
Palivové čerpadlo auto nafta a benzín
Palivové čerpadlo pre
Palivové čerpadlo: užitočné informácie
Palivová pumpa je potrebná na dodávanie paliva z nádrže do motora. Záleží na tom, či je palivom benzín alebo nafta, podľa toho sa rozlišujú typy pumpy. Palivová pumpa je umiestnená na palivovej nádrží alebo vo vnútri nádrže. Alebo je zabudovaná do riadiaceho systému. Existujú rôzne modely palivových púmp, ale najviac sa používajú tzv. disperzné pumpe. U starších modelov áut sú to rotačné pumpy alebo pumpy s rotujúcim jadrom.
Pri vysokom tlaku je najlepšou voľbou tzv. trochoidná pumpa. Aby vysoký tlak nezničil pumpu má spätný ventil. Poškodenie palivovej pumpy sú pomerne časté. Môže sa opotrebovať, alebo mechanicky poškodiť. Je to badateľné podľa hlasného hluku. Ak sa problémy objavia pri zahriatom motore potvrdzuje to poškodenie pumpy, pretože po vypnutí motora tlak poklesne. Veľmi často je upchatý palivový filter, alebo je porucha vo vedenie. Funkcia pumpy sa dá overiť manometrom. Ak je potrebné skontrolovať palivovú pumpu, skúste sa pozrieť tiež na stav palivového filtra.
Je rozumné tiež vymeniť všetky tesnenia ak meníte pumpu. Zničená pumpa môže poškodiť celý motor. Je nevyhnutné vždy skontrolovať vaše auto či nie sú prítomné závady na dôležitých súčiastkach. V našom on-line obchode je široký výber náhradných dielov pre mnohé modely automobilov. U nás nájdete brzdové doštičky, palivové filtre, čapy nápravy, vzduchové filtre, blatníky, sviečky, predný svetlá a posilovače bŕzd. Využite naši funkciu vyhľadávania a rýchlo nájdete potrebné diely.
Ako zistiť zlyhanie palivového čerpadla
V prípade nepriamych príznakov zlyhania súčiastky skontrolujte tlak. Najskôr odpojte poistku a nechajte motor bežať na voľnobeh. Údaje zaznamenajte pred zastavením motora v dôsledku nedostatku paliva. Prívodný tlak čerpadla by mal byť 2.5–4 MPa. Dosiahnutie tejto hodnoty by nemalo trvať viac ako 2 sekundy.
Ak je tlak meraný pri voľnobehu, ručička by nemala príliš fluktuovať. Inak je komponent upchatý.
Tlak by mal v systéme zostať aj po vypnutí zapaľovania. Znižovanie tlaku je dôkazom nesprávne pracujúceho spätného tlakového ventilu čerpadla alebo straty tlaku v systéme.
Množstvo paliva prúdiaceho cez vstrekovače je tiež potrebné skontrolovať. Odpojte palivové hadičky a vypusťte palivo z čerpadla do meracej hadičky. Technická dokumentácia obsahuje údaje o množstve paliva prúdiaceho cez hadičku počas jednej minúty.
Aby ste vylúčili problémy s vedením, zapojte voltmeter. Optimálne napätie je 12V. Zmerať ho môžete zapojením kontaktov k 12V lampe.
Ak čerpadlo nereaguje, skontrolujte vedenie a poistku.
Ak používate kvalitné palivo, komponent vám vydrží dva až päť rokov. Inými slovami, čerpadlo je potrebné vymeniť každých 200,000 km.
Potrebu diagnostiky palivového čerpadla môžete určiť podľa týchto znakov:
- zníženie výkonu motora;
- neobvyklé zvuky počas prevádzky motora;
- zníženie tlaku v palivovom systéme;
- motor ťažko štartuje;
- pri stlačení plynového pedála auto zrýchľuje len pomaly;
- mechanické poškodenie;
- komponent je upchatý alebo zanesený;
- nesprávna funkčnosť regulátora tlaku;
- poškodené relé komponentu;
- skrat alebo poškodené vedenie;
- opotrebovanie komponentu.
Dôvody zlyhania palivového čerpadla
Zlyhanie palivového čerpadla sa môže objaviť z rôznych dôvodov. Najčastejšie je to používanie nekvalitného paliva. Prídavné látky s obsahom železa a živíc deštruujú prvky komponentu a zrýchľujú tvorbu usadenín na jeho povrchu. Vedie to k celkovému zlyhaniu komponentu.
Zablokovanie jednotlivých komponentov jednotky môže byť spôsobené akumuláciou špiny zachytenej vo vnútri systému počas tankovania alebo tiež stratou integrity. Preto v rámci predĺženia životnosti komponentu je dôležité neustále kontrolovať čistotu palivovej nádrže. Používanie upchatého alebo poškodeného filtra vytvára silnú záťaž na čerpadlo a vedie to k jeho predčasnému zlyhaniu.
Mnoho zlyhaní jednotky je spôsobených stálym používaním nádrže s nízkou hladinou nekvalitného paliva. Pri nedostatku paliva sa do systému dostane vzduch, čím sa poškodia jednotlivé komponenty. V daždivom počasí sa v nenaplnenej nádrži kondenzuje vlhkosť, ktorá je nebezpečná hlavne v súvislosti s tvorbou hrdze. Voda vo vnútri nádrže odplavuje mazací povlak na povrchu nádrže, čím sa zvyšuje trenie a prehrievanie. V zime sa zvyšuje riziko zamrznutia komponentu.
Oprava a výmena palivového čerpadla
Oprava zahrňuje len odstránenie kontaminantov z komponentu. Na vyčistenie odstráňte sieťovinu a odstráňte špinu pomocou špeciálnej tekutiny. Tiež vyčistite vstrekovače.
Ak je komponent mechanicky poškodený, mali by ste ho ihneď vymeniť.