
Hnací hriadeľ auto zadné a predné
Hnací hriadeľ pre
Hnací hriadeľ: užitočné informácie
Kardanový hriadeľ slúži na prenos točivého momentu z motora na kolesá. Musí byť pevný a odolávať permanentným vysokým otáčkam a záťaži, preto je vyrobený z odolného materiálu. Na druhej strane je ale dôležité, aby bol kardan relatívne ľahký. Preto konštruktéri museli nájsť kompromis medzi výdržou a hmotnosťou. Ak by bol moc ťažký zvyšovalo by to spotrebu paliva. Pre neustále vystavenie záťaži sa kardanový hriadeľ časom opotrebuje.
Pri pravidelnej údržbe automobilu je potrebné skontrolovať gumové časti kardanového hriadeľa. Môžu mať praskliny, a následne ich treba vymeniť. Moderné kardanové hriadele sa menia po 200 000 kilometroch. Okrem opotrebovania sa kardan môže zničiť aj pri havárii. Ak počujete divné klepanie pri zmene smeru jazdy, je to signál poškodenia kardanového hriadeľa. Je potrebné navštíviť servis čo najskôr. Nie je to dôvod k panike, pretože kardanový hriadeľ sa zlomí iba veľmi zriedka. Ak sa ale obrátite na servis, vyhnete sa tak zbytočnému riziku.
Je prakticky nemožné vymeniť kardan bez zdviháka alebo servisní jamy, pretože musíte mať prístup zo strany podvozku. Doporučuje sa vymeniť celý hriadeľ, nie len jeho časti. Gumové časti musia byť správne inštalované. Je to dôležité pre zníženie trenia. V našom sortimentu nájdete tiež brzdové disky, čapy nápravy, senzory, spätné zrkadlá a mnohé iné diely. Vyberte si potrebné diely vysokej kvality a objednajte si ich on-line.
Ako zistiť zlyhania hnacieho hriadeľa
Diagnostika komponentu sa vykonáva v niekoľkých krokoch a potrebuje značnú dávku námahy. Najskôr sa musí vykonať kontrolný chod auta v nízkej rýchlosti (20–30 km/h). Potom je potrebné autom ostro zatočiť do oboch strán, a to niekoľko krát. Abnormálny zvuk pri zatáčaní je znakom poškodenia.
Vizuálnu kontrolu hriadeľa môžete vykonať aj bez asistencie odborníkov. Pri vizuálnej kontrole sa uistite, že hriadeľ nemá na sebe usadeniny, a že nie je poškodený. Takisto skontrolujte tesnenie oleja, prachové puzdrá a svorky puzdier. Pre podrobnejšiu diagnostiku následne kontaktujte servis. V prípade silnej tvorby usadenín vyčistite túto súčiastku a všetky prvky systému pohonu auta.
Komponent je jedným z prvkov prevodovky, a preto je potrebné ho skontrolovať spolu s inými komponentmi systému. Komplexná diagnostika systému pohonu v servise by sa mala vykonať každých 15,000 km.
Podľa týchto znakov zistíte, že hnací hriadeľ potrebuje diagnostiku:
- Výskyt vibrácií z podvozku počas jazdy;
- Auto sa nakláňa na jednu stranu;
- Auto sa počas jazdy odchyľuje z trajektórie;
- Kolesá auta vibrujú;
- Kvapalina v prevodovke uniká alebo pení;
- Rýchlosti je možné preradiť len veľmi ťažko;
- Kolesá auta sa prešmykujú pri preraďovaní rýchlostí;
- V podvozku sa objavuje hluk;
- Únik mazadla pod autom počas parkovania.
Príčiny zlyhania hnacieho hriadeľa
Najzraniteľnejšie prvky hnacieho hriadeľa sú homokinetické kĺby (CV kĺby). V rámci ich konštrukcie sa nachádza množstvo pohyblivých častí, ktoré sú náchylné na abrazívne opotrebenie značného stupňa. Aby sa predišlo predčasnému opotrebeniu pracovných povrchov, používa sa vazelínové mazadlo. Zhoršenie operačných vlastností, napríklad kvôli vplyvu extrémne vysokej alebo nízkej teploty, výrazne ovplyvňuje životnosť homokinetického kĺbu.
Najčastejšou príčinou poškodenia kĺbov je roztrhnutie prachového puzdra, čo následne vedie k tvorbe usadenín v mazacom materiáli, úniku a zvýšeniu rizika tvorby korózie na mechanizme. Preto je potrebné prachové puzdrá a olejové tesnenia vymeniť už pri prvých znakoch poškodenia.
K predčasnému opotrebeniu homokinetických kĺbov vedie aj športový štýl jazdy. Ostré rozbiehanie sa a prudké brzdenie, najmä s naplno otočenými kolesami, vytvára extrémnu záťaž na komponenty, zvyšuje sa riziko tvorby medzier, čo je spojené s možnosťou poškodenia celého mechanizmu. Pravidelná jazda na nekvalitných cestách je častou príčinou uvoľnenia alebo poškodenia upevňovacích prvkov.
Vodiči sa stretávajú s deformáciou hnacieho hriadeľa, prasknutím alebo jeho koróziou relatívne zriedka: po nehode, po prejazde cez prekážku alebo v prípade, že auto používate vo vlhkom podnebí.
Oprava a výmena hnacieho hriadeľa
Komponent sa skladá z niekoľkých súčiastok, preto je v prípade poškodenia potrebné vymeniť iba poškodenú súčiastku. Aby sa určilo, ktorá súčiastka zlyhala, je potrebné špeciálne náradie a znalosti, a preto je tiež potrebné nechať opravu a výmenu na profesionálov v servise.
Ak bol hriadeľ výrazne poškodený v dôsledku nehody, alebo ak je celý systém výrazne opotrebovaný, je potrebné vykonať výmenu súčiastok.