Späť
Krajina
Späť
Moje vozidlá
-
Náhradné diely pre vaše auto
Výparník je súčasťou klimatizátora, odparuje sa v ňom chladiaca kvapalina. Pri procese odparovania sa vzduch veľmi ochladí. A pri procese výmeny tepla sa chladiaca zmes znovu ohrieva. Potom sa zase musí schladiť za pomoci kompresora a kondenzátora. Potom zase putuje nazad do výparníka. Ak ste objavili pod vozidlom mláčky, dôvodom môže byť prehrievanie výparníka. Ak uniká chladiaca kvapalina, bol porušený jej obvod.
Ak nefunguje výparník, vzduch sa nechladí a klimatizácie je neúčinná. Pred tým ako rozoberiete klimatizačnú jednotku, je potrebné odstrániť úplne všetku chladiacu zmes. V obvode chladiacej zmesi je vyšší tlak, preto môže pri demontáži vystreknúť. Buďte preto opatrní. Keď už je kvapalina odstránená, môžete pristúpiť k výmene výparníka. Často je ale nainštalovaný na neprístupných miestach, ako napríklad za panelom prístrojovej dosky. Výmenu výparníka je preto lepšie nechať špecialistom v servise, ktorí majú k dispozícii lepšie nástroje, aj keď cena opravy bude následne vyššia.
V každom prípade sa musí tiež skontrolovať tesnosť a operačná kapacita celého okruhu. Náš on-line obchod vám ponúka širokú ponuku produktov. Môžete si u nás kúpiť vačkový hriadeľ, senzor teploty oleja, kábel spojky, chladiace hadice, palivovú nádrž, kryt kufra, palivovú pumpu a mnohé ďalšie súčiastky. V našej ponuke máme diely pre rôzne značky a modely automobilov.
Ako určiť zlyhanie výparníka klimatizácie
Vonkajší stav tejto súčiastky môže pomôcť pri definovaní toho, či je súčiastka použiteľná. Rebrá by nemali mať usadeniny, avšak prípustná je malá vrstva prachu. Takisto je potrebné vykonať diagnostiku výpustnej trubice. Ak výparník funguje správne, v priaznivom počasí by mal za hodinu vypustiť asi liter kondenzovanej vody.
Odvodový systém má len malú hrúbku (iba 1.5-2 mm), preto sa často upchá. Systém je potrebné dôkladne skontrolovať v prípade poškodenia vzduchového filtra.
Okrem toho je potrebné zmerať teplotu vzduchu, ktorý prechádza cez súčiastku. Teplota by mala byť 8–12 °C. Pri týchto hodnotách je teplota chladiacej zmesi medzi 0-5 °C.
V rebrách výparníka sa môžu tvoriť patogénne mikroorganizmy. Je to jeden z najnebezpečnejších problémov, ktoré sa môžu vyskytnúť pri používaní tohto komponentu. Ak je v priestore pre cestujúcich zápach alebo vidíte iné zlyhanie, ihneď vykonajte preventívne opatrenia: vyčistite výparník a ostatné prvky systému klimatizácie a ošetrite ich vhodnými chemickými látkami.
Výparník v aute funguje priemerne päť rokov. Nesprávna funkčnosť vzduchového filtra a nevhodné podmienky počasia výrazne skracujú životnosť tejto súčiastky.
Potrebu diagnostiky výparníka zistíte pomocou týchto znakov:
Príčiny zlyhania výparníka klimatizácie
Jedným z najbežnejších zlyhaní výparníka je korózia, ktorá sa vyskytuje najmä z dôvodu tvorby usadenín v systéme klimatizácie. Časom to vedie k tvorbe dierok a otvorov, čo si následne vyžaduje zásah odborníkov. Takisto sa môže poškodiť vnútorný povrch výparníka vniknutím vody alebo mazacieho materiálu do potrubného systému klimatizácie. Nadmerná prašnosť upcháva výpustnú trubicu, čo vedie k výraznému zhoršeniu účinnosti chladenia.
Použiteľnosť jednotky závisí hlavne na funkčnosti ostatných prvkov systému klimatizácie. Napríklad, používanie vzduchových filtrov s usadeninami zabraňuje správnemu procesu výmeny tepla, čo vedie k poškodeniu prvkov klimatizácie. Zhoršenie operačných vlastností prijímača-výparníka je spojené so zvýšením miery vlhkosti a s koncentráciou produktov opotrebenia kompresora vo freóne, čím sa zvyšuje riziko korózie a tvorby usadenín. Hadičky výparníka môžu zamrznúť a roztrhnúť sa kvôli zlyhaniu funkčnosti termoregulačného ventilu. Navyše, nie celý objem chladiacej zmesi sa mení na plyn. Zlyhanie kabínového ventilátora môže viesť k rovnakým dôsledkom. Príliš silný tlak spôsobený vyšším množstvom freónu, než je normálne, môže byť pre výparník rovnako deštruktívny.
Oprava a výmena výparníka klimatizácie
Tvorba usadenín vo výpustnej trubici a v rebrách výparníka je najčastejším poškodením, ktoré je možné opraviť. Na vyčistenie povrchu a výpustu sa použije špeciálna reakčná látka. Ak boli súčiastky poškodené vplyvom mechanického pôsobenia, vyčistenie nie je možné. V tomto prípade je potrebné mechanizmus kompletne rozobrať. Pri práci s freónom a počas opravy je potrebné použiť špeciálne vybavenie.