
Výfukový systém pre vozidlo
Auto-diely pre Výfukový systém
Výfukový systém pre
Ako zistiť zlyhania výfukového systému
Odporúčame začať zvukovou analýzou. Mali by ste teda pozorne počúvať zvuky vychádzajúce z bežiaceho motora a výfukového systému. Normou je hladký zvuk miernej hlasitosti a úplná absencia zvláštnych zvukov (napríklad rachotenie, škrípanie, pískanie alebo údery). Ďalším krokom je samozrejme vizuálna kontrola. Najskôr je potrebné dbať na mechanické poškodenia, koróziu alebo roztopené prvky. Ak prehliadka nebude mať žiadne výsledky, odporúčame vám vyhľadať pomoc odborníkov, ktorí vykonajú potrebnú počítačovú diagnostiku v servise.
Potrebu diagnostiky výfukového systému zistíte pomocou týchto znakov:
- Spätné údery vo výfukovom systéme;
- Časté prehrievanie pohonnej jednotky;
- Zníženie výkonu motora;
- Výskyt zvláštneho zápachu v priestore pre cestujúcich;
- Zvláštne zvuky počas jazdy;
- Zvýšenie hlučnosti auta.
Príčiny zlyhania výfukového systému
Jednou z najčastejších príčin, ktoré vedú k zlyhaniu prvkov výfukového systému, najmä tlmiča a katalyzátora, je mechanické poškodenie. Väčšinou sa objaví pri prejazde cez prekážky, nárazom kameňov alebo iných pevných predmetov počas jazdy alebo pri nehode. Autá, ktoré sa používajú v off-road podmienkach alebo na cestách s nízkou kvalitou povrchu, sú vystavené väčšiemu riziku. Posypové soli majú tiež deštruktívny účinok na prvky výfukového systému.
Kvôli umiestneniu tlmiča a katalyzátora sú tieto súčiastky viac vystavené účinku vlhkosti, v porovnaní s inými komponentmi. To je dôvod, prečo nedodržanie podmienok skladovania (garážovania) auta alebo jeho používania v podmienkach vlhkého podnebia veľmi často spôsobuje koróziu týchto prvkov. Jazda cez kaluže môže mať tiež veľmi negatívny účinok: rýchla zmena teploty vedie k deštrukcii vložky katalyzátora.
Zlyhania iných systémov a jednotiek môžu viesť k zlyhaniu výfukového systému. Napríklad, zlyhanie naštartovania spôsobené nevhodnou operáciou rozvodného systému alebo nesprávnou funkčnosťou kyslíkového snímača môže viesť k situácii, kedy sa časť paliva nespáli v spaľovacích komorách motora, ale v katalyzátore, čo je spojené s roztápaním katalyzátora. Používanie paliva nízkej kvality (napríklad s prídavnými látkami s obsahom kovov) alebo pálenie oleja počas prevádzky motora prispieva k tvorbe usadenín v katalyzátore.
Niekedy aj inštalácia nekvalitných komponentov alebo chyby v inštalácii vedú k predčasnému opotrebeniu prvkov výfukového systému.
Oprava a výmena výfukového systému
Odporúčame vám nechať si výfukový systém opraviť len v servise. V niektorých prípadoch je k výmene poškodeného prvku potrebná zváracia technika. Poškodená časť určená na výmenu sa vyreže a na jej miesto sa navarí nová časť. Pripomíname vám, že katalyzátor výfukového systému obsahuje látky, ktoré sú extrémne nebezpečné pre zdravie človeka. Výmenu katalyzátora by ste mali uskutočniť každých 120,000 km.