Zavesenie kolies pre vozidlo
Auto-diely pre Zavěšení
Podvozkové diely pre
Ako zistiť poškodenia nápravy a pohonu nápravy
Túto jednotku je potrebné kontrolovať každých 50 000 – 75 000 km. Pre diagnostiku nápravy a pohonu nápravy potrebujete určité množstvo času, servisnú jamu, zdvíhacie zariadenie alebo zdvihák. Prvou úlohou bude skontrolovať všetky body, v ktorých sa jednotlivé súčiastky k sebe spájajú. Uistite sa, že všetky prvky k sebe pevne pasujú a skontrolujte ich prípadnú pohyblivosť. Je dôležité uistiť sa, že skriňový kryt zadnej nápravy (u áut so zadným pohonom) má dostatočné mazanie. Ak máte auto s predným pohonom, skontrolujte mazanie prednej nápravy a diferenciálu. Ak uvidíte znaky úniku mazadla na náprave alebo na diferenciáli, eliminujte všetky medzery a nezabudnite pridať do systému olej.
Podľa týchto znakov zistíte, že náprava a pohon nápravy potrebujú diagnostiku:
- Zvýšená miera vibrácií v oblasti podvozku auta;
- Únik z diferenciálov;
- Výskyt zvláštnych zvukov pri vysokých otáčkach motora;
- Časté prehrievanie krytu;
- Komplikácie s pohybom hriadeľov pastorku pri zatáčaní;
- Viditeľná deformácia nápravy a jej prvkov.
Príčiny poškodenia nápravy a pohonu nápravy
Najčastejšou príčinou poškodenia nápravy a pohonu nápravy je agresívny štýl jazdy. Silné stláčanie spojkového pedála, prudké núdzové brzdenie, prejazd cez výmole a prekážky vo vysokých rýchlostiach – všetky tieto prvky nielen zvyšujú mechanickú záťaž na komponenty, ale spôsobujú aj zhoršenie prevádzkových vlastností mazadla. Kvôli nedostatku oleja alebo zhoršeniu jeho účinnosti sa pracovné povrchy priľahlých prvkov opotrebujú rýchlejšie. Opotrebenie tesnení alebo tesniacich prvkov oleja, prípadne neskorá údržba systému môže mať rovnaké následky. Olej v skrini je potrebné vymeniť každých 6000 – 12000 km podľa podmienok používania auta. Takisto je potrebné z času na čas vykonať kontrolu utiahnutia upevňovacích prvkov a vykonať aj nastavenie axiálneho rozstupu valčekových ložísk.
Častá jazda na nerovných cestách môže vytvoriť mechanické poškodenie – praskliny, trhliny a deformácie spôsobené nárazom kameňov alebo prejazdom cez prekážky. Parkovanie auta vonku môže tiež viesť k tvorbe a šíreniu korózie.
Niekedy je príčinou poškodenia tejto jednotky aj použitie a inštalácia prvkov nízkej kvality. Používanie nekvalitných ložísk môže viesť k zablokovaniu hnacej nápravy alebo k zmene polohy diferenciálu a jeho následnému zlyhaniu.
Oprava a výmena náprava a pohonu nápravy
Opravné práce i výmena prvkov by sa mala zveriť do rúk odborníkov v servise. Ozubené kolieska by sa mali meniť spolu, v pároch, aby sa predišlo ich nerovnomernému opotrebeniu a následnému zlyhaniu celého mechanizmu. Na výmenu diferenciálu je potrebné vlastniť špeciálne vybavenie, ktoré je dostupné v každom servise. Výmena nápravy sa vykonáva len v prípade výskytu prasklín alebo korózie.