Poruchy zapaľovacej cievky
- cievka je poškodená;
- opotrebenie komponentu;
- zapaľovacie cievky sú prehriate;
- špička cievky je opotrebovaná;
- blok zapaľovania je odlomený.
Príznaky porúch zapaľovacej cievky
- narušenie zdvihovej rýchlosti piestu motora, najmä pri vysokej vlhkosti vzduchu;
- maximálny výkon auta je značne znížený;
- vysoká spotreba paliva;
- bliká výstražná kontrolka motora.
Príčiny porúch zapaľovacej cievky
- nekvalitné zapaľovacie sviečky;
- motor je prehriaty;
- komponent je ovplyvnený zvýšením vonkajšej teploty, nečistotou a prachom;
- poškodená izolácia cievky pri dosiahnutí 35000V;
- uvoľnené upevnenia;
- vibrácie cievok;
- porucha v režime elektrického okruhu.
Diagnostika
Pre identifikáciu všetkých porúch zapaľovacej cievky je potrebné špeciálne vybavenie. Samostatne je možné skontrolovať iba externé príznaky. Stopy oxidácie, tmavé impregnácie alebo malé zárezy na kryte komponentu sú indikátormi poruchy.
Dokonca aj nepatrné príznaky poruchy v cievke ukladajú vodičovi povinnosť ihneď skontrolovať komponent v servise. Pracovník servisu najskôr skontroluje ukazovatele odporu blokov zapaľovania (hlavného a sekundárneho). Pre tento účel sa používajú multimeter a ohmmeter. Pre hlavnú cievku sú normálne hodnoty približne 0,5 – 2 Ohm. Štandardné ukazovatele pre sekundárnu cievku kolísajú v rozmedzí od 6000 do 15000 Ohm. Presné hodnoty odporu sú udávané výrobcom vozidla v jeho technickej dokumentácii.
Cievka by sa mala vymieňať každých 60000 – 80000 najazdených kilometrov. Vyžaduje sa vykonať diagnostiku minimálne dvakrát za rok alebo každých 30000 najazdených kilometrov.
Oprava a výmena zapaľovacej cievky
Zapaľovacia cievka sa nedá opraviť. Kyslík vstupujúci do uloženia náhradného dielu iba zhorší jeho činnosť. Výmena je nevyhnutná dokonca aj v prípade drobnej detekcie poruchy.
Správne fungovanie zapaľovacej cievky závisí od správneho spojenia vodičov. Výmena dielu zaberie málo času, ale vyžaduje asistenciu skúsených technikov.