Brzdové čeluste pre vozidlo
Sada brzdových čeľustí pre
Sada brzdových čeľustí: užitočné informácie
Brzdové čeľuste sa vyskytujú aj u bubnovej brzdy. Tam pritláčajú doštičky o rotujúci brzdový valec. Vďaka treniu sa spotrebuje kinetická energia a dosahuje sa brzdný efekt. U osobných automobilov sa bubnová brzda využíva u ručnej brzdy. Je nezávislá od brzdného systému vozidla a používa sa k zaisteniu stojaceho auta.
Ak je brzda zaťažená, brzdové doštičky sú pritlačené o valec a zabraňujú náhodnému pohybu auta. Preto je možné zaparkovať auto aj v kopci. Brzdové doštičky aj čeľuste sa aj u bubnovej brzdy časom opotrebujú. Musia vydržať veľké napätie a tlak, preto nedokážu slúžiť nekonečnú dobu. Ak je ručná brzda neúčinná, dôvodom môže byť práve opotrebovanie brzdových doštičiek. Účinnosť brzdenia sa dá presne zmerať na testovacom zariadení v servise. Je jednoduché vymeniť brzdové čeľuste aj doštičky. Je ale nevyhnutné demontovať pri tom ložiská kolesa.
Takže sa s tým radšej obráťte na skúsených mechanikov v servise. Zvyčajne stačí inštalovať parkovaciu brzdu iba na zadnú nápravu. Vždy sa ale menia brzdy na celej náprave naraz. Niekedy je dosť zložité nájsť potrebnú súčiastku pre brzdy na vozidle s pohonom zadnej nápravy. Môžu byť tiež dosť drahé. Je lepšie kúpiť si celý diel naraz a celý ho aj vymeniť. Chcete opraviť ešte niečo iného? Potom vám pomôžeme nájsť lacné a kvalitné auto-diely. V našom on-line obchode nájdete vnútorné vetráky, konvertor katalyzátora, kryt kufra, kondenzátor, vzpery tlmičov, spúšťač okna a aj iné diely.
Ako identifikovať zlyhanie setu čeľustí bubnovej brzdy
Na diagnostiku čeľustí bubnovej brzdy je potrebné zdvihnúť auto a odstrániť koleso. Potom uvoľnite páku ručnej brzdy a odstráňte brzdový bubon. Miera opotrebenia čeľustí sa určí hrúbkou brzdového obloženia. Zmerajte ju spolu so zohľadnením kovovej základne pomocou pravítka alebo špeciálnej mierky. Najmenšia prípustná hodnota je asi 1.5 mm. Presné údaje nájdete v manuáli od výrobcu.
Ak nemáte skúsenosti alebo potrebné nástroje pre rozobratie bubnovej brzdy, kontaktujte servis pre diagnostiku komponentov. Brzdové čeľuste je potrebné kontrolovať každých 20,000 to 30,000 km.
Potrebu diagnostiky setu čeľustí bubnovej brzdy určíte pomocou týchto príznakov:
- škrípanie, rachot a pískanie počas jazdy;
- hrkotanie v oblasti kolies počas brzdenia;
- zvýšená spotreba brzdovej kvapaliny;
- predĺžená brzdná dráha.
Dôvody zlyhania setu čeľustí bubnovej brzdy
V procese používania podstupujú čeľuste bubnovej brzdy veľkú záťaž. Dôvodom predčasného opotrebenia je zaolejovanie obloženia.
Životnosť komponentov môže byť od 100,000 do 150,000 km, a čiastočne závisí na štýle jazdy a na podmienkach jazdenia. Agresívne jazdenie, silné a náhle brzdenia na mokrej ceste, a tiež cesty nízkej kvality výrazne skracujú životnosť bubnovej brzdy.
Dôležitým faktorom je tiež kvalita materiálu, z ktorého sú komponenty vyrobené. Nízka kvalita čeľustí spôsobuje rýchle opotrebenie alebo poškodenie.
Výmena setu čeľustí bubnovej brzdy
Brzdové čeľuste sú spotrebiteľné komponenty mechanizmu, preto nie sú predmetom opravy alebo obnovy funkčnosti. Tieto súčiastky je potrebné vymeniť súčasne na rovnakej náprave. Postup výmeny je takýto:
- Zdvihnite auto pomocou zdviháka.
- Zablokujte predné kolesá auta tehlami alebo inými klinmi.
- Uvoľnite ručnú brzdu.
- Odskrutkujte matice kolies a odstráňte koleso.
- Odskrutkujte upevnenie bubnovej brzdy a odstráňte ju.
- Uvoľnite lanko ručnej brzdy.
- Odstráňte zádržné pružiny.
- Odstráňte brzdové čeľuste.
- Nainštalujte nové komponenty v opačnom poradí.
Ak pri výmene brzdových čeľustí nájdete akékoľvek poškodenie alebo deformáciu, prípadne opotrebenie na bubne brzdy, je potrebné tento bubon vymeniť.