Lambda sonda pre vozidlo
Lambda sonda pre
Lambda sonda: užitočné informácie
Lambda senzor sa používa vo vozidle na meranie veľa reziduálneho kyslíka vo výfukových plynoch. Táto hodnota sa využíva na optimalizáciu zmesi paliva, a teda na upravenie pomeru benzínu a vzduchu. Keď je pomer optimálny, spaľovanie je účinné a väčšina škodlivých látok sa v katalyzátore premení na neškodné zlúčeniny. Existujú lambda senzory ktoré reagujú na výkyvy elektrického odporu, na tlak a tiež široko-spektrálne lambda senzory. Okrem hladiny kyslíku vo výfukových plynoch merajú tiež obsah kyslíka v okolitom vzduchu.
Ak kyslíkový senzor nefunguje správne, namerané hodnoty sú čudné. Kontrola výfukových emisií pomôže identifikovať problém. Aj pokles výkonu počas akcelerácie môže tiež znamenať poruchu kyslíkového senzora. Čierny dym z výfuku je jasným znakom toho, že lambda senzor zlyhal. Predtým ako ho demontujete, skontrolujte drôt, či nie je porušený iba jeho kontakt. U moderných áut je informácia o lambda senzore zobrazená aj na prístrojovej doske. Kyslíkový senzor sa nadá opraviť, musí sa kompletne vymeniť. Nie je to ale nič zložitého, zvládne to aj sám vodič.
Senzor je umiestnený medzi katalyzátorom a výfukovým vedením. Vyzerá ako tuba, ktorú odskrutkujete a vymeníte za novú. V servise, kde majú montážnu jamu alebo si môžu vozidlo zdvihnúť si s opravou poradia rýchlejšie. Po inštalácii nového senzoru skontrolujte údaje na prístrojovej doske. Náš on-line obchod vám ponúka širokú ponuku náhradných dielov. Nájdete tu výfukové potrubie, tlmiče, ESP, brzdové obloženie, chladič, vzduchový filter, spätné zrkadlá a iné diely pre vaše auto.
Poruchy lambda-sondy
- mechanické poškodenia;
- prehrievanie spôsobené chybami zapaľovacej sústavy;
- poškodenie elektrických vedení;
- skrat;
- znečistenie paliva plynmi a smogom.
Príznaky porúch lambda-sondy
- vysoké percento toxických látok vo výfukových plynoch;
- dostatočná spotreba paliva;
- pokles dynamiky;
- nestála činnosť katalyzátora;
- viditeľné trhania pri zohriatom motore.
Príčiny porúch lambda-sondy
- ochladenie alebo vniknutie kvapaliny do dielu;
- opotrebenie piestových krúžkov;
- použitie povrchovo aktívnych látok pre čistenie telesa lambda-sondy;
- vplyv nasýtenej zmesi benzínu a vzduchu na diel;
- vysoké percento olovnatých zlúčenín v palive;
- upchatie palivového filtra;
- strata tesnosti v telese lambda-sondy;
- vniknutie plynov alebo vzduchu;
- prerušenia v dodávke elektrickej energie v primárnom napájaní;
- zvýšenie teploty lambda-sondy v dôsledku používania nekvalitného paliva;
- zhoršenie funkčných vlastností prvkov.
Diagnostika
Pre diagnostiku lambda-sondy je potrebné vykonať nasledovné kroky. Najprv je potrebné naštartovať a zahriať motor. Správne určenie zvyškového obsahu kyslíka vo výfukových plynoch je možné pri teplote 300-400 °C. Zhodnotenie frekvencie a formy signálu sa určí osciloskopom. Ďalej sa oplatí zistiť presné hodnoty odporu ohrievača pri izbovej teplote. Ukazovateľ sa bežne rovná 2-14 Ohmov. Po týchto úkonoch je potrebné určiť napätie ohrievača pri prevádzke zapaľovacej sústavy. Jeho požadovaný koeficient je 10,5 V. Odporúčaná frekvencia diagnostiky lambda-sondy je každých 30 000 najazdených kilometrov.
Oprava a výmena lambda-sondy
Pre lambda-sondu je aktuálny iba jeden typ odstraňovania závady. Ide o čistenie pri zašpinení smogom a plynmi. Demontáž dielu sa vykonáva pri teplote 50 °C, preto je nevyhnutné ju najskôr zahriať. Čistenie sa realizuje umiestnením sondy do kyseliny trihydrogénfosforečnej na 15-20 minút. Následne by sa mal prvok prepláchnuť v čistej vode a osušiť. Je tiež potrebné skontrolovať závit komponentu a aplikovať naň montážnu pastu. Je dôležité rozložiť pastu rovnomerne, bez toho aby sa dostala na ochrannú trubicu lambda-sondy. Tiež by ste nemali čistiť prípojný nadstavec pre prívod kyslíka.
Ak čistenie komponentu neprinieslo žiadaný účinok, diel je potrebné vymeniť. Výmenu poškodeného dielu je možné realizovať samostatne alebo prostredníctvom skúseného technika.