
Spojková sada auto
Spojková sada pre
Spojková sada: užitočné informácie
Ako zistiť zlyhanie setu spojky
Systém sa diagnostikuje vo viacerých fázach. Najskôr sa kontroluje jeho práca s vypnutým motorom. Za týmto účelom je potrebné viackrát stlačiť spojkový pedál a počúvať, čo sa deje. Zvláštne zvuky, ako klepanie, pískanie alebo rachot indikujú opotrebenie prvkov spojky.
Potom naštartujte a zahrejte motor, stlačte spojkový pedál a zaraďte spiatočku. Neobvyklé zvuky indikujú opotrebenie hnaného kotúča spojky alebo prítlačného kotúča. Ich poškodenie môžete spozorovať, keď zatlačíte plynový pedál v tretej rýchlosti, zvýšia sa otáčky motora, ale auto naberá rýchlosť len veľmi pomaly. Ak pri odpojenej spojke počujete hluk, klepanie a rachot, pravdepodobne zlyhalo vypínacie ložisko spojky. Na určenie presného miesta poškodenia a pre určenie miery poškodenia je potrebné vyhľadať pomoc odborníkov.
Potrebu diagnostiky setu spojky určíte pomocou týchto príznakov:
- po zapojení spojky pedál vibruje;
- preraďovanie je príliš náročné;
- zvýšená spotreba paliva;
- zápach spálenia v kabíne auta;
- motor sa častejšie prehrieva.
Dôvody zlyhania setu spojky
Predčasné zlyhanie systému a jeho prvkov je často spôsobené nesprávnym používaním auta, vrátane agresívneho štýlu jazdy. Ostré rozbiehanie sa, najmä pri vysokých otáčkach, príliš rýchle alebo príliš pomalé púšťanie spojky výrazne skracuje životnosť hnaného kotúča a najmä trecieho obloženia. Častá jazda s plne naloženým autom na ceste nízkej kvality tiež zvyšuje záťaž na túto jednotku, čím sa komponenty predčasne opotrebujú.
Vypínacie ložisko spojky je tiež veľmi silno ovplyvnené zvykom držať spojkový pedál stlačený, napríklad pri čakaní na zelenú. Aby ste sa vyhli predčasnému opotrebeniu tohto komponentu, vždy zaraďte neutrál.
Nevymenenie hnaného kotúča včas, a kritické opotrebenie obloženia sú hlavnými dôvodmi zlyhania prítlačného kotúča. Používanie poškodeného vypínacieho ložiska zvyšuje riziko deformácie vypínacích vidlíc membrány pružiny v zostave krytu spojky. Nesprávna funkčnosť jednotky môže byť spôsobená aj zaolejovaním trecieho obloženia kvôli poškodenému tesneniu motora alebo prevodovej skrine.
Nízka kvalita komponentov zvyšuje náchylnosť na odretie a majú väčšinou krátku životnosť. Pre zaistenie dlhej a bezchybnej prevádzky vášho auta si vždy kupujte diely iba od známych výrobcov.
Výmena setu spojky
Na inštaláciu setu spojky budete potrebovať servisnú jamu alebo servisnú rampu a súbor špeciálneho náradia. Proces inštalácie je relatívne komplikovaný a časovo náročný, a zahrňuje rozobratie prevodovej skrine. Okrem toho je dôležité správne nainštalovať a vyrovnať hnaný kotúč spojky na hriadeľ prevodovej skrine a utiahnuť skrutky presne daným krútiacim momentom.
Proces výmeny závisí od dizajnu a konkrétneho druhu pohonu. Podrobnejšie pokyny nájdete v technickej dokumentácii auta. Ak nemáte potrebné skúsenosti a schopnosti, tento úkon nechajte na profesionálov v servise.