Spínacia jednotka zapaľovania pre vozidlo
Spínacia jednotka zapaľovania pre
Spínacia jednotka zapaľovania: užitočné informácie
Riadiaci modul elektronického zapaľovania riadi cievku zapaľovania. V minulosti sa používal jednoduchý prerušovač kontaktu, ale dnes je kontakt presnejší a rýchlejší. Skladá sa z tranzistora, ktorý plní funkciu prepínača. V cievke zapaľovania, sa 12 voltov z batérie transformuje na vysoké napätie. Riadiaci modul zapaľovania alebo prepínač určuje moment kedy napätie dosiahne na sviečky.
Sviečka urobí iskru, a tá zapáli zmes paliva a vzduchu. Aby riadiaci modul zapaľovania pracoval správne, musí tu byť aj senzor, ktorý určuje riadiace body. Napríklad, sa používajú tzv. indukčné alebo Hall senzory. U moderných áut riadiaci sa modul zapaľovania riadi elektronicky. Ak dôjde k zlyhaniu, je potrebné diagnostikovať riadiacu jednotku. Niektorí výrobcovia áut zaviedli kompletnú funkciu zapaľovania a prepínania priamo cez riadiacu jednotku. Moment zapaľovania je definovaný riadiacim modulom zapaľovania. Ak zapaľovanie funguje nesprávne, alebo nefunguje vôbec, dôvod môže byť zlyhanie riadiaceho modulu zapaľovania. V tomto prípade je potrebná kontrola celého systému zapaľovania.
Aj majiteľ auta sám zvládne vymeniť riadiaci modul zapaľovania. Kvôli vašej bezpečnosti je ale nevyhnutné odpojiť vedenie od batérie. U väčšiny áut sa používajú Torx skrutky. Ak meníte riadiaci modul zapaľovania prvý krát, je nevyhnutné odfotografovať si zapojenie starého modulu. Potom bude omnoho jednoduchšie namontovať ten nový. U nás si tiež môžete objednať brzdové strmene, brzdové hadice, olejové pumpy, smerovky, valce, kondenzátor aj mnohé iné diely. V našej ponuke sú diely pre mnohé značky a modely automobilov. Funkcia vyhľadávania vám pomôže nájsť to, čo potrebujete ľahko a rýchlo.
Ako identifikovať zlyhanie modulu zapaľovania
Pre kontrolu stavu komponentu použite meracie nástroje (ohmmeter alebo multimeter). Na kontrolu skratu na karosérii auta zapojte jeden vodič zariadenia k centrálnemu kontaktu modulu a druhý vodič ku karosérii auta. Zariadenie nebude reagovať, ak je modul funkčný. Výstupy je potrebné skontrolovať v pároch. Zapojte vodiče multimetra k valcom. Absencia reakcie zariadenia je príznakom zlyhania.
Na kontrolu primárnych okruhov modulu zapojte vodiče ohmmetra k terminálom naľavo a napravo. Ak nevidíte žiadne údaje, komponent nie je funkčný. Porovnajte získané údaje s povolenými hodnotami uvedenými výrobcom.
Diagnostikou by tiež malo prejsť uloženie modulu. Ak je poškodené, komponent je potrebné vymeniť.
Potrebu diagnostiky modulu systému zapaľovania zistíte pomocou týchto príznakov:
- nestabilná práca motora;
- znížený výkon motora;
- aktivácia systému núdzového zastavenia;
- trhanie autom počas zrýchľovania;
- žiadne napätie na treťom a druhom valci alebo na prvom a štvrtom valci.
Dôvody zlyhania modulu systému zapaľovania
Bežnými dôvodmi zlyhania je absencia elektrického prúdu v module systému zapaľovania, poškodené vodiče, uvoľnené spojenie terminálov alebo ich zašpinenie. Mechanické poškodenie komponentu je väčšinou dôsledkom fyzického vplyvu počas inštalácie. Praskliny v uložení komponentu vedú k tvorbe usadenín vo vnútri prvkov, a k oxidácii vplyvom vniknutia vlhkosti.
Modul sa môže poškodiť aj v prípade prehrievania. Môže to byť spôsobené vnútorným skratom alebo problémami v systéme riadenia motora.
Chyby vo funkčnosti systému môžu skrátiť životnosť komponentu. Nikdy nenechávajte zapaľovanie zapnuté, ak motor nie je naštartovaný. Životnosť komponentu tiež závisí na kvalite a dodržaní intervalov údržby.
Oprava modulu systému zapaľovania
Opraviť je možné iba terminály. Odstráňte kryt uloženia modulu, odstráňte malé vodiče z elektrického okruhového panelu a nainštalujte nové terminály. Vymeniť je tiež potrebné vodiče kontroliek tranzistora a miesto spájkovania je potrebné potrieť glazúrou.
Výmena modulu systému zapaľovania
Pre výmenu súčiastky použite súbor kľúčov a šesťhranný kľúč. Najskôr odpojte negatívny terminál z batérie a odstráňte blok terminálu. Potom odpojte vysokonapäťové vodiče a odstráňte upevnenia od motora. Následne nainštalujte nový modul. Zapojte vodiče k príslušným valcom a zostavte jednotku podľa krokov uvedených vyššie, ale v opačnom poradí.