Zapaľovacia sviečka pre vozidlo
Zapaľovacia sviečka pre
Zapaľovacia sviečka: užitočné informácie
Sviečka je v automobile potrebná na zapaľovanie zmesi paliva a vzduchu v spaľovacom motore. Je to elektrické zariadenie, ktoré je v každej hlave valca v spaľovacieho motoru. Zmes paliva a vzduchu zapaľuje za pomoci elektrickej iskry a tak iniciuje reťazovú reakciu spaľovania vo valci motora, po ktorom nasleduje expanzia plynov, ktorá uvádza do pohybu piesty motoru. Sviečka má vonkajšiu a prostrednú elektródu, v spodnej časti má závit, ktorým sa pripája k hlave valcov motora. Medzi elektródami vzniká iskra potrebná na zapálenie paliva, tak sa vlastne uvádza motor do chodu.
Sviečky sú vyrobené z oceli a sú spojené s blokom motora. Pri optimálnych podmienkach majú samočistiacu schopnosť. Ak sa prehrievajú (kvôli vysokým teplotným rozdielom napríklad), môže dojsť k zlyhaniu celého zapaľovania. Skúsený mechanik dokáže nastaviť správne zoradenie motora a sviečok aj po dlhej dobe používania. Dôležitá je tiež vzdialenosť medzi elektródami. Ak si nie ste istý nastavením zapaľovania vo vašom vozidle, obráťte sa na špecializovaný servis. Nie je problém vymeniť sviečky, ale je potrebné kúpiť si správny model pre váš automobil.
Každý majiteľ autá zvládne vymeniť sviečky aj sám. Najskôr odmontujte zástrčku a následne stačí odskrutkovať sviečku zo závitu a priskrutkovať novú. Potom vráťte zástrčku na miesto. Dbajte na to, aby ste nezdeformovali vonkajšiu elektródu. V našom on-line obchode si môžete kúpiť tiež kábel zapaľovania, riadiaci modul zapaľovania a zapaľovacie cievky. Okrem toho tu nájdete originálne náhradné diely, ako sú brzdové obloženie, klaksóny, blatníky, spúšťače okien, disky spojky, tiahla aj tlmiče.
Poruchy zapaľovacích sviečok
- pracovná plocha je opotrebená;
- izolátor je prasknutý alebo znečistený;
- v komponente je usadenina;
- vzdialenosť medzi elektródami nespĺňa normu;
- diel je chybný.
Príznaky porúch zapaľovacích sviečok
- výfuk s vysokým obsahom oxidu uhoľnatého;
- motor štartuje s ťažkosťami, ale štartér pracuje správne;
- pokles dynamiky;
- značné vibrácie motora pri jazde (najmä na voľnobehu);
- pokles pohonu a výkonu;
- zvýšenie spotreby paliva.
Príčiny porúch zapaľovacích sviečok
- dúchanie v jadre;
- piestové krúžky sú opotrebované;
- čerpadlo chladiaceho systému je upchaté alebo zničené;
- teplota zapaľovacích sviečok je stanovená nesprávne;
- dlhé zapaľovanie;
- motor je preťažený;
- poruchy v kvapalinovom chladiacom systéme.
Diagnostika
Pre určenie stavu zapaľovacích sviečok a zistenie príčin porúch často stačí vizuálna kontrola. Pre tento účel postačuje definovať farbu izolátora pracovnej špičky zapaľovacej sviečky. Sivá alebo žltohnedá farba sú indikátormi správnej prevádzky komponentu. Suché alebo vlhké čierne usadeniny poukazujú na:
- nadmerne studenú teplotu zapaľovacej sviečky;
- extrémne nasýtenú zmes;
- pokles podtlaku;
- neskorý bod vzplanutia;
- nízku kompresiu;
- zväčšené rozstupy sviečok.
Oprava a výmena zapaľovacích sviečok
Mnoho výrobcov tvrdí, že zapaľovacie sviečky sa nedá nahradiť – dajú sa iba opraviť. Životnosť náhradného dielu zvyčajne neprekračuje 15 000 najazdených kilometrov. Výmena zapaľovacích sviečok by sa mala vykonať v nasledovnom poradí:
- Odpojte vodiče vysokého napätia zapaľovania.
- Vyčistite zapaľovacie sviečky od znečistenia pomocou prúdu vzduchu z kompresora.
- Nainštalujte nové sviečky s povinnou kontrolou vzdialenosti (veľkosť rozstupu je špecifikovaná na výrobnej strane).