
Guľový čap ramena auto
Čap ramena pre
Čap ramena: užitočné informácie
Guľový kĺb alebo axiálny kĺb slúži na zabezpečenie kĺzavého spojenia medzi ložiskom kolesa a priečnym trojuholníkovým ramenom. Je prichytený v oku priečneho ramena. Mechanická záťaž na tento kĺb je nesmierne vysoká. Preto výrobcovia automobilov musia mať vysoké nároky na ich dizajn a výber materiálu. Ale aj tak sa môžu opotrebovať, alebo sa vyskytne materiálová chyba. Zlomený guľový kĺb má vážne následky.
Najhorší z nich je strata kolesa. Preto akékoľvek poškodenie tohto kĺbu musí byť ihneď opravené. Typickým prejavom poškodeného guľového kĺbu je hrmot pri zatáčaní pri nízkej rýchlosti. Pri vyšších rýchlostiach sa zvuk často stratí. Dôvodom je nižšia záťaž riadenia pri vyššej rýchlosti. Podobný hrmot sa objavuje aj pri zlyhaní iných súčiastok (napríklad priečneho ramena). V každom prípade je nevyhnutné navštíviť servis, ak máte podozrenie na tento problém. Na výmenu guľového kĺbu potrebujete špeciálne nástroje. Po výmene tejto súčiastky je nutné skontrolovať geometriu kolies.
Musí sa to urobiť po každej demontáži priečneho ramena a pri výmene kĺbu sa zvyčajne musí tiež meniť. V každom prípade, je nevyhnutné kĺb vymeniť za nový. Odporúča sa vymieňať naraz kĺby na oboch nápravách. V našom e-shope si môžete tiež objednať kľučku dverí, alebo termostat. Hľadáte vodiace kladky, výparník, ostrekovač, kryt rozvodového remeňa alebo inú auto-súčiastku? Náš e-shop je ten najlepší online obchod na internete, kde si môžete objednať všetky potrebné auto-diely pre vaše auto.
Ako zistiť zlyhanie guľového čapu
Najskôr preskúmajte ochranné návleky. Ak nie sú poškodené, skontrolujte bočnú a axiálnu voľnosť pohybu. Môžete to urobiť pomocou vibračného stojana v servise.
Potrebu diagnostiky guľového čapu určíte pomocou týchto príznakov:
- zhoršenie ovládateľnosti auta;
- zvláštne zvuky počas jazdy;
- škrípanie počas prejazdu cez zákruty;
- nerovnomerné opotrebenie pneumatík;
- problémy pri zatáčaní.
Dôvody zlyhania guľového čapu
Počas prevádzky je na tento komponent kladená veľmi vysoká záťaž. Pri jazde vo vysokých rýchlostiach na nekvalitných cestách sa zvyšuje riziko deformácie. Poškodenie môže byť spôsobené aj vplyvom nárazu pri nehode alebo aplikáciou príliš veľkej sily počas inštalácie.
Abrazívne opotrebenie guľového čapu sa často deje po poškodení ochranného návleku. Do prasklín v gumovom návleku sa dostane voda alebo blato, ktoré skôr či neskôr spôsobia vymytie mazadla a koróziu komponentu.
Zväčšená medzera medzi uložením a kolíkom guľového čapu sa deje kvôli opotrebeniu kontaktných plôch. Najčastejšie je to kvôli starnutiu materiálov. Čím je táto medzera väčšia, tým viac je kolík v uložení uvoľnený.
Predčasné opotrebenie guľového čapu môže byť spôsobené aj jeho nízkou kvalitou. Pevne razené modely vydržia dlhšie. Sú najlepšou voľbou pre autá, ktoré sú používané v ťažkých podmienkach s vysokou záťažou.
Oprava a výmena guľových čapov
Guľové čapy je potrebné vymeniť v servise každých 70-100 tisíc km. V prípade malého poškodenia je možné komponent obnoviť pomocou tekutého polyméru. Guľový čap je možné upraviť za týmto účelom na rozobratý čap. Aby ste sa zbavili problémov s voľnosťou pohybu, nastavte komponent utiahnutím matíc a vymeňte mazacie kvapaliny.