Štartér pre vozidlo
Štartér pre
Štartér: užitočné informácie
Štartér je doplnkový motor, ktorý slúži na uvedenie spaľovacieho motoru do chodu. Všetky autá používajú štartéry s mechanickým závitovým prevodom. Keď vodič otočí kľúčom zapaľovania, na štartéri sa vysunie pastorok, ktorý zapadne svojím ozubením do zotrvačníka na kľukovom hriadeli motora. Potom sa zapne samotný elektromotor štartéra, ktorý roztočí spaľovací motor. Po uvoľnení kľúčika v zapaľovaní sa pastorok znovu zasune späť (čím sa rozpojí mechanické spojenie pastorku s ozubeným vencom zotrvačníka a súčasne sa vypne napájanie motora štartéru), aby nebol štartér roztočený spaľovacím motorom.
Ak by sa pastorok nezasunul, vysoké otáčky pastorku by zničili štartér aj samotný zotrvačník. Štartér potrebuje prekonať odpor točivého momentu motora, aby ho dostal do chodu. Napája sa z elektrickej siete automobilu. Batéria akumulátora musí byť nabitá, aby štartér fungoval. Existujú množstvo dôvodov, prečo štartér nefunguje. Zvyčajne sú to problémy ako mechanické opotrebovanie ozubených koliesok. Tiež sa môže prerušiť elektrické napájanie. Ak nefunguje elektrické relé štartéra, po otočení kľúčikom počujete iba cvaknutie. Diagnostika poruchy štartéra je značne komplikovaná záležitosť. Je lepšie urobiť to v servise.
Automobil sa bez funkčného štartéra nikdy nepohne. Ak nie je porucha vážna, oprava môže byť urobená ihneď na mieste, aby sa podarilo naštartovať motor. Inak je nutné automobil odtiahnuť do servisu, kde je potrebné vymontovať štartér a urobiť opravu, alebo ho vymeniť za nový. Nefunkčný alternátor tiež môže spôsobiť poruchu štartéra. Ak vám chýbajú niektoré súčiastky na údržbu, alebo opravu vášho automobilu, vyhľadajte si ich v našom internetovom obchode. Môžete si objednať kľučky na dvere, výmenník tepla, vodné čerpadlo, centrálne uzamykanie, lišty, kapotu, alebo brzdové valce. Náš e-shop je to pre vás.
Poruchy štartéra
- opotrebované kotúče;
- zatavené vinutie rotora;
- vniknutie nečistoty do kotúčov alebo do mechanického frekvenčného striedača;
- opotrebené ozubené kolesá zotrvačníka alebo pastorku;
- poškodenie napájacieho zdroja;
- poškodenia telesa;
- vyhorená lamela výstuže;
- opotrebené ložiská časti hriadeľa.
Príznaky porúch štartéra
- neobvyklé zvuky pri chode vozidla;
- slabá odozva štartéra;
- štartér pokračuje v činnosti po naštartovaní motora;
- štartér sa zapne, ale motor sa nenaštartuje.
Príčiny porúch štartéra
- oxidácia svoriek terminálu spúšťacieho relé;
- oxidácia pólových vývodov batérie;
- vybitá batéria;
- slabý kontakt medzi jedným / viacerými kotúčmi;
- špičky vodičov sú slabo utiahnuté;
- opotrebované ložiská;
- poškodené zuby zotrvačníka;
- poškodená batéria.
Diagnostika
Ak štartér nereaguje, najskôr skontrolujte spojenie medzi batériou a vodičmi. Ak je spojenie správne, zapnite svetlá a stlačte klaksón. Ak je zvuk slabý a svetlo matné, batéria je poškodená.
Existuje ešte jeden spôsob samostatnej kontroly štartéra. Odpojte vodiče z napínacích svoriek 30 a 50 spínača zapaľovania. Potom ich navzájom spojte. Táto metóda pomôže iba ak je problém so spínačom zapaľovania. Ak nefunguje štartér, je potrebné spojiť prídavný vodič so napínacou svorkou štartovacieho relé štartéra. Mechanizmus by mal začať pracovať v momente, kedy opačný koniec vodiča kontaktuje pozitívny terminál batérie. Nedostatok odozvy v štartéri signalizuje potrebu opravy tohto komponentu.
Špecialisti zo servisu skontrolujú štartér na diagnostickom stojane s použitím špecializovaného vybavenia. Pred realizáciou diagnostiky by sa mala vykonať dôkladná vizuálna kontrola pre odhalenie poškodení.