
Kompresor klimatizácie auto
Sprężarka klimatyzacji pre
Sprężarka klimatyzacji: užitočné informácie
Kompresor je akoby srdcom klimatizácie. Chladenie je totiž možné iba vďaka kompresii, teda stlačeniu chladiacej zmesi. Kompresia chladiacu zmes skoncentruje, čo je potrebné aby sa znížila teplota pri ktorej chladiaca kvapalina zamŕza. Po stlačení je chlad odovzdaný do výparníka a ventilátora v kabíne. Tento proces sa opakuje zakaždým keď stlačíte tlačítko klimatizácie, aby ste ju uviedli do chodu a pokračuje stále dokola, ak je potrebné fúkať chladný vzduch do kabíny vozidla.
Kompresor pri tom spotrebuje veľa energie, preto je klimatizácie neekonomická. Kompresor berie energiu z elektromotora, alebo priamo z motora auta. Existujú rôzne typy kompresorov: kompresor s kývavým kotúčom, rotačný kompresor, piestový kompresor. Klimatizácia sa môže pokaziť z rôznych dôvodov. Jedným z nich je prasknutý klinový remeň, čo nie je ťažké skontrolovať a opraviť. Ak sa ale pokazí samotná klimatizačná jednotka, je nevyhnutné vymeniť ju za novú. Výmena klimatizácie je nákladná záležitosť. Opraviť kompresor je možné iba vo výnimočných prípadoch. Ale určite je lacnejšie vymeniť kompresor než celú klimatizáciu.
Robí sa to výlučne v servise. Majiteľ auta bez profesionálnej skúsenosti by to sám určite nemal robiť. Ale rovnako môžete ušetriť, ak si nekúpite náhradný diel priamo v servise. V našom on-line obchode nájdete kompresory pre mnohé modely automobilov za rozumné ceny. Okrem toho si v našom internetovom obchode môžete kúpiť tiež brzdové doštičky, klaksóny, čapy nápravy, sviečky, blatníky, klinový remeň, palivové filtre a mnohé iné diely.
Poruchy kompresora klimatizácie
- hnací remeň je poškodený alebo opotrebovaný;
- únik chladiva;
- káblová spojka komponentu je poškodená;
- elektromagnety sú opotrebené alebo roztavené;
- poškodenie mechanickými vplyvmi;
- zaseknuté ventily;
- vedenie je uzavreté alebo poškodené.
Príznaky porúch kompresora klimatizácie
- klimatizácia vydáva pri prepínaní a prevádzke nepatričný hluk;
- teplota vetráka sa nedá regulovať;
- cudzí zápach v priestore pre cestujúcich.
Príčiny porúch kompresora klimatizácie
- neskorá plánovaná údržba;
- nesprávna prevádzka komponentov vzduchového systému;
- používanie nekvalitných komponentov;
- strata tlaku v okruhu;
- diel je prevádzkovaný v podmienkach s vysokou vlhkosťou a teplotnými zmenami;
- používanie nekvalitného chladiva;
- nedostatok alebo prebytok chladiva v systéme;
- nedostatok alebo neprítomnosť maziva v kompresore;
- poškodené potrubie klimatizácie;
- vetrák motora je poškodený.
Diagnostika
Diagnostika stavu náhradného dielu sa vykonáva na špeciálnom stojane alebo na aute. Zmerajte pracovný tlak komponentu. Optimálny vstupný tlak chladiva (freónu) je 2 – 3 atmosféry. Plyn sa stláča na 15 – 25 atmosfér. Pri nízkom stupni stlačenia bude chladivo nepotrebné.
Následne skontrolujte olej v komponente. Ak sú v ňom nečistoty, oxidanty alebo voda, systém môže trpieť stratou tlaku. Okrem toho, ak je olej stmavnutý, alebo ak páchne spáleninou, kompresor sa počas prevádzky prehrieva. Musíme poznamenať, že ak sa mechanizmus prehrieva dlhú dobu, olej sa rozkladá na chemickej úrovni a kompresor zlyháva úplne.
Ak sa zmení tlak, údaje z manometra musia byť vyrovnané a vyrovnane stúpať. Prudké zmeny kompresie môžu poškodiť pohon, alebo môžu úplne poškodiť kompresor.
Oprava a výmena súčastí kompresora
Ak je kompresor značne poškodený, kvalifikovaní špecialisti ho budú schopní opraviť. Keď je komponent otestovaný a určili sa jeho poškodenia, musí byť kompresor odmontovaný a kompletne vyčistený.
Hľadanie závad pomôže odhaliť menšie poškodenia. Po ich odstránení sa skontroluje správna činnosť kompresora na stojane. Ak je viac ako polovica prvkov kompresora poškodená, alebo je pokazená káblová spojka, diel by sa mal vymeniť.