
Prístrojová doska pre vozidlo
Prístrojová doska pre
Prístrojová doska: užitočné informácie
Ako zistiť zlyhanie prístrojov a indikátorov palubnej dosky
Prístroje a indikátory palubnej dosky je potrebné skontrolovať pri každej technickej kontrole auta. Najskôr skontrolujte, či ukazovatele na rýchlomere, otáčkomere a merači teploty, a tiež ostatné indikátory reagujú na zapnutie alebo vypnutie zapaľovania. Ak stále svietia alebo sa po zapnutí zapaľovania nerozsvietia vôbec, prípadne sa nedajú do správnej pozície po otočení kľúčom, skontrolujte, či nie je zapnutý prerušovač okruhu spojený s tlačidlom. Ak ukazovateľ alebo indikátor teploty chladiacej zmesi a hladiny oleja je až na ľavej koncovej pozícii a indikátor hladiny paliva je na koncovej pravej pozícii, skontrolujte kontakt medzi vodičmi a konektormi snímačov a indikátorov. Pravdepodobne bude narušený.
Na kontrolu správnej funkčnosti zariadení použite vždy správne nástroje. Napríklad, teplotu chladiacej zmesi zmerajte pomocou priemyselného ortuťového teplomeru a tlak oleja pomocou tlakového meradla pripojeného do systému mazania. Porovnajte získané hodnoty s údajmi pre indikátory na palubnej doske. Funkčnosť indikátora hladiny paliva môžete skontrolovať naplnením nádrže použitím odstupňovanej nádoby.
Potrebu diagnostiky prístrojov a indikátorov palubnej dosky určíte pomocou týchto príznakov:
- Prudké kolísanie ukazovateľov;
- Zápach spálenia v kabíne auta;
- Dym spod prístrojovej dosky;
- Nesprávne údaje indikátorov;
- Zablokovanie ukazovateľa v extrémnej polohe;
- Žiadna reakcia rýchlomera, otáčkomera alebo tachometra po zošliapnutí plynového pedála počas jazdy.
Príčiny zlyhania prístrojov a indikátorov palubnej dosky
Väčšina zlyhaní prístrojov a indikátorov palubnej dosky sa vyskytuje kvôli skratu. Často je to spôsobené nízkou kvalitou komponentov, nesprávnou inštaláciou a nesúladom v rámci parametrov súčiastky a technických požiadaviek pre dané auto. Uvoľnené kontakty môžu tiež spôsobiť skrat a nakoniec sa môžu roztopiť alebo prasknúť.
Vlhkosť má tiež rušivý vplyv na prístroje a indikátory, a na kontaktoch vytvára oxidáciu. Preto je dôležité monitorovať stav gumových tesnení čelného skla. Často je ich opotrebenie príčinou vniknutia vody na palubnú dosku.
Praskliny a škrabance na povrchu budíkov alebo iné mechanické poškodenie často vedie k nesprávnej a nepresnej funkčnosti. Toto poškodenie sa môže vyskytnúť pri nehode.
Neskoré vyčistenie palubnej dosky od prachu a upchatie kabínového filtra vedie ku kontaminácii indikátorov. Výsledkom je zablokovanie ukazovateľov.
Oprava prístrojov a indikátorov palubnej dosky
Oprava prístrojov a indikátorov palubnej dosky tkvie v eliminovaní príčin zlyhania a skratu, jedná sa najmä o vyčistenie zašpinených súčiastok od špiny a prachu. Poškodené vodiče, vypálené žiarovky a poistky – to všetko je potrebné vymeniť za nové. Tieto práce môžete vykonať sami s použitím manuálu pre vaše auto.
V niektorých prípadoch je potrebné pre obnovu funkčnosti palubnej dosky nainštalovať nové a funkčné ozubené elektromotory a kontakty pospájkovať. V takom prípade využite služby odborníkov.
Výmena prístrojov a indikátorov palubnej dosky
Prístroje a indikátory palubnej dosky môžete vymeniť aj sami. Stačí k tomu dodržať tento postup:
- Odskrutkujte upevňovacie skrutky palubnej dosky.
- Použitím plochého skrutkovača vypáčte tesnenie a uvoľnite spony.
- Vytiahnite palubnú dosku zo svojho uloženia tak ďaleko, ako je to možné.
- Odpojte káblový zväzok a jeho konektory zatlačením na uvoľňovaciu klapku.
- Odstráňte palubnú dosku a nainštalujte novú na jej miesto. Ostatné kroky vykonajte v opačnom poradí.
Tento proces je len všeobecný a môže sa líšiť podľa značky a modelu auta, a tiež podľa dizajnu samotnej palubnej dosky. V niektorých prípadoch bude potrebné vybrať volant a odpojiť airbag. V takýchto prípadoch je vhodné obrátiť sa na pomoc odborníkov v servise.