
Tyčky stabilizátora pre vozidlo
Stabilizačné tyčky pre
Stabilizačné tyčky: užitočné informácie
Tlmič torzných kmitov je tyč, ktorá je na oboch koncoch vybavená volnými ložiskami. Volné alebo tiež plávajúce ložisko rozkladá sily v pozdĺžnom smere, a preto sa tyč môže pohybovať dopredu a dozadu, ale nie do strán. Neprenáša ani točivý moment. V automobiloch sú takéto tlmiče nainštalované na rôznych miestach. Napríklad tlmiče torzných kmitov majú za úlohu tlmiť kmitanie kľukového hriadeľa, ktoré vzniká počas spaľovacieho procesu v motore. Sú umiestnené na volnom konci kľukového hriadeľa spolu s remenicou pohonu pomocných agregátov motora (alternátor, kompresor klimatizácie, servo, atď). Tiež kolesá môžu byť stabilizované tlmičmi torzných kmitov.
Tlmiče torzných kmitov majú na koncoch gumové doštičky. Sú vystavené vysokému tlaku a mechanickej námahe, preto aj gumové doštičky aj ložiská sa často opotrebujú. Potom ste svedkom divných vibrácií a klepotania. Tento problém je typický pre starší autá. Nie je zložité vymeniť tlmič torzných kmitov, je to jednoduchá mechanická súčiastka. Bude ale nutné odmontovať mnohé iné diely, aby ste sa k tlmiču dostali, preto je lepšie túto práci prenechať mechanikom v servise. Tlmič torzných kmitov je tiež umiestnený medzi kolesami nápravy, vtedy sa nazýva stabilizátor. Stabilizátor má za úlohu vyrovnávať sily, ktoré pôsobia na kolesá jednej nápravy a zmierňovať tak nežiadúce vertikálne pohyby kolies počas jazdy zatáčkou.
Pretože výrobcovia automobilov často nepoužívajú rovnaké termíny pre rôzne náhradné diely, je potrebné byť pri nákupe opatrný. Nedoporučuje sa inštalovať repasované tlmiče, pretože je ťažké odhadnúť ich kvalitu. Potrebujete senzor teploty v chladiči, pracovný valec, kľukovú skriňu, senzor teploty oleja, olejový filter, ventilátor, meraciu tyčku hladiny oleja, alebo inú súčiastku pre vaše vozidlo? V našom on-line obchode nájdete široký výber náhradných dielov, ktoré spĺňajú tie najvyššie štandardy.
Poruchy závesu stabilizátora
- pretrhnutie v tenkých miestach;
- deformácia komponentu;
- medzi dolnou a hornou guľou sa objavila medzera.
Príznaky porúch závesu stabilizátora
- pri jazde počuť spod kapoty klopotavé zvuky;
- auto sa pri jazde vo vysokej rýchlosti vychyľuje zo smeru;
- pri uvoľnení volantu ťahá auto na stranu;
- vozidlo pri brzdení dosť kolísa;
- karoséria auta sa pri odbáčaní nakláňa na stranu.
Príčiny porúch závesu stabilizátora
- auto je preťažené;
- jazda na nekvalitných cestách;
- strata tlaku v systéme;
- opotrebenie komponentu;
- diel bol poškodený v dôsledku mechanického vplyvu;
- agresívny jazdný štýl.
Diagnostika
Otočne volant najviac ako sa dá, aby ste získali priestor v oblasti kolesa. Zatraste tiahlom riadenia. Ak to vedie k medzere, potom komponent vyžaduje výmenu. Pre dôkladnejšiu kontrolu budete potrebovať montážnu jamu alebo zdvižnú plošinu. Uvoľnite záves, odskrutkovaním jeho upevňovacej skrutky. Ak počas trasenia počuť klopotavé zvuky a v kĺboch sa objavia medzery, potom je záves nutné vymeniť. Ak sa komponent voľne hojdá v mieste jeho montáže, dokazuje to uvoľnenie jeho upevnení kĺbov.
Výmena závesu stabilizátora
Komponent nie je možné opraviť. Priemerná životnosť závesu stabilizátora je 120000 najazdených kilometrov. Výmenu je možné realizovať samostatne alebo s pomocou servisu. Pre výmenu komponentu postupujte nasledovne.
- Odstráňte koleso (na skrutky a matice sa odporúča aplikovať špeciálnu látku, vďaka ktorej sa ľahšie odskrutkujú).
- Odskrutkujte matice kĺbu pomocou francúzskeho kľúča, držte skrutku pomocou imbusového kľúča.
- Znížte záťaž na zavesenie kolies, umiestnením podpery pod rameno predného kolesa.
- Odstráňte poškodený komponent.
- Pomocou francúzskeho kľúča a imbusového kľúča nainštalujte nový záves.
- Opäť nainštalujte koleso.