Čeľustí parkovacej brzdy pre vozidlo
Čeľustí parkovacej brzdy pre
Čeľustí parkovacej brzdy: užitočné informácie
Ako určiť zlyhanie setu čeľustí parkovacej brzdy
Obvykle sa komponenty diagnostikujú pri pravidelnej prehliadke a kontrole funkčnosti parkovacej brzdy. Kontrola sa vykonáva v niekoľkých fázach. Najskôr umiestnite vozidlo na sklon 25°. Môžete na to použiť rampu pre autá alebo záťažovú rampu s výškou 1.25 m a s dĺžkou náklonu 5 m. Potom pohnite pákou parkovacej brzdy o 2-8 zubov ozubeného mechanizmu, podľa modelu a značky vášho auta. Ak sú prvky systému v poriadku, auto sa nepohne z daného sklonu po dlhú dobu.
Ak nemáte rampu, kontrolu môžete vykonať aj na plochej zemi. Pohnite pákou parkovacej brzdy o 2-3 zuby a zdvihnite zadnú časť auta pomocou zdviháka. Ak je mechanizmus v poriadku, točenie kolesami si bude vyžadovať veľmi veľkú námahu.
Na kontrolu účinnosti mechanizmu parkovacej brzdy bez použitia zdviháka zatiahnite páku až na doraz, zaraďte prvú rýchlosť a jemne pustite spojku. Potom by sa mal motor vypnúť.
Ak počas prevádzky spozorujete poškodenie, vizuálne preskúmajte brzdové čeľuste a určte mieru ich poškodenia. Potrebné bude odstrániť koleso a rozobrať bubon. Nerovnomerné opotrebenie, odreniny na povrchu, uvoľnené alebo vychýlené trecie obloženie indikujú potrebu výmeny komponentov.
Potrebu diagnostiky setu čeľustí parkovacej brzdy určíte pomocou týchto príznakov:
- počas jazdy sú zo zavesenia kolies počuť zvláštne zvuky;
- predĺžená dráha pohybu páky parkovacej brzdy;
- výrazne znížená účinnosť parkovacej brzdy.
Dôvody zlyhania setu čeľustí parkovacej brzdy
Čeľuste parkovacej brzdy sú určené pre celú životnosť auta, preto je ich výmena potrebná len veľmi zriedka. Obvykle je spôsobená narušením podmienok používania auta, väčšinou aktivovanou ručnou brzdou počas jazdy alebo využívaním tzv. „kontrolovaného šmyku“, teda kĺzanie známe ako „drifting“.
Niekedy komponenty zlyhajú pri núdzovom brzdení, kedy sa namiesto normálnych bŕzd použije na zastavenie vozidla práve parkovacia brzda. Nerovnomerné opotrebenie trecieho obloženia môže byť spôsobené chybami v rámci inštalácie.
Výmena setu čeľustí parkovacej brzdy
Komponenty nie sú predmetom opravy. Preto je potrebné ich pri poškodení vymeniť. Proces inštalácie nových komponentov je jednoduchý, ale časovo veľmi náročný. Ak nemáte potrebné skúsenosti a čas, poraďte sa s odborníkmi.
Ak sa rozhodnete pre svojpomocnú výmenu komponentov, dodržujte tieto pokyny:
- Zdvihnite auto pomocou zdviháka a zaistite ho na mieste pomocou klinov pod kolesá.
- Uvoľnite páku systému parkovacej brzdy.
- Odstráňte zadné koleso, brzdový kotúč alebo bubon a strmeň.
- Rozoberte zádržnú pružinu brzdovej čeľuste použitím špeciálneho odstraňovača.
- Najskôr odstráňte jeden a potom druhý zádržný kolík brzdovej čeľuste. Po stlačení zádržnej pružiny pomocou kľúča otočte kolíky o 90°.
- Odpojte čeľuste a vyberte ich.
- Skontrolujte stav nastavovača, namažte jeho kolík a kontaktné plochy tenkou vrstvou mazadla.
- Namažte skrutku nastavovača.
- Nainštalujte všetko na svoje miesto v opačnom poradí.
Pred výmenou si dôkladne prečítajte odporúčania od výrobcu auta, pretože proces výmeny sa môže líšiť podľa značky a modelu auta.