
Podtlaková hadica brzdového systému auto
Podtlaková hadica brzdového systému pre
Podtlaková hadica brzdového systému: užitočné informácie
Podtlakové hadice sa používajú v mnohých rôznych systémoch vozidla, napríklad v turbogenerátore, alternátore alebo centrálnom zamykaní. Podtlaková hadica je tiež potrebná pre posilovač bŕzd, ktorý funguje v automobile spravidla pri negatívnom tlaku. Negatívny tlak, ktorý je potrebný pre posilovač bŕzd je generovaný u moderných naftových alebo benzínových motorov priamo podtlakovou pumpou. U starších motorov vzniká požadovaný negatívny tlak v sacom potrubie za škrtiacou klapkou.
Podtlaková hadica musí byť vyrobená tak, aby zniesla tento silný podtlak bez toho, že by zmenila svoj tvar. Väčšinou je vyrobená z hrubej gumy. Pri vysokom podtlaku je potrebné ešte dodatočné vystuženie, ako napríklad sklené vlákna alebo oceľ. Podtlaková hadica zlyhá väčšinou pri nesprávnom pripojení. Spravidla je potrebné vymeniť celú hadicu aj všetky tesnenie sa musia prekontrolovať a prípadne tiež aj vymeniť. Keď je porucha na kritickom systéme ako je napríklad brzdový systém, oprava sa musí vykonávať výlučne v servise. Nová podtlaková hadica ale nie je moc drahá. Samozrejme je potrebné sa presvedčiť, či kupujete správny typ do vášho vozidla.
Nedoporučuje sa inštalovať iný typ hadice, aj keď by konektor mohol pasovať. Môže sa tým zničiť celý systém. V každom prípade, ak vám chýbajú kvalitné náhradné diely, ľahko ich nájdete v našom on-line obchode s auto-dielmi. Potrebujete náhradný diel do vášho vozidla? V našom on-line obchode nájdete senzor škrtiacej klapky, vstrekovací ventil, priečne rameno, vlnovec, vačkový hriadeľ aj chladič oleja. Ak vám chýbajú náhradné diely pre vaše auto, náš on-line obchod je pre vás to pravé.
Ako zistiť zlyhanie podtlakového posilňovača bŕzd
Správnu funkčnosť tejto súčiastky môžete zistiť aj bez pomoci odborníkov. Stačí iba naštartovať motor a stlačiť brzdový pedál asi 5-7 krát. Počúvajte zvuky. Ak vzduch vytvára jemný hluk, znamená to, že posilňovač bŕzd stratil tlak.
Naštartujte motor po vypustení vzduchu z brzdového systému. Pri zapnutí zapaľovania sa musí brzdový pedál zdvihnúť o 1-2 cm. Ak sa jeho poloha nezmení, odporúča sa kontaktovať servis pre dôkladnejšiu diagnostiku.
Potom vykonajte ešte jeden experiment. Brzdový pedál stlačte najviac, ako to ide pri zapnutom motore a pedál držte asi 1-2 minúty. Ak sú poškodené vzduchové rúrky a systém stratil tlak, výrazne sa zvýši spätný tlak na pedál a budete tak musieť na jeho stláčanie vyvinúť viac sily.
Potrebu diagnostiky podtlakového posilňovača bŕzd zistíte pomocou týchto znakov:
- Auto pri brzdení ťahá do jednej strany;
- Poloha brzdového pedálu je v normálnom móde príliš vysoká;
- Počas státia a jazdy sa mení tuhosť brzdového pedálu;
- Neobvyklé zvuky v brzdovom systéme pri prudkom brzdení;
- Nízka účinnosť bŕzd;
- Vibrácie a búchanie pri stlačení brzdového pedála.
Príčiny zlyhania podtlakového posilňovača bŕzd
Väčšina zlyhaní podtlakového posilňovača bŕzd je spôsobená stratou tlaku. Deje sa to hlavne kvôli mechanickému poškodeniu, uvoľneniu upevnení a svoriek, alebo pri prirodzenom opotrebení gumových súčiastok. Častá jazda v teréne spojená so silnými vibráciami vedie k tvorbe medzier medzi prvkami komponentov, zmení sa poloha tyčky ventilu alebo sa zablokuje, čo môže byť ďalšou príčinou problémov.
Niekedy je nesprávna funkčnosť jednotky spôsobená poškodením nevratného ventilu, alebo pretrhnutím membrány. Používanie tesniacich prvkov nízkej kvality môže byť tiež príčinou zlyhania: často sa totiž pretrhnú alebo predčasne stratia svoju elasticitu.
Ak je v konštrukcii auta podtlakové čerpadlo na tvorbu podtlaku, potom jeho poškodenie môže spôsobiť časté zlyhanie podtlakového posilňovača bŕzd. Neskorá aktivácia čerpadla vytvára silnú záťaž na membránu a vedie k predčasnej deštrukcii.
Oprava a výmena podtlakového posilňovača bŕzd
Oprava podtlakového posilňovača bŕzd sa vykonáva len v prípadoch, keď je ventil alebo membrána poškodená len mierne. Použite iba originálne diely. Ak sa použijú diely so všeobecným využitím, mali by sa dodatočne otestovať v rámci ich kompatibility.
Ak je poškodený kryt, alebo ak sa tu nachádzajú vážnejšie poškodenia, súčiastku je potrebné vymeniť.
Pred demontážou poškodeného prvku je potrebné vypnúť motor. Tiež sa odporúča uložiť auto na zdvíhaciu plošinu. Najskôr odpojte záves brzdového pedála z pedála. Je uložený pod hriadeľom volantu. Dbajte na to, aby ste nepoškodili susediace mechanizmy.
Potom by ste mali odskrutkovať upevnenia a rozobrať hlavný brzdový valec. Na záver odpojte podtlakovú hadičku z ventilu. Následne sa poškodená súčiastka kompletne odstráni a nahradí sa novou.