
Gufero ventilu auto
Tesniaci krúżok drieku ventilu pre
Tesniaci krúżok drieku ventilu: užitočné informácie
Ako zistiť zlyhanie tesnenia tyčky ventilu
Na kontrolu funkčnosti tesnenia tyčky ventilu naštartujte motor, zahrejte ho a postupne zvýšte otáčky na 4000 ot./min. Požiadajte pomocníka, aby sledoval výfuk. Ak z neho začne prúdiť modrosivý dym po prudkom zošliapnutí plynového pedála, znamená to, že tesnenie tyčky ventilu je opotrebované. V servise si môžete dať skontrolovať hladinu CH2 vo výfukových plynoch pomocou špeciálneho zariadenia. Ak ich obsah prekročí normu, znamená to, že do výfukového systému sa dostáva olej, čo môže znamenať aj potrebu výmeny niektorých komponentov.
Potrebu diagnostiky tesnenia tyčky ventilu určíte pomocou týchto príznakov:
- Zvýšená spotreba oleja;
- Modrosivý alebo modrý dym z výfuku;
- Tvorba uhlíkových usadenín na sviečkach zapaľovania;
- Predčasná kontaminácia oleja;
- Strata výkonu motora a jeho nestabilný chod.
Príčiny zlyhania tesnenia tyčky ventilu
Tesnenie tyčky ventilu pracuje vo veľmi tvrdých podmienkach: pri rotácii kľukového hriadeľa od 500 do 4,500 ot./min. urobí každý ventil 150 až 1200 operačných cyklov. Čím je vyššia rýchlosť motora, tým viac námahy je kladenej na tesnenie ventilov. V konečnom dôsledku, častá jazda na vysokých otáčkach výrazne skracuje životnosť týchto súčiastok.
Agresívne chemikálie nachádzajúce sa v zložení oleja, benzínu a výfukových plynov majú rušivý vplyv na komponenty. Materiál, z ktorého sú vyrobené, môže časom stratiť svoju elasticitu, kvôli čomu tesnenie stratí svoju funkčnosť a nebude priliehať k tyčke ventilu. Preto by sa malo tesnenie tyčky ventilu meniť každých 80,000-100,000 km. Súčiastky nízkej kvality vydržia samozrejme oveľa kratšie.
Používanie nekvalitného alebo nevhodného oleja v mazacom systéme, ignorovanie harmonogramu pre výmenu a upchatie olejového filtra tiež podporujú rýchle opotrebenie komponentov.
Výmena tesnenia tyčky ventilu
Tesnenia tyčky ventilu sú spotrebiteľné prvky a nie je možné ich opraviť. Opotrebované súčiastky vymeňte za nové. Svojpomocná inštalácia nových prvkov bez predchádzajúcich skúseností je relatívne náročná a aj nebezpečná. Vo väčšine prípadov si táto práca vyžaduje rozobratie a rozmontovanie hlavy valca a tiež mnohých susediacich jednotiek. Na odstránenie ventilov budete potrebovať špeciálny kompresný prístroj na pružiny ventilov. Aby sa zamedzilo poškodeniu vodiacich puzdier, pomocou vhodného nástroja bude potrebné vymeniť aj staré tesnenie – najmä pomocou upínacieho odstraňovača. Pre zatlačenie nových súčiastok budete potrebovať priebojník určitého priemeru. Aby sa predišlo poškodeniam pri inštalácii, ktoré by výrazne zvýšili riziko zlyhania motora, na výmenu tesnení tyčky ventilu kontaktujte radšej odborníkov v servise.